vegarringdal Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Heisan, virker som det er en del som har god erfaring her så tenkte jeg skulle spørre her før jeg kjøper et. 2 objektiver jeg har sett på: Canon EF 50mm f1.4 USM ca 3000 kr Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM Canon 3500kr Har et canon 400D, så disse blir vel egentlig 80mm og 48mm linser da. Hvilken mener dere er best for innefotografering i lave lysstyrke? (av ungene hjemme som springer rundt, vil kunne ta seriebilder, å aldri gå glipp av det perfekte øyeblikket)
Zimon Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Heisan, virker som det er en del som har god erfaring her så tenkte jeg skulle spørre her før jeg kjøper et. 2 objektiver jeg har sett på: Canon EF 50mm f1.4 USM ca 3000 kr Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM Canon 3500kr Har et canon 400D, så disse blir vel egentlig 80mm og 48mm linser da. Hvilken mener dere er best for innefotografering i lave lysstyrke? (av ungene hjemme som springer rundt, vil kunne ta seriebilder, å aldri gå glipp av det perfekte øyeblikket) Har selv Canon 50mm f/1.4 som brukes til konsert øye med. 50mm er av mange regnet som den brennvidde som gjengir øyets eget oppfatning, så 30mm blir litt "videre". Men 50mm kan nok kanskje bli litt trangt med tanke på at du nok vil ha hele ungene fra topp til tå og de kommer til å farte rundt. Så jeg personlig ville nok gått for 30mm Sigma'en i dette tilfellet regner jeg med. Har selv vurdert å skaffe 30mm'eren selv til konsert formål da 50mm blir "trangt" når man står helt opp til scenekanten. Sigma og Tamron lager stort sett gode objektiver, men Canon ligger stort sett litt høyere i byggekvalitet og dermed optisk kvalitet også, men stikk innom en butikk og prøv begge. Evt les tester på nettet om 30mm'eren gir god optisk kvalitet (jeg har ikke lest tester om den enda). 50mm vet jeg er bra.
vegarringdal Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Finnes det noe programvare som kan vise meg hvilke bilder jeg har tatt mest? (i x antall mm) vist det finnes, hvordan virker programmet/ er det kun raw filer man kan bruke?
Zimon Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Både RAW og JPEG rett fra kamera inneholder EXIF data (som inneholder alt fra brennvidde, iso, lukkertid, om blitz er avfyrt etc etc). Om du har kjørt som RAW og behandlet dem over til JPEG via programvare så avhenger om du har valgt å ta med EXIF data inn i den nye JPEG filen. Zoombrowser som følger med 400D kameraet gjør det mulig å se manuellt hvilke EXIF verdier ett bilde har, må velge detaljert visning eller noe. Alternativt Expoureplot programmet som skal hente ut Exif informasjon og lager statistikk på eksponeringsverdier som lukkertid, blender, iso etc. Har ikke testet dette selv enda, men det står på dagsorden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4&s=akam.no http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html
k-ryeng Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Har selv Canon 50mm f/1.4 som brukes til konsert øye med. 50mm er av mange regnet som den brennvidde som gjengir øyets eget oppfatning, så 30mm blir litt "videre".Det er bare på fullformat, da vil perspektivet bli tilnærmet likt det øyet ditt oppfatter. På DSLR er det, avhengig av sensorstørrelse, rundt 30-35mm som blir normalobjektiv (FourThirds: ~25mm). 30mm f/1.4 er ganske perfekt til Canon, vil bli et "kompromiss" mellom klassisk normal på film-SLR (50mm) og matematisk normal (~43mm), og vil dermed "tilfredsstille" de fleste...
vegarringdal Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Testet programmet,og meste parten er tatt på 30mm, så simgma sin 30mm(som blir 48mm) på canon 400D vil nok være beste tror jeg, grunnen til at meste parten er tatt på 30 mm er nok at jeg har en 18-200 (3,5-6,3) å har nok brukt det der jeg fikk lysest bilder, Hvor stor lysforsjkell er det på 1,4 og 3,5 når det kommer på lysfølsomhet? 100% mer lys?
Anew Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Hvor stor lysforsjkell er det på 1,4 og 3,5 når det kommer på lysfølsomhet? 100% mer lys? Mye, mye, mye mer. Jeg orker ikke å regne ut nøyaktig, men fra f/4 til f/1.4 er det tre blendertrinn, eller 8 ganger mer lys som slipper inn. f/3.5 er 1/3 trinn større enn f/4. Som en som fotograferer mye barn, kan jeg underskrive på at 30/1.4 er det du trenger.
vegarringdal Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Har bestilt sigma sitt 30mm 1,4 nå, håper dette hjlper med inne fortograferingen og seriebilder inne, takk for hjelpen
Crazysteps Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Har bestilt sigma sitt 30mm 1,4 nå, håper dette hjlper med inne fortograferingen og seriebilder inne, takk for hjelpen Lykke til. Blir nok en helt annen verden i forhold til det du benytter idag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå