Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inngrodd negl argh...


morningstar665

Anbefalte innlegg

Har en tånegl hvor det ene hjørnet har vokst seg mot kjøttet så den dytter og graver i tåa mi. Har prøvd å klippe det hjørnet vekk, men det er tidskrevende og vond affære fordi det sitter så godt inn. Tingen er at jeg blir aldri kvitt problemet. Fordi neglen vokser jo igjen. Og da går det bare i sirkler. Bør jeg gå til legen eller sånn fotpleie greie?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv en inngrodd tånegl på ene stortåa for noen år tilbake.

 

Dro til legen, og han så på den, og sa at "denne tar vi med en gang"

Da var det bare rett inn på "operasjonsbordet" med lokal bedøvelse i tåa. Den delen som hadde grodd inn ble fjernet og tå ble bandasjert.

Gikk ut døra 30min etter at jeg kom dit, uten krykker eller smertestillende.

Har ikke hatt noe problemer igjen senere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg så å si greid å klippe det vonde hjørnet av. Ser ganske lett hvor spissen har presset mot kjøttet, det er rødt og ømt grop der spissen var. Måtte bite hardt sammen tennene, fy så vondt det gjorde. :thumbdown: Nå håper jeg bare at den kan vokse riktig denne gangen, ellers drar jeg til legen. Men det med teipen og grønnsåpa virka litt genialt da.

Lenke til kommentar

Klipp neglen rett av heretter, altså ingen avbøyning i kantene. Da blir neglen stående litt i spenn og graver seg forhåpentligvis ikke innover.

 

Stikk også gjerne til en fotpleier og få en "pakning" under neglen, dette vil også hindre at neglen graver seg innover. Fotpleieren fikser i grunn det meste, men det kan blø mye og gjøre vondt.

 

Kjøp hydrogenperoksid 3% på apoteket og bruk dette til og rense med på egenhånd. Bare hell rett på, og la det trekke så lang inn og ned som det går.

 

Grønnsåpefotbad er også bra, men apotekgrønnsåpe (barnengens) er å foretrekke.

 

Hvis du skal operere etter hvert, ikke ta noe av selve neglerota. Dette er en irreversibel operasjon, og det er jo litt kjipt hvis det ikke funker. Mange som opererer neglerota må operere igjen og igjen, og har til slutt bare en halv negl. Bedre om legen bare skjærer til kanten av neglen, det kan funke vel så bra.

Lenke til kommentar
Har en tånegl hvor det ene hjørnet har vokst seg mot kjøttet så den dytter og graver i tåa mi. Har prøvd å klippe det hjørnet vekk, men det er tidskrevende og vond affære fordi det sitter så godt inn. Tingen er at jeg blir aldri kvitt problemet. Fordi neglen vokser jo igjen. Og da går det bare i sirkler. Bør jeg gå til legen eller sånn fotpleie greie?

 

Hadde samma problem i sommer. Det var så ille at jeg fikk en kamerat av meg til å kjøre MIN bil til legevakta. der ville de ikke engang SE PÅ DET før de sendte meg hjem igjen.. What the fuck er dette her? Jeg kunne ikke gå og hadde kjempevondt og lidde som om jeg var skutt! Den natta sov jeg 0.0 timer og beit tenna hard i hverandre pga at det gjorde så vondt. Jeg stod til slutt opp, fant et skalpellblad hjemme:

 

Jeg hadde så vondt at jeg ga faen, tok ganske hardt i og skar opp den store blemma som var rundt tåa, det rant masse verk og blod ut.. Det var så mye at det lukta vondt av det tilogmed.. Tåa mi var fyllt opp av gul væske.

 

Det ble mye bedre etter dette, hadde litt vondt i et par dager, men fikk fort over.. Fikk ikke noe mer infeksjon etter selv-kirugeringa.

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort det store. Prøvde som sagt å fjerne deler av hjørnet selv, men det er en neglsplint som sitter for dypt til at jeg kan nå det. Jeg kjenner den er der ved å pirke borti med tannpirker og man kjenner at det er noe hardt der og ikke vev. Og smerten tilsier også at det er noe som stikker. Så jeg er ganske sikker. Har bestilt time hos en privatlege fordi fastlegen ga meg time 2 uker senere. Nå er tåa helt fucka opp :p Regner med en saftig regning men bedre å gjøre det tidlig.

 

Får bade foten i grønnsåpe til mandagen. Som jeg gleder meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du først skal til privatlege, kan du like godt ta en ortoped. Jeg ble henvist til en slik en av fastlegen. De er jo tross alt eksperter på å operere bl.a. føtter.

 

For min del fungerte ikke operasjonen så veldig bra, siden problemet kom tilbake etter ett år. Men noen runder til fotpleier, klipping rett av og hydrogenperoksid gjorde underverker. For meg riktignok Dette kan vel i stor grad være individuelt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde inngrodd negl på innsiden av begge stortærne; helt til det ble fiksa i sommer. Jeg dro til fastlege, ble henvist til sykehus hvor de opererte med lokalbedøvelse. Den ene tåa har det noenlunde greit nå, den andre begynner å fucke seg igjen tror jeg. :hmm: Det virker som om det fortsatt er bedøvelse på innersiden av den ene stortåa, men det kan vel ikke stemme? Jeg har hvertfall ganske redusert følsomhet der. Mitt råd er ikke klippe/rive/whatever inn til sidene, som allerede er nevnt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inngrodd tånegl har jeg hatt mye. Hadde det i rundt et år. Jævlig morsom affære, det å sitte og se hva man klarer å dra ut av den blemma som danner seg. Til slutt stakk jeg til lokallegen. Det skulle jeg aldri gjort

 

Det første han gjorde, var å gi meg et par sprøyter med lokalbedøvelse i tåa. Det ville vært greit det, om bedøvelsen bare hadde fungert. Jeg så han fant frem en skarp og jævlig skalpell. "Øh, bedøvelsen fungerer ikke helt ennå..!" fikk jeg stotret frem. Legen sa at den sikkert ville begynne å fungere innen et par minutter.

