Gå til innhold

Hvordan ta på kjølepasta? Temperaturproblem


MartinMyhre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger forresten ikke være så nøye som den tråden der med mindre du skal være hardcore overklokker eller no sånn.

 

Rensing har jeg aldri tatt meg bryet med, og pleier bare bruke et bankkort eller lignende for å spre det utover. Men guiden er fin for å se ca rett mengde og slikt.

Lenke til kommentar
Enten du har montert viften feil eller så er det feil avlesning av temp. Prøv å ta på kjøleribben, hvis det virkelig hadde vært 82*C hadde du brent deg med en gang.

Har tatt på kjøleribben og den var ikke spessielt varm... Er det feil avlesing av temp da?

Edit: Temperaturen ligger på 82 og 81 grader uansett om det er LOAD eller IDLE

 

Rensing er særdeles viktig om du vil ha et ordentlig resultat. Husk at kjølepasten må "innkjøres" en stund, før du får reel temperatur. Håper også du har spandert deg ordentlig pasta, kan selv anbefale artic silver.

Har Arctic Silver 5...

Edit: Er forskjellen på "reel" temperatur 30*C?

Endret av MartinMyhre
Lenke til kommentar

Kjøkeribben vil jo ikke bli særlig varm dersom det er dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribben. Men selvfølgelig kan det være feil avlesing. Har du merket noe ustabilitet med maskinen? Er den 82 grader C ved oppstart eller økes det fra romtemperatur ?

 

(Sorry hvis dette er et dumt spørsmål) men 82 ? er du sikker på at det er Celcius og ikke Fahrenheit?

Lenke til kommentar
Kjøkeribben vil jo ikke bli særlig varm dersom det er dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribben. Men selvfølgelig kan det være feil avlesing. Har du merket noe ustabilitet med maskinen? Er den 82 grader C ved oppstart eller økes det fra romtemperatur ?

 

(Sorry hvis dette er et dumt spørsmål) men 82 ? er du sikker på at det er Celcius og ikke Fahrenheit?

Har CPU score i 3dmark på rundt 1000.. Den er 82 grader med en gang etter oppstart.

Er sikker på att gradene er i celsius (173 Fahrenheit).

Lenke til kommentar
Rensing er særdeles viktig om du vil ha et ordentlig resultat.

 

Pfh, for folk flest så betyr det absolutt ingen verdens ting om tempraturen er 1 eller 2 grader høyere. Det er kun ved overklokking eller lignende ekstrem tilfeller at det har noen som helst betydning.

 

Så leser du en gang til?

 

--

 

Og fortsatt, rensing er viktig - å blande forskjellige kjølepastaer er ikke bra, da de har forskjellige kjemikalier, som kan reagere til det negative.

Lenke til kommentar
Rensing er særdeles viktig om du vil ha et ordentlig resultat.

 

Pfh, for folk flest så betyr det absolutt ingen verdens ting om tempraturen er 1 eller 2 grader høyere. Det er kun ved overklokking eller lignende ekstrem tilfeller at det har noen som helst betydning.

 

Så leser du en gang til?

 

--

 

Og fortsatt, rensing er viktig - å blande forskjellige kjølepastaer er ikke bra, da de har forskjellige kjemikalier, som kan reagere til det negative.

Har renset CPUen og Kjølern...

Lenke til kommentar
Så leser du en gang til?

 

--

 

Og fortsatt, rensing er viktig - å blande forskjellige kjølepastaer er ikke bra, da de har forskjellige kjemikalier, som kan reagere til det negative.

 

For folk flest så er en tempraturøkning på 1-2 grader definert som ordentlig resultat.

 

Men selvsagt, har du gammel goop på prosessoren så må det jo selvsagt fjernes først. Hvis det var det du snakket om så er jeg enig. Mine kommentarer gikk mer ut på den overdrevne rensingen som guiden tok for seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare to spørsmål angående kjølepasta:

 

- Bør man bytte pasta mellom cpu og kjøler, og hvor ofte?

- Har kjøpt en ny tube med pasta nå, og skal påføre min gamle pc. Har tenkt å bestille ny pc i fremtiden, og hvor lang holdbarhet har pasta etter åpning? (hvis den blir gammel i det hele tatt)?

Lenke til kommentar

Utifra den linken du ga litt tidligere så kan det jo se ut som cpuen throttler, setter ned hastigheten for å unngå varme, noe som en bør unngå. Det forklarer sikkert hvorfor tempen holder seg lik under load, den klokker seg bare enda mer ned.

 

Hva som er galt vet jeg ikke, om det er en feilmåling eller at kjøleren er montert feil, en ting som er sikkert er at det ikke er kjølepastaen. Du kan derimot prøve å feste kjøleren på ny (noe jeg regner med at du har gjort en del ganger) og være 100% sikker på at den sitter som den skal. Hvis du er sikker så får du klage på enten hket eller cpuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...