Gå til innhold

Sannheten om Windows Vista


Anbefalte innlegg

"Jeg skrev før at jeg mistenkte Microsoft å legge inn tomme løkker kun for å bruke mer CPU i windows vista slik at folk må kjøpe dyrere hardware. Her er beviset:

 

http://www.xpnet.com/iworldtest/

 

Vista krever dobbel så my cpu både for office pakken og IE, mao det som er mest brukt. Testen viser at dobling av minnet har 0 effekt så det kan ikke forklares ut fra dette. Legg spesielt merke til excel som kjører nesten 5 ganger raskere i Windows XP. Excel vet vi er regnekrevende så det er trolig at de tomme løkkene er lagt inn i funksjoner som nettopp er relevant for matematikk.

 

Denne artikkel viser at sp1 til vista ikke løser problemet:

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?showtopic=15919

 

Det er dermed ganske opplagt at Microsoft og pc leverandørene har en avtale seg imellom. De installerer Windows på alle sine maskiner og tvinger kunden til å kjøpe dette, og Microsoft hele tiden skrur opp kravene for hvert nytt OS så kunden må kjøpe ny maskin.

 

Dette gagner nok bransjen økonomisk, men det medfører også at Linux og OS/X vil spise markedsandeler av microsoft i fremtiden når Linux plutselig kjører 10 ganger raskere enn windows på samme hardware. Det er jo kun spørsmål om tid før dette skjer om microsoft fortsetter å gjøre dette.

 

Jeg mistenker nå også microsoft å legge inn krasj med vilje i IE, samt at IE er ufattelig treg på enkelte operasjoner som å søke på en www side med mye tekst. IE kræsjer faktisk så mye ved youtube avspilling at jeg måtte slutte å bruke den og kjører nå firefox som meget sjelden kræsjer. Kræsjene i IE er nok også lagt inn med vilje for å gi kunden inntrykk av at denne må kjøpe vista for å få det mer "stabilt".

 

Når Microsoft nå saboterer sitt eget OS med vilje for å tjener mer penger er det nok fordi de ikke anser linux som noen konkurent. Dersom linux plutselig begynner å ta av vil de være ganske kjapt ute med en service pack som retter problemene."

 

Kilde: Anonym

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle Microsoft intensjonelt gjøre Vista tregere tror jeg dette kun ville skadet salget enda mer enn hva avsløringene om liten ytelsesøkning i SP1 allerede har gjort. Trenden er jo tilsynelatende at mange foretrekker XP framfor Vista pga. at XP er kjappere, og dermed vil jo Microsoft stå igjen som taperen av en slik konspirasjon. Og jeg vil tro Microsoft har folk som er såpass glupe at de innser dette og at dette ikke er annet enn en konspirasjonsteori.

Jeg tror heller den splitter nye arkitekturen i Vista har skyld for tregheten, og at dette er et midlertidig problem.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Vista ble sluppet 4 år for sent. Det har gått ett år, og produsenter burde ha laget solide drivere nå. Dessverre er det noen som henger etter. Ikke Vista sin feil.

 

Når det gjelder salg av maskinvare... way of life. Uten noe å trekke maskinvare videre, vil ting stagnere. Spill er hva som virkelig presser dagens teknologi videre, ikke Windows.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Morsomme påstander, men de grunner på at MS "dreper" seg selv. Kjører selv Vista64 og har 8Gb RAM i maskinen. Det må sies at det ikke er mye SW som utnytter hverken dette eller flere kjerner, men dette kommer fort.

 

Kjører dual boot (XP Prof / Vista Business) og kan ikke si meg enig om at Vista er tregt, langt i fra.

Fra kaldstart tar det 30 sekunder så er jeg online og ready to go. Dette inkluderer oppstart av Mc. Afee AV, Rivatuner, etc. Crysis går som en drøm (dog ikke ennå på 64 bits utgaven).

 

Det er spill produsentene som idag (heldigvis) drar i HW spec strikken. Et GTS8800 kort er i dag nesten et selfølge mht. DX10 og CPU kravene stiger (flere kjerner etc). Og hvem vil sitte igjen med en kontor PC ?

 

Takket være Crysis skifta jeg til en helt ny Gamer PC, den andre er jo ett år gammel og for finne seg i å bli brukt som

filserver etc...!

 

/L

Lenke til kommentar
Vista ble sluppet 4 år for sent. Det har gått ett år, og produsenter burde ha laget solide drivere nå. Dessverre er det noen som henger etter. Ikke Vista sin feil.

 

Når det gjelder salg av maskinvare... way of life. Uten noe å trekke maskinvare videre, vil ting stagnere. Spill er hva som virkelig presser dagens teknologi videre, ikke Windows.

 

Ja, DirectX 10 grafikk fungerer utmerket i et hvilket som helst annet operativsystem i OpenGL, og det er ikke DirectX som bestemmer grafikkortene, det er grafikkortene som bestemmer DirectX.

 

Så Microsoft konkurerer med både andre operativsystem, og andre grafikkbiblioteker, og derfor ville det vært idiotisk å bare satse på at ingen andre prøvde å holde følge, for det gjør de.

Det er blitt utført store forbedringer på Linux i det siste, selvom det mer som burde gjøres enda, så kan ikke microsoft sabotere sitt eget operativsystem for å selge OEM versjoner, det ville bare endt med at de tapte i det store og det hele.

 

Men forfatteren er kanskje litt paranoid... :S

Lenke til kommentar
Ja, DirectX 10 grafikk fungerer utmerket i et hvilket som helst annet operativsystem i OpenGL, og det er ikke DirectX som bestemmer grafikkortene, det er grafikkortene som bestemmer DirectX.

Nå var det ikke poenget med posten. Ja DirectX er en Windows-basert plattform, men det hindrer ikke utviklere til å ta i bruk OpenGL i sine spill. DirectX er en populær plattform grunnet den er enkel å jobbe med og gir mange gratis effekter som er standard i dagens spill. Windows har også sin populæritet ut i fra spill, hvorfor skal ikke MS kapitalisere på det?

 

Nå var det mest ytelsen på maskinvaren jeg tenkte mest på, ikke hvilken plattform som støtter hva. Alle fungerer på ulike plattformer om det skrives drivere til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...