 

Etter to minutter var gått hadde bedøvelsen fortsatt ikke begynt å virke. Det brydde ikke legen seg om, og kjørte skalpellen inn under neglen min. Aldri opplevd noe vondere. Han prøvde alle mulige instrumenter for å få vekk den dumme delen av neglen. Skalpell, saks og til og med en tang. Hele meg rykket voldsomt hver gang han prøvde å dra den av.

 

Etter et kvarter med smertehelvete kom den løs.

 

Og den verste delen?

 

Neglen ble bare inngrodd igjen.

 

Noen uker senere fikk jeg den operert. Det legene gjorde da var at de skjærte inn i midten av tåa omtrent og kutta noe vev der. Stygg affære. Sinnsykt ekle sår.

 

Og den verste delen?

 

Det gikk infeksjon i såret. Og jeg fikk dermed satt ny personlig rekord i smerte, bare at dette varte i hele to uker. To uker på krykker, vel å merke.

 

Nå har jeg bare et arr og tåa mi funker fint som bare det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være ganske farlig med sånne inngrodde tånegler, fordi det blir ofte infeksjoner i de og det kan være et sant helvete.

 

Ta deg en dusj slik at neglene blir myke. Vær rask og prøv å klipp litt på neglen og prøv å lirke den løs. Så setter den en liten bit bomull under kanten slik at hjørnet liksom holder seg oppe. Så kan du bare gå rundt med den, gjærne sove med den, men husk å bytt bomull da og ikke svett for mye, eller bli våt. Da blir det bare masse, små, våte bommulsbiter inni neglen og da blir det bare tull.

 

Du kan fortsette denne prosessen helt til neglen begynner å bli rett igjen :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem, og har hatt det i 2 år nå. Legen min sa at jeg skulle bruke grønsåpe, og krem under neglen. Den ene tåen er OK, men den andre er vond som F. Den gror jo utover, men fy så fristende det var å kappe den av, men det ville gjort vondt verre. Så derfor sliter jeg meg gjennom smerten i et håp om at denne lidelsen skal gi seg... Jeg har hatt hoven storetå så lenge at jeg ikke vet hvordan en normal ser ut...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest InngroddDeLux

Hey folks,

 

Jeg har hatt inngrodd tånegl på den ene foten i snart ti år. Det er jo så latterlig vondt, spesielt når man trener mye. Har forsøkt å operere to ganger uten hell. Legen går inn for å herpe deler av neglroten (på den siden neglen gror inn i kjøttet) for å gjøre neglen smalere. Etter to mislykkede forsøk er neglen verre enn noen gang. Den har bare blitt litt deformert, dvs. tykkere og mer knudrete. Jeg har hatt så mye problemer med dette at jeg snart må være å anse for ekspert på området. Jeg har nå noen tips jeg ønsker å dele med dere slik at forhåpentligvis operasjon kan unngås.

 

Noen oppklaringer: Det er forskjell på fotpleier og fotterapaut. Nærmest hvem som helst kan bli fotpleier. De er flinkest til å pusse av tørr hud og lakkere negler... Det er fotteraput du trenger hvis du har inngrodd tånegl. De har treårig utdannelse og kan bruke en del "verktøy" som ikke fotpleierne kan bruke. Fotteraputene har imildertid ikke lov til å stenge av blodtilførselen eller sette bedøvelse med sprøyte. De kan heller ikke bruke skalpell e.l. for å lette på trykket ved betennelse. Da må man gå til lege.

 

Fotterapauten kan bruke noe som heter kopolinegas (usikker på hvordan det skrives) som er en slags minibandasje som er satt inn med et stoff som gjør at den ikke fester seg i huden. Denne kan legges mellom huden og neglen for å hjelpe den å vokse ut igjen.

 

Ellers har jeg nå oppdaget et genialt verktøy som er en spesialfil for inngrodde negler. Det er den anerkjente pinsettprodusenten tweezerman som selger dette. Jeg bestilte på Strawberynet.com. Kostet under 80 kr. Løp og kjøp!!! Den har en bøyd side og en rett side. Den fungerer slik at den filer på vei ut. Du dytter den inn på siden eller under neglen, og filer av litt på vei ut igjen. Dermed letter trykket. Genialt. For meg er det likevel gått så langt at operasjon er eneste utvei nå. Fotteraputen min har gitt meg opp, og det sier litt. Har imildertid fått anbefalt en speialist som skal være veldig flink. Satser på at de klarer å fikse det denne gangen (alle gode ting er tre...)

 

Vanlige almennleger har sjelden kompetanse på dette området, men man kan gå til en lege og få satt bedøvelse og få fjernet deler av neglen for å lette trykket hvis man har behov for det. Da kan man også få fjernet evt. løse deler som har satt seg fast inne i kjøttet.

 

Lykke til! May the force be with you!

Lenke til kommentar

Har også hatt inngrodd tånegl. Fikk den fjernet av en kirurg. Jeg fikk lokal bedøvelse i stortåa, så skjærte han vekk en liten stripe av neglen hvor den hadde grodd inn. Min kom faktisk tilbake og jeg måtte ha en til operasjon, dog en mindre en. Det er en viss % sjanse for at kirurgen ikke får skrapt vekk nok inne ved neglrota, så da kan den fortsette å vokse. Etter den andre operasjonen har neglen vært så god som ny!

 

Anbefaler å få gjort det samme om du sliter med inngrodd negl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...