Gå til innhold

Endre blenderåpning på hobbyvideokameraer. Mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest om dette for en stund tilbake, men finner det ikke nå

Altså, er det mulig å endre blenderåpningen på vanlige videokameraer? Slik at man feks. kan fremheve motivet ved å gjøre bakgrunnen veldig uskarp ol. Hvordan kan dette gjøres på andre måter evt?

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del vanlige kameraer har manuell kontroll av iris, som blender heter på film og videokameraer. Du er forøvrig i den mest ekstremt feile underkategorien du overhodet kan velge, og vil med 97,6% sikkerhet ikke nå frem til de som driver med video her. Filmbasert betyr basert på film, dvs noe som man brukte i juratiden, som bestod av en kjemisk prosess til å feste bilder til en filmrull, som i etterkant kunne betraktes som et lysbilde, evt fremkalles på fotopapir. dessverre beveget ikke bildene seg, slik som med film og video. I hvertfall ikke bildene fra den typen filmbaserte kameraer som vi diskuterer her. Smalfilm er neppe noe relevant emne for akamister.

Ok, en smule sarkastisk der. Jeg ber om unnskyldning for det, men ærlig talt så er jeg overrasket over at ikke w3p ikke vet forskjellen, siden han/hun har figurert her på sidene en god stund. Igjen må jeg beklage. Jeg er fæl av og til.

Skrevet

Oj beklager! Var sikker på at jeg var i "Videokamera"-delen jeg :s Har ikke peiling på hvordan dette har skjedd... Må ha blingsa. Jeg skylder på harde studier som jeg satt med mens jeg skrev dette innlegget :p

Men takk for de svarene jeg har fått =)

Moderator: Kan du flytte denne til "Videokamera"?

På forhånd takk =)

Skrevet
Altså, er det mulig å endre blenderåpningen på vanlige videokameraer? Slik at man feks. kan fremheve motivet ved å gjøre bakgrunnen veldig uskarp ol. Hvordan kan dette gjøres på andre måter evt?

Tja, spørs hva du definerer som "vanlige"... Flere canon videokamera, feks hv20 til under 7000kr, har blenderprioritert program, dvs du velger blender, kamera velger lukker. Ikke sikker hvor langt ned i pris du må for å få slik funksjonalitet.

Skrevet
Æsj, blender er vel i mine øyne mer viktig en justering av lukkerhastighet :s

tja. husk at en blender i dagens digitale videoverden ikke nødvendigvis gjør det samme som en "iris" type blender i

"gamle" kamera. canon har feks en liten tendens til å bruke elektronisk blender for å spare plass og redusere antall mekaniske deler. blenderen kan til dømes være et gråfilter. dermed får du ingen dybdeskarphetsendring overhodet uansett hva "blenderen" er... det var mange som kjøpte gode gamle ixus s400 som ble skuffet over dette.

Skrevet

Takk for å oppdatere meg stemplar =) Jeg er for å være helt ærlig veldig dårlig på videokameraer, da jeg holder meg til fotografikameraer. Er det overhodet noen muligheter (unntagen tidkrevende etterbehandlingsmetoder) for å skape smalere depth of field på videokameraer (hobbykameraer)?

Skrevet

Siden du kjenner fotokameraer, vet du sikkert at dybdeskarpheten er direkte avhenig av linsens brennvidde (og selvfølgelig blender). I 'vanlige' videokameraer med zoom er korteste brennvidde kanskje nede i 3-4 mm, og selv med 20x zoom kommer vi ikke opp i mer enn max 60-80mm (som er bare 'litt mer' enn standard linse på et speilreflekskamera). Skal vi oppnå redusert dybdeskarphet, uten spesialutstyr, må vi helst benytte ytre del av zoomområdet, med full blenderåpning (ev. med gråfilter) Det er med andre ord vanskelig å få til.

Skrevet
Siden du kjenner fotokameraer, vet du sikkert at dybdeskarpheten er direkte avhenig av linsens brennvidde (og selvfølgelig blender). I 'vanlige' videokameraer med zoom er korteste brennvidde kanskje nede i 3-4 mm, og selv med 20x zoom kommer vi ikke opp i mer enn max 60-80mm (som er bare 'litt mer' enn standard linse på et speilreflekskamera). Skal vi oppnå redusert dybdeskarphet, uten spesialutstyr, må vi helst benytte ytre del av zoomområdet, med full blenderåpning (ev. med gråfilter) Det er med andre ord vanskelig å få til.

Jeg vil vel tror du ville fått grei blurr på bakgrunnen ved 10-20mm og full blender?

Skrevet
Er det overhodet noen muligheter (unntagen tidkrevende etterbehandlingsmetoder) for å skape smalere depth of field på videokameraer (hobbykameraer)?

har kameraet feste for filtre foran, finnes såkallte "dof convertere", men en god optisk converter koster selfølgelig en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...