Gå til innhold

Lage serriøs portefølje, fra starten av.


Anbefalte innlegg

Starter med å si noen få ting:

Jeg kan INGENTING om WEB design.

HTML og CSS koder og alt det andre er FULLSTENDIG ukjent for meg.

Det eneste jeg kan, er å ta bilder.

 

Jeg skal lage meg en clean side, uten masse farger og dilldall.

Bakgrunnen skal gå i jevnt svart og evt. med et bilde som går igjen.

 

Noe ala dette:

http://www.birding.no

http://fuglebilder.no

 

You see the picture.

 

 

Siden må lett kunne oppdateres med bilder nedover siden.

Har hørt at Frontpage funker bra til dette, stemmer det?

 

Hvor kan jeg lett lære meg dette? Hvor bør jeg lage designet?

 

Kommer sikkert flere spørsmål, men dette er starten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden må lett kunne oppdateres med bilder nedover siden.

Har hørt at Frontpage funker bra til dette, stemmer det?

Hva enn du gjør, ikke bruk Frontpage. Lager invalid HTML så det holder.

 

Ville bare lært meg HTML og litt CSS, egentlig ganske kjapt gjort. Snarveier (utenom å ansette en som kan det, da) slår vanligvis negativt tilbake på seriøsitet.

 

En ting til:

Husk på rettskrivning.

 

Hvor kan jeg lære meg det da?
Google. Endret av haalo
Lenke til kommentar
Siden må lett kunne oppdateres med bilder nedover siden.

Har hørt at Frontpage funker bra til dette, stemmer det?

Hva enn du gjør, ikke bruk Frontpage. Lager invalid HTML så det holder.

 

Ville bare lært meg HTML og litt CSS, egentlig ganske kjapt gjort. Snarveier (utenom å ansette en som kan det, da) slår vanligvis negativt tilbake på seriøsitet.

 

En ting til:

Husk på rettskrivning.

 

Hvor kan jeg lære meg det da?

Lenke til kommentar

Da var det på tide at fotoOlsen skulle skaffe seg portefølje, ja. Hvis du leter litt rundt på nettet finner du jo masse guider og tutorials. Anbefaler HTMLDog. En meget god walkthrough hva gjelder både HTML og CSS. Dette er faktisk kunnskaper som kommer veldig godt med å kunne. Som andre sier fører enkle løsninger som Frontpage og andre WYSIWYG-programmer til et dårligere resultat, og kan gi litt fleksibilitet i forskjellige nettlesere.

 

Ville foresten ikke brukt den første siden du linka til som eksempel. Fryktelig stygg og nittitalls. Tabeller, grøss...:p

Så kunne det jo alltids vært en idé å lære Flash hvis du er lysten på et fancy bildegalleri. Alternativt JavaScript, men det høres ikke ut som du er helt gira på dette med dataspråk :p

Lenke til kommentar
Ville foresten ikke brukt den første siden du linka til som eksempel. Fryktelig stygg og nittitalls.
Enig, den var forderdelig. Likte ikke akkurat den andre heller, unødvendig flash er et irritasjonsmoment.

 

Tabeller, grøss...:p
Forstår ikke helt hatet mot tabeller. Dette innlegget oppsumerer tankene mine om det ganske greit.
Lenke til kommentar

Siktet hovedsakelig til at man faktisk kunne se rutenettet. Det er ikke pent! Men har dessverre ikke tenkt å ta opp diskusjonen om tabeller vs. DIVs. Dog må jeg si at DIV og CSS er dagens standard. Greit nok at siden du linket til ga mange gode motargumenter. Standarer oppdateres, og er til for og følges :p

Lenke til kommentar
Da var det på tide at fotoOlsen skulle skaffe seg portefølje, ja. Hvis du leter litt rundt på nettet finner du jo masse guider og tutorials. Anbefaler HTMLDog. En meget god walkthrough hva gjelder både HTML og CSS. Dette er faktisk kunnskaper som kommer veldig godt med å kunne. Som andre sier fører enkle løsninger som Frontpage og andre WYSIWYG-programmer til et dårligere resultat, og kan gi litt fleksibilitet i forskjellige nettlesere.

