Gå til innhold

Innkjøp av Cerwin Vega. HJELP!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurdere og kjøpe meg Cerwin Vega.

Har hatt et par Genxxa GX1000 Stone, som jeg har tatt live av.

Og nå vill eg gå over til noe "heavyere" :p

 

Jeg vil gjerne ha forslag til høytalere + forsterker.

Max Pris: 10000,- (foreløpig)

 

Takker alle som gidder og hjelpe meg med dette. Setter stor pris på det.

Jeg er veldig glad i linker osv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke egentlig :p

Det var derfor jeg linka til begge.

 

Men jeg tror VE-serien spiller "penere", mens CLS-serien er mer til å spille høyt og brutalt med.

Dette er bare mine antagelser, så ikke stol blindt på det.

 

Rent spesifikasjonsmessig så vil jeg si at VE-15F ser best ut, både fordi den går dypest i bassen, fordi den har høyest følsomhet, og fordi den veier mest.

Det at den koster litt mer er vel heller ikke tilfeldig?

Lenke til kommentar

CV krever masse krefter, så hvis du vet du kommer til å spille høyt, lenge og med mye bass, så kan det være lurt å legge noen tusen i litt kraftigere forsterker.

 

For eksempel kandu kjøpe CV A1.5KW2, som leverer 420W per kanal i 8 Ohm.

Den koster 6000 og er en ren effektforsterker, så du må ha en forsterker med pre out for å kunne nyttegjøre deg av den, men en grei, brukt for-forsterker skal du klare å skaffe til tusenlappen, noe som gjør at du totalt er oppe i 7000 for forsterker, noe som er tusen kroner mer enn NAD C372, men hvem vet hvor mye kraftigere.

 

NAD watt er ikke som andre watt sier mange, og det ligger noe i det.

Tror C372 skal holde lenge, men hvis du absolutt må ha det kraftigere kan du få det for et par lapper ekstra ;)

Lenke til kommentar
CLS spiller finest, de har horndiskant som gir en bedre lyd. Basstrykket er vel det samme i begge, samme elementer.

Horndiskanter er vel ikke mest kjent for å gi best lyd?

Er vel mere det at de sprer lyden mye mere.

 

Pass på at store høyttalere trenger ofte store rom for at det skal låte bra.

 

hehe må flire litt av tittelen på tråden her.

Vi kjøper vel ikke høyttalere etter merket gjør vi vel? :p

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
hehe må flire litt av tittelen på tråden her.

Vi kjøper vel ikke høyttalere etter merket gjør vi vel? :p

Såklart kjøper man etter merke. Det er jo Cerwin Vega det er snakk om. :)

Hvis det er party-høytalere man vil ha, så er jo ikke CV noe dumt valg akkurat.

 

Man bør vite hva man vil ha, og hva som er på markedet før man går til innkjøp såklart, og ikke bare etter hva kompisen har på gutterommet.

 

Jeg har selv sett meg ut CV CLS-12 og kanskje en NAD C325BEE, men det er ikke penger på konto til noe slikt før langt ut på nyåret frykter jeg for.

Kunne kanskje være greit å gå for en bedre forsterker også, muligens.

Jeg får følge med i denne tråden og se hva trådstarter finner ut. ;)

 

 

Angående CLS eller VE, så står det jo dette på hifiklubben også:

 

Hi-Fi Klubben har to høyttalerserier fra Cerwin-Vega i sortimentet: CLS- og VE-serien. Begge seriene har de kvalitetene som har gjort Cerwin-Vega verdensberømte: de kan spille enormt høyt, og de kan gjengi en steinhard og massiv bass. Men det finnes også små forskjeller. CLS-høyttalerne har en noe mer balansert frekvensgang, som ikke fokuserer like mye på bass og diskant. De kan spille minst like høyt som sine søsken i VE-serien, men de har en mer lineær frekvensrespons, så ikke diskanten blir for skarp – heller ikke ved øredøvende nivåer. Også bassregisteret nyter god av den jevnere gjengivelsen, fordi det blir mer utstrakt i dybden.

 

Der er likevel ingen som vil gå så langt som å påstå at CLS-serien er ”high-end”-høyttalere – til det er de altfor underholdende. Men de har musikalske kvaliteter som passer til annet enn steinhard rock og techno. Og hva evnen til å spise watt og gjøre det om til lyd angår, så tilhører de definitivt ”High-klassen”!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...