epqr Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 (endret) hei! jeg har nettopp instalert ubuntu på vista.PC-en min. men jeg trenger å bruke vista bare litt også. jeg har hørt at man skal få en meny hvor man skal besteme hvilket OS man vil starte opp med, men jeg får ikke noe sånt valg, den bare starter opp og går rett til ubuntu.. Noen som kan hjelp meg her? er litt desperat.. takker for alle svar Endret 26. november 2007 av epqr
Lock-Aze Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Du hadde partisjonert opp på forhånd? Hvis ikke, så kan det godt være at du har installert over Vista... Dette vil være en god grunn til hvorfor du ikke får opp bootloaderen i oppstarten.
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 jeg tror jeg gjorde en feil under installasjonen og jeg tror jeg har installert over vista.. har jo backup.. er det nå jeg skal bruke den?
eppis Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Hvis du skal ha dualboot Vista og Linux så lønner det seg ofte som sagt tidligere og partisjonere opp disken først... del opp disken for eks 50-50 (etter behov) til hvert os. Instaler Vista først og så Linux er oftest enklest... da vil du få en sånn liste som du kan velge hvilket os du skal boote som du var innepå til og begyne med.
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 ok skal huske å gjøre det neste gang. men hva gjør jeg nå? jeg har ubuntu på PC-en min, vista er skrevet over og er der ikke lenger. jeg skal prøve å få vista inn på PC-en igjen. hva gjør jeg?
Decline Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Sett i Windows-cden, fjern alle partisjoner, lag en ny for Windows på 50% av plassen eller hva du nå skal bruke (merk at Windows krever mer displass enn Ubuntu/Linux), og installér på den. Da skal det være en del fri plass tilgjengelig. Når du har installert Windows, sett inn Ubuntu CDen, velg og installer på tilgjenglig LEDIG diskplass (altså ubrukt plass), så skal det meste gå av seg selv.
eppis Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 du kan bare instalere vista over linux igjen... i vista instalsjonen er det mulighet for og dele opp disken(e). Hvis du har backup på en DVD eller noe så kan du jo bare kopiere in datane når vista er oppe. Når vista er oppe og kjører igjen så kan du boote fra CD og instalere Ubuntu på en tom partisjon som du delte opp under vista instalsjonen. Når den er ferdig vil den lage sånn at du kan velge hvilket oprativsystem du skal boote.
NevroMance Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Du sa du hadde backupp, bruk denne. Ellers må du installere hele Vista på nytt igjen, da må du ikke bruke den plassen du vil ha ubuntu på da du partisjonerer, bare formater den plassen du trenger til vista, resten lar du bare stå. Da kan du velge "bruk størst sammenhengende tom plass" under ubuntu installasjonen og dermed unngå overskriving. Da skal den velgeren du snakker om (GRUB) komme automatisk.
Decline Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Men når du sier du har backup, hva mener du da? Sånn backup-partisjon? Den har vel blitt skrevet over om du valgte å installere Ubuntu på hele harddisken....
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 nei jeg tenker på en backup jeg skrev over på DVD første dagen jeg fikk PC-en. det er vel litt standar å gjøre det
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 (endret) bare hvis dere lurer så kjøpte jeg pc med vista på den, har ikke noe vista CD, men en backup dvd fra første dagen ok men når jeg setter inn backup-DVD-en installerer den vista på nytt da? installerer den over ubuntu (det gjør ikke noe)? hvis ikke hva skjer når jeg setter inn backup-cd? Endret 25. november 2007 av epqr
Decline Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Ikke vet jeg, aldri prøvd det, men du kan jo prøve? Du har vel ikke så mye å tape på det akkurat?
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 (endret) ok bare for å være helt sikker. vill ikke ødelegge noe igjen. det jeg har er en backup av PC-en fra første dagen IKKE operativsystemet vista som du kjøper i butikken. da skal den installere vista på nytt? Endret 25. november 2007 av epqr
Kagee Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 (endret) Antagelig. Regner med at det var "recovery-disker" du lagde? Hvilken pc/produsent er det snakk om? Et problem med recovery-disker er at de antagelig ikke lar deg velge at Vista bare skal ta 50% av plassen. Så da må du gjøre det under Ubuntu-installasjonen. Endret 25. november 2007 av Kagee
Decline Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Om du får gjenopprettet Vista, så har du i Vista et eget partisjonerings-verktøy, hvor du kan forminske Vista-partisjonen og lage ledig plass som Ubuntu kan bruke.
epqr Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 da fikk jeg installert vista på nytt MEN nå har jeg ikke lenger D: recovery. tror det var sånn at harddisken var to-delt og det var recvoery på den ene delen, men nå er den borte. går det ann å få dden tilbake? også det med å gjøre sånn at vista bare bruker 50%.. kommer vista til å gå tregere da?
Kagee Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Recovery: Det var denne dataene du brant ut var på. Antagelig ble denne deaktivert da du brente ut cd/dvdene, og var uansett ikke noe å ha. Men ta GODT vare på cd/dvd'ene. Et Ubuntusystem med 5 GB programvare/data trenger 20GB, men vista vil uansett ikke gå tregere med 50% av harddisken (om du ikke har en veldig liten en)
epqr Skrevet 26. november 2007 Forfatter Skrevet 26. november 2007 ok.. men hvordan setter jeg vista til å bare bruke 50% av Disken(den er på 120gb så det skal holde?)
eppis Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 ok.. men hvordan setter jeg vista til å bare bruke 50% av Disken(den er på 120gb så det skal holde?) dette må gjøres under Vista instalsjonen eller før instalsjon når du bruker av en Recovery disk da jeg mener en recovery disk ikke gir mulighet til og endre på partisjonene.
epqr Skrevet 26. november 2007 Forfatter Skrevet 26. november 2007 nå er jo vista allerede installert, men holder det å velge det under ubuntu instalasjonen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå