Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbedre min engelsk; hvordan?!


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg er en ung mann, som har lyst til å forbedre min engelsk. Fått veldig gode tilbakemeldinger på at engelsken min høres veldig flytende ut, noe jeg for så vidt er ganske enig i :) Skriver for øvrig ikke så verst engelsk heller. Lå opp mot 6 i engelsk skriftlig. Fikk ikke 6'ern fordi læreren min mente jeg skrev FOR avansert engelsk :(

Har aldri vært i England eller USA, og har kun fått utviklet min engelsk gjennom grunnskolen og vgs.

 

Nå har jeg kommet til det punktet at jeg ønsker å forbedre engelsken min ytterligere. Jeg vil avansere den og gjøre den mer flytende, rent muntlig. Hvordan kan jeg evt få til dette?

Noen har rådet meg til å bo i f.eks England et år eller noe, men dette er noe jeg dessverre ikke kan ta meg frihet til, da jeg er travelt opptatt med jobb om dagen. Derfor tenkte jeg kanskje mer på en deltidsjobb hvor engelsk står sentralt, eller noe kurs av en eller annen form.

 

Skal til England en tur nå i desember, og gleder meg veldig! Elsker den engelske akssenten, kontra den amerikanske, som fra mitt synspunkt virker veldig snøvlete.

 

Setter stor pris på svar og forslag fra alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ideen med skype er ganske ålreit. Det er mange som ønsker å prate med noen og det er god øvelse å snakke med noen som faktisk er engelsk.

 

Turen til england kommer til å bli fantastisk! Tro meg! Var der forrige helg... *vil bo der* :love:

Det kommer mye lettere å snakke engelsk når man faktisk er der nede og alle rundt deg prater engelsk ;)

 

Å skrive mer avansert engelsk kan du for eksempel oppnå ved tja.. engelske aviser på narvesen, engelske bøker..

Lenke til kommentar

Les engelske bøker, om du trives med det, og ha en ordbok ved siden av deg hvor du slår opp ord du lurer på. :)

Det er en veldig grei metode, som ikke bare forbedrere engelsken din skriftlig, men og utvider vokabulæret ditt. Lær deg å lese lydskrift, eller hør lydbøker, og øv på å snakke engelsk. :)

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper deg nå som du har fått alt på skole, er å bruke det i det daglidagse. Vet hva jeg snakker om :)

 

Har gått 3 år på amerikansk skole og det tok knappe 5-6mnd før jeg møtte nye folk som fikk bakoversveis når jeg sa jeg var opprinnelig norsk, pga min uttalelse og flyt i språket.

 

Hjelper jo selvfølgelig på at du har lett for å lære språk, i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg var også veldig interessert i engelsk da jeg var i tenårene (er 37 nå), og arbeidet hardt med å lære meg uttale og grammatikk. På videregående skole var det et par stykker som var flinkere enn meg, og de hadde bodd et år i USA. Men noen år senere glemmer disse personene det meste, mens jeg som lærte på gamlemåten, husker mye mer. Jeg likte å lytte på kassetter og stoppet dem av og til og snakket høyt med meg selv. I tillegg lærte jeg grammatikk og passet på å lære nye ord hele tiden. Det gikk så langt at jeg etter hvert ikke skjønte de norske ordene som skulle forklare de engelske. Dermed gikk jeg over til å studere norsk! Det er fint å lese bøker, men da er det først og fremst fagbøker som kan brukes som forbilder for egne skriftlige ferdigheter. Et hendig program er Wordweb (http://wordweb.info/). Det er gratis og du kan bruke det uten å ha tilgang til nett. Her kan du slå opp ord og utforske synonymer. Ellers ønsker jeg lykke til med å polere dine ferdigheter i engelsk!

Endret av elghunk
Lenke til kommentar

_Les bOker_ Jeg har lest rundt 70 engelske bOker i fritiden fra jeg var 12 aar gammel og er i dags dato 17 aar gammel.

Jeg er bedre enn laererne mine i ordforraad og setningsstruktur og det meste som laererne kan. Hvis du virkelig vil bli god i engelsk leser du mange bOker, gjerne med tungt stoff. Kan anbefale Ender Sagaen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt Ender Sagaen billigst? Kan noen hjelpe meg med Amazon?

 

Engelske lydbøker :) Kan du høre på på vei til og fra jobb, ja....mesteparten av tiden :) Har sjølv hørt heile "Tidshjulet" på lydbok, hjalp meg, både med ordforråd og uttale :)

 

Hvor får jeg kjøpt tidshjulet?

Lenke til kommentar
Hvor får jeg kjøpt Ender Sagaen billigst? Kan noen hjelpe meg med Amazon?

Jeg kjøpte Ender og Shadow serien på Norli på Torgallmenningen,Bergen. Tror Ender og Wheel of Time er mulig å få kjøpt i de fleste bokbutikker i større byer, f.eks selger Norli på senteret bare Ringenes Herre og litt til, men ingen god sci-fi. Så start søket i større bokbutikker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...