Gå til innhold

Telenor ønsker ikke å legge kopper inn til nytt hus


Anbefalte innlegg

Her er historien:

 

Jeg har i dag bredbånd fra ngt, og bredbåndstelefoni fra bellit. Bredbåndslinjen min er av typen surf, så ngt leier linje fra telenor. Jeg bor i en leid bolig, og holder på og bygge meg nytt hus. Jeg tok derfor kontakt med ngt for å ta med meg bredbåndet inn i mitt nye hus. Ngt sier at de ikke kan overføre dette før jeg har en linje inn til huset, og ber meg ta kontakt med telenor for å få lagt inn kopper til huset. Jeg tar kontakt med telenor og forklarer dem saken, men de vil ikke legge det til huset da jeg ikke har et kundeforhold til dem. Jeg forklarer dem da at bredbåndslinjen min er leid av telenor, og jeg betaler månedlig avgift på 60 kr, men dette hjelper ikke sier dem. De tilbyr meg x antall meter med kabel, men hva hjelper det når jeg ikke får koplet den til?

 

Jeg tar så kontakt med eltel for å se om de kan legge kopper til huset, men de kan ikke gjøre dette uten en bestilling fra telenor. Slik står saken.

 

Jeg er med andre ord tvunget til å inngå et kundeforhold med telenor, for å få lagt inn kopper til huset. Monopolet lenge leve sier jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er historien:

 

Jeg har i dag bredbånd fra ngt, og bredbåndstelefoni fra bellit. Bredbåndslinjen min er av typen surf, så ngt leier linje fra telenor. Jeg bor i en leid bolig, og holder på og bygge meg nytt hus. Jeg tok derfor kontakt med ngt for å ta med meg bredbåndet inn i mitt nye hus. Ngt sier at de ikke kan overføre dette før jeg har en linje inn til huset, og ber meg ta kontakt med telenor for å få lagt inn kopper til huset. Jeg tar kontakt med telenor og forklarer dem saken, men de vil ikke legge det til huset da jeg ikke har et kundeforhold til dem. Jeg forklarer dem da at bredbåndslinjen min er leid av telenor, og jeg betaler månedlig avgift på 60 kr, men dette hjelper ikke sier dem. De tilbyr meg x antall meter med kabel, men hva hjelper det når jeg ikke får koplet den til?

 

Jeg tar så kontakt med eltel for å se om de kan legge kopper til huset, men de kan ikke gjøre dette uten en bestilling fra telenor. Slik står saken.

 

Jeg er med andre ord tvunget til å inngå et kundeforhold med telenor, for å få lagt inn kopper til huset. Monopolet lenge leve sier jeg!

 

Telenor Kundeservice kan ikke hjelpe deg, ettersom du ikke er kunde gjennom Telenor. Spør du meg, bør NGT vite hvor du skal henvende deg.

 

Kontakt nettutbygging på 800 33 122, tastevalg 1.

 

 

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Jeg har tatt kontakt med nettutbygging på det telefonnummeret du refererer til, og det var denne kundebehandleren som forklarte at det ikke var aktuelt å kople til kopper så lenge jeg ikke hadde et kundeforhold til telenor. Ved tomtegrensen står det to skap, det ene er for påkopling av strøm, det andre er for påkopling av telenett. Teleskapet er telenor sin eiendom, og for at eltel skal kunne kople meg til, må de ha en forespørsel fra telenor. Denne forespørselen vil ikke telenor sende uten at jeg har et kundeforhold til dem.

 

Jeg prøvde da og argumentere med at jeg indirekte har et kundeforhold til dem, iogmed at ngt leier linje fra telenor, men dette falt på steingrunn.

 

Så slik jeg tolker det må jeg inngå et kundeforhold til telenor igjen....

Lenke til kommentar
Jeg har tatt kontakt med nettutbygging på det telefonnummeret du refererer til, og det var denne kundebehandleren som forklarte at det ikke var aktuelt å kople til kopper så lenge jeg ikke hadde et kundeforhold til telenor. Ved tomtegrensen står det to skap, det ene er for påkopling av strøm, det andre er for påkopling av telenett. Teleskapet er telenor sin eiendom, og for at eltel skal kunne kople meg til, må de ha en forespørsel fra telenor. Denne forespørselen vil ikke telenor sende uten at jeg har et kundeforhold til dem.

 

Jeg prøvde da og argumentere med at jeg indirekte har et kundeforhold til dem, iogmed at ngt leier linje fra telenor, men dette falt på steingrunn.

 

Så slik jeg tolker det må jeg inngå et kundeforhold til telenor igjen....

 

kanskje ikke mulig og litt stygt, men hva med å bestille bredbånd fra telenor via en salgskanal som tilsier lovfestet angrerett, og så "angre" innen 14 dager ? Før/rett etter det bestiller du flytting av NGT linja :p Eller even better; Bare forklar det ovenfor telenor at du akter å gjøre dette - nekter de deg å bestille så kontakter du bare forbrukerrådet og ber de be om telenors uttalelse så vil forbrukerrådet komme med sin instilling - en instilling telenor nok vil (men ikke må) følge ;)

Lenke til kommentar
Telenor har så vidt jeg vet leveringsplikt på fasttelefoni. Dette er det ingen binding på, og du kan fritt avbestille abonnementet etter at kabelen er i hus.

 

-KJ

Dette er den sansynlige løsningen på dette problemet, men det synes jeg egentlig er litt umoralsk. Det hadde vært mye mer fair av telenor og sagt at vi kan legge inn kopper og fakturert meg for arbeidet. Istedet ønsker de ikke å hjelpe meg idet hele tatt, uten at jeg inngår et kundeforhold til dem. Med en slik rekruterings politikk av nye kunder, får jeg ikke særlig lyst å være kunde hos dem. Dette blir nok et kortvarig kundeforhold.....

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager forventer du at Telenor skal "hjelpe deg" uten at du inngår et kundeforhold? Tror du Telenor er din snille onkel og ikke et firma som har krav til inntjening som alle andre?

 

Jeg antar at du enten allerede har eller at du ønsker strøm i huset ditt.

 

Dersom du allerede har strøm så har du også en ledning som fører denne inn til eiendommen og ledningen ligger sannsynligvis i en grøft. Som du selv sier så står teleskapet og strømskapet på samme sted og i så fall ligger grøften klar. Alt du da trenger å gjøre er å ringe entreprenøren og be om å få utkjørt en passende lengde kabel mot regning.

 

Det du så gjør er å legge kabelen ned i grøfta med et par meter å gå på i hver ende. Det siste du vil er at kabelen er for kort og at den må skjøtes, det koster både tid og penger. Du bør trekke kabelen helt inn i huset ditt, helst inn dit hvor utstyret ditt skal stå.

 

Så ringer du din ønskede leverandør, sier at kabel er lagt fra teleskapet på tomtegrensa og helt inn i huset. Det er godt mulig at de som tar imot bestillingen vil sette pris på at du opplyser om hva det evnt står på teleskapet, det vil ihvertfall ofte gjøre jobben lettere for montøren.

 

Dersom du ikke selv er i stand til å legge kabelen fra teleskapet og inn i huset så bør entreprenøren kunne hjelpe deg med det, mot timepris.

 

Ideen om bestille fasttelefon for så å avbestille abm etter at kabelen er i hus er mildt sagt dårlig og beviser at "smartinger" gjerne ikke er så fryktelig smarte. For det første er etableringsprisen 990 kroner for analog linje, for det andre koster det 159,- pr mnd i tillegg og du slipper neppe unna den første mnd. Riktignok får du oppleve gleden av å være en kynisk drittsekk, så kanskje det er verdt det, men prisen for å få en montør ut til å gjøre jobben, forutsatt at grøften er gravd/åpen vil sannsynligvis bli godt under dette "smarte" forslaget.

 

Et annet scenario er at du allerede har gravd igjen grøfta. I så fall er det kanskje på tide å bytte hatobjekt fra Telenor til deg selv, for å ikke ha oversikt over hva det vil si å bygge et hus.

 

Forøvrig stemmer det ikke at telenor må sende forespørsel om noe som helst for at entreprenøren skal kunne kople seg til teleskapet. Det som skjer er at du bestiller en linje fra din leverandør, denne sender en henvendelse til telenor for å få opplysninger om linjeføringen i telenors nett basert på opplysningene du har gitt om adresse/merking av teleskapet, disse opplysningene blir så lagt inn i en arbeidsordre som sendes til entreprenøren, i ditt tilfelle eltel. En montør får ordren, reiser ut og utfører den. Det er det hele.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hva som er problemet her. Telenor har jo tilbudt deg gratis telekabel. De har ingen plikt til å levere ADSL til deg.

 

Hvis elektrikeren din var så dum at han ikke tenkte på dette, så bør du kanskje ta en runde med han.

 

Normal framgangsmåte ved nye bygg: Grøft til strøm graves opp av de som graver -> elektriker legger tele og strøm-kabel til huset. -> Eltel/Relacom/Sønnico kopler til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det tydeligvis noen misforståelser ute og går.

 

Jeg har ikke forventet at telenor skal "hjelpe meg", eller være snille mot meg. Jeg hadde med glede betalt de faktiske kostnadene det var for at Telenor skulle kople meg på telenettet slik at jeg kunne få ADSL. Men dette ønsker de ikke å gjøre, uten at jeg har et kundeforhold til dem. Dette er det betenkelige punktet. Siden telenor eier teleskapet i grøftekanten, vil de ikke åpne dette eller la meg bli tilkoplet. Dette betyr altså at Telenor har et enormt konkuranse fortrinn visavis andre teleselskaper.

 

For å ta utganspunkt i topic overskriften, så vil de ikke legge ut kopper selv om jeg betaler de faktiske utgiftene for dette arbeidet/ utstyret. Dette synes jeg er merkverdig, ikke minst sett i lys av at jeg leier linje av dem gjennom ngt.