 

Ville foresten ikke brukt den første siden du linka til som eksempel. Fryktelig stygg og nittitalls. Tabeller, grøss...:p

Så kunne det jo alltids vært en idé å lære Flash hvis du er lysten på et fancy bildegalleri. Alternativt JavaScript, men det høres ikke ut som du er helt gira på dette med dataspråk :p

 

Kreative bildegallerier er det verste jeg ser bilder på...

Lenke til kommentar
Kan ærlig talt ikke si at en liten fade er så ubehagelig...? Den andre sida du linka til er jo egentlig pure Flash, og har nok av animasjoner. Men HTMLDog som sagt. God læring.

Flash på navigasjon er bare irriterende og det spiser maskinressurser. Spesielt irriterende hvis du sitter på en sliten skolemaskin. Husker det var et par maskiner på skolen som BSODet (!) når den prøvde å laste inn flash, good times :).

Lenke til kommentar

Kjipe med templates er selvfølgelig når du finner en side som er nærmest helt lik som din egen... Som Anders sier er det jeg både best og artigst og vite at man har lagd noe selv. Problemet er selvfølgelig hvis du ikke klarer og finne på noe bra. Men sliter litt med den tanken, da Mr. Olsen er en dyktig fotograf, og bør av den grunn ha en viss peiling på design og farger. Siden du har potensiale til å kunne få solgt noen av bildene dine er det viktig at du bruker tid på å utarbeide en portefølje/hjemmeside.

 

Templates kan ofte tolkes som uprofesjonelt, og samme gjelder et dårlig design naturligvis. Husk at mange WYSIWYG-programmer koster penger da. Notepad er faktisk gratis, og samme er Notepad ++, som er et veldig godt alternativ. Jeg tror at du vil oppfattes som en profesjonell innenfor bransjen, og da må du også ha en webside som gir dette inntrykket

Lenke til kommentar

Husker at du sa at du ville ha det simpelt, men ville likevel lagt mer arbeid i ting hvis du vil vise frem en portefølje til en potensiell fotograf. Så vidt jeg vet kan du ikke kopiere direkte, men faktisk designe ting på nytt, hvor du faktisk sier at forskjellige elementer skal kunne linke til andre deler av siden.

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Husker at du sa at du ville ha det simpelt, men ville likevel lagt mer arbeid i ting hvis du vil vise frem en portefølje til en potensiell fotograf. Så jeg vet kan du ikke kopiere direkte, men faktisk designe ting på nytt, hvor du faktisk sier at forskjellige elementer skal kunne linke til andre deler av siden.

 

Det jeg lurte på var om jeg kan bruke det, og så lage bildene som linker.

 

Jeg skal ikke lage masse flash og dritt, og det er slik jeg ønsker at linkene til galleriene mine skal se ut. Hvordan du mener linkene til galleriet skal være bryr jeg meg egentlig ikke så mye om.

 

Resten av siden (Overskrift, link til info om meg og slikesmåting, rammerosv) har jeg ikke bestemt meg for, men jeg ønsker det veldig rent.

 

Så, kan jeg lage bildene som linker eller ikke? Må jeg bruke denne som mal, og lage designet på nytt?

 

Edit:

Jeg leste innlegget ditt 2-3 ganger til, og forsto det på en annen måte. Du mangler noen ord som gjør at jeg ikke forsto det du skrev.

 

Hvordan kan jeg lage et slikt design i frontpage?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Ja, skulle skrive "så _vidt_ jeg vet". Har dessverre ikke Frontpage selv, så føler at jeg dessverre ikke er så altfor mye til hjelp. Men husker at jeg brukte det som liten gutt i fjortisperioden. No offense :p Er vel temmelig enkelt som i de fleste WYSIWYG-programmer. Du bestemmer bakgrunnsfarge. Deretter kan du vel sette inn et bilde, og si at dette skal være en link. Tror det blir vanskelig å importere et bilde, knipse med fingra og håpe at de funker som linker. Tviler også på at du på en måte skal kunne markere et område og si at dette skal være en link. Så sant du skal bruke Frontpage tror jeg ikke utkastet du har laget er verdt ei krone i henhold til videre arbeid, sett bortifra at det er et utkast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...