 

Nå må jeg med andre ord bestille en analog linje fra telenor, la dem legge inn kopper, og så si opp abbonementet. Dette synes jeg er umoralsk, men Telenor gir meg ikke noe valg. Derfor mener jeg at det ryddigste hadde vært om telenor åpnet skapet sitt og lot eltel legge inn kopper, for så å fakturere meg de faktiske utgiftene.

 

Kort oppsummert:

Telenor åpner ikke teleskapet i grøftekanten uten at jeg er kunde hos dem. Jeg har ingen andre valg enn å bli kunde hos Telenor. Dette hindrer fri konkurranse på telemarkedet.

Lenke til kommentar
Nå må jeg med andre ord bestille en analog linje fra telenor, la dem legge inn kopper, og så si opp abbonementet. Dette synes jeg er umoralsk, men Telenor gir meg ikke noe valg. Derfor mener jeg at det ryddigste hadde vært om telenor åpnet skapet sitt og lot eltel legge inn kopper, for så å fakturere meg de faktiske utgiftene.

 

Kort oppsummert:

Telenor åpner ikke teleskapet i grøftekanten uten at jeg er kunde hos dem. Jeg har ingen andre valg enn å bli kunde hos Telenor. Dette hindrer fri konkurranse på telemarkedet.

Leste du innlegget til isEmpty?

Lenke til kommentar

isEmpty har oversett en liten detalj:

 

Teleskapet er telenor sin eiendom, og for at eltel skal kunne kople meg til, må de ha en forespørsel fra telenor. Denne forespørselen vil ikke telenor sende uten at jeg har et kundeforhold til dem.

 

Telenor kommer ikke til å legge to pinner i kors for å føre kobber frem til abonnenten med mindre han har et kundeforhold til Telenor. Dette velter alle smarte forslag om å grave selv for så å bare bestille koblingen.

 

Har selv opplevd dette med flere kunder som ville bestille DSL, der man til slutt fikk foreslått av kundeservice hos Telenor å benytte taktikken jeg beskrev over.

 

Det skader ikke å gjøre dem oppmerksom på at man er klar over denne leveringsplikten i alle fall... Kan hende at vedkommende i Telenor skjønner at det vil være bedre å bistå med selve koblingen i stedet for å måtte koste hele jobben.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste innlegget. Nå satt jeg en halv dag i diverse kundetelefoner, fram og tilbake, og jeg må nesten bare forholde meg til det kundebehandleren fra telenor fortalte meg. Og han skisserte ikke en slik løsning som isEmpty nevner. I stedet var han ganske tverr, og hadde ikke til hensikt og bruke noe særlig energi på å presantere noe løsning på problemet mitt. "Du er kunde hos NGT, så ta kontakt med dem."

Så ringer du din ønskede leverandør, sier at kabel er lagt fra teleskapet på tomtegrensa og helt inn i huset. Det er godt mulig at de som tar imot bestillingen vil sette pris på at du opplyser om hva det evnt står på teleskapet, det vil ihvertfall ofte gjøre jobben lettere for montøren.

I følge den kundebehandleren jeg snakket med hos Eltel, var teleskapet Telenor sin eiendom. De kunne ikke åpne dette skapet uten Telenor sitt samtykke. De måtte ha en forespørsel fra Telenor.

I følge kundebehandleren hos NGT, kunne de ikke tilby ADSL uten at det var tilkoplet en linje til huset.

 

Etter to ringerunder hos NGT, Eltel og Telenor, så bestillte jeg en analog telefonlinje fra Telenor. Dersom en av kundebehandlerne hadde skissert en slik løsning som isEmpty skisserer hadde jeg gledelig vært med på dette.

Lenke til kommentar
Ideen om bestille fasttelefon for så å avbestille abm etter at kabelen er i hus er mildt sagt dårlig og beviser at "smartinger" gjerne ikke er så fryktelig smarte. For det første er etableringsprisen 990 kroner for analog linje, for det andre koster det 159,- pr mnd i tillegg og du slipper neppe unna den første mnd. Riktignok får du oppleve gleden av å være en kynisk drittsekk, så kanskje det er verdt det, men prisen for å få en montør ut til å gjøre jobben, forutsatt at grøften er gravd/åpen vil sannsynligvis bli godt under dette "smarte" forslaget.

 

Du misforstår.

 

Muligheten er ikke a) gjøre det selv eller b) snyte Telenor og få dem til å gjøre det, heller a) betale Telenor for å gjøre det (oppstartsgebyr og månedsavgift) eller b) ikke få nett i det hele tatt.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Et annet scenario er at du allerede har gravd igjen grøfta. I så fall er det kanskje på tide å bytte hatobjekt fra Telenor til deg selv, for å ikke ha oversikt over hva det vil si å bygge et hus.

Jeg vil ha meg frabedt å bli forskutert som telenorhater. Jeg har ingenting imot Telenor. Jeg ønsker ikke noe kundeforhold til Telenor. Dette har med pris å gjøre, samt at jeg støtter fri konkurranse ved å velge mindre leverandører som presser priser fra "de store." Tror du f.eks at vi ved telemonopol kunne ringt med mobiltelefon for 30 øre minuttet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...