Gå til innhold

Gitar, Hvordan bli bedre?


ThKarlsen

Anbefalte innlegg

Hallo alle gitarister der ute ;)

 

Jeg har nå kommet til ett lite "dilemma" her, men la oss nå ta alt fra begynnelsen.

 

For ca 3 år siden begynte jeg på ett gitarkurs, hvor jeg gikk i 1 år..dette var såpass morsomt, så jeg kjøpte meg en stålstrengs gitar. Den ble godt brukt de første mndene, men så ble den mindre brukt etter hvert som tiden gikk. Men jeg spilte alltids en gang i uka. Nå for en.. 5-6 uker siden gikk jeg til innkjøp av en Epiphone Les Paul Standard. En liten fin forsterker fikk jeg lånt av en god venn. Dette var kjempemorsomt i begynnelsen, men etter som tiden nå går har jeg bare spilt mindre og mindre. Det er nok ikke det at jeg ikke vil spille gitar, men alt blir enten for lett, eller for vanskelig :S

 

Så det jeg ville spørre dere om da, var om dere har noen tips til hvordan jeg kan forbedre min spilling? tips til sanger jeg kan lære, osv? Jeg vet at alt tar tid, jeg vil bare ikke at det skal skje det samme som før, at jeg mister helt interessen av å spille bare fordi jeg ikke kommer noen vei.

 

Alle svar settes pris på :)

 

-ThKarlsen

Endret av ThKarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo alle gitarister der ute ;)

 

Jeg har nå kommet til ett lite "dilemma" her, men la oss nå ta alt fra begynnelsen.

 

For ca 3 år siden begynte jeg på ett gitarkurs, hvor jeg gikk i 1 år..dette var såpass morsomt, så jeg kjøpte meg en stålstrengs gitar. Den ble godt brukt de første mndene, men så ble den mindre brukt etter hvert som tiden gikk. Men jeg spilte alltids en gang i uka. Nå for en.. 5-6 uker siden gikk jeg til innkjøp av en Epiphone Les Paul Standard. En liten fin forsterker fikk jeg lånt av en god venn. Dette var kjempemorsomt i begynnelsen, men etter som tiden nå går har jeg bare spilt mindre og mindre. Det er nok ikke det at jeg ikke vil spille gitar, men alt blir enten for lett, eller for vanskelig :S

 

Så det jeg ville spørre dere om da, var om dere har noen tips til hvordan jeg kan forbedre min spilling? tips til sanger jeg kan lære, osv? Jeg vet at alt tar tid, jeg vil bare ikke at det skal skje det samme som før, at jeg mister helt interessen av å spille bare fordi jeg ikke kommer noen vei.

 

Alle svar settes pris på :)

 

-ThKarlsen

 

 

spill med andre! det er den beste medisin!

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg slutta med piano var at venna mine rett og slett var alt for gode for meg :p

 

 

Her var jeg Der er de!

 

 

Jeg var ikke engasjert i piano spillinga men da jeg realised at jeg ville spille osv hadde de gått over til en: we´re better than you additude... -.-

 

 

Skal begynne med gitar (ønske meg til jul) heldigvis spiller ingen av venna mine, men på skolen er det mange gode gitarer osv, musikklæreren har musikkrommet åpent så det er bare å låne instrumenter og øve :D

Lenke til kommentar

Gå for det som er litt vanskelig.. Med mye trening så klarer det du etter en stund.

 

Jeg trodde ikke jeg kunne spille flamenco og særs raske sanger innenfor rock o.l (RHCP), men nå går det som det suser, og ting blir bare FOR LETT!

Jeg er en av de som mener at musikk absolutt må ha sjel, ellers klarer jeg ikke å høre på det.. Og sanger skal spilles med sjel, dessverre er det jeg liker meget mye sjel i, og rett og slett så vanvittige at folk ikke gidder å tabbe dem.

Det er derfor man skal ta seg tid til å begynne på det man liker som man ikke tror at man kan spille, for det kan du nemlig!

 

 

 

Mitt tips: Rodrigo y Gabriela! Ikke bli skremt nå når du hører musikken. Ja, det er vanskelig, men mulig!

Lenke til kommentar

Jeg synes du kan veksle mellom enkle ting og utfordringer. Ta begge ting litt gradvis og ikke stress med det. Du har god tid på å forbedre deg. Konsentrer deg om hva du virkelig vil lære. Hva er ditt ypperste mål?

 

Jeg var i litt samme situasjon som deg. Hadde nettopp kjøpt utstyr til nærmere 20 tusen kronasjer. Jeg hadde brukt nøye mye tid for å finne dette utstyret, det førte til at jeg stagnerte. Spilte det samme hele tiden, kom ikke videre. Men så kom en sang flytende. Bouree av Bach. Et nydelig stykke. Et ganske utfordrende for en rockegitarist som hadde knapt hatt kontakt med sine klassiske aner. I løpet av 3 uker kunne jeg hele stykket. Jeg trodde aldri jeg skulle klare det, men likevel kom bit for bit på plass.

 

Begynn med en lett en. For å holde motivasjonen oppe er det viktig du føler mestring. begynn med soloen til Dreamer av Ozzy Osbourne (er zakk wylde som spiller den) Den er meget enkel og skikkelig fin. kos deg med å lære den, det tar maksimalt en halvtime.

 

Etterpå kan du finne deg en utfordring. Noe friskt, noe du aldri har vært borti før. Enten det er death metal, klassisk, funk eller blues. For noe helt annerledes tør jeg anbefale Long Train Running av Doobie Brothers. Frisk funksang som får fart på rytmen og spillingen.

 

Jeg håper du finner et eller annet du vil lære. Det er det viktigste. Noen av de sangene som virkelig inspirerte meg var:

Death - Pull The Plug

J.S Bach - Bouree

White Stripes - Seven nation army

System of a Down - BYOB

Stevie Ray Vaughan - Texas Flood

Jimi Hendrix - Little Wing

Lenke til kommentar
Har noen venner rundt her som spiller, ja. Men de er liksom mye bedre en meg da:p men skal nok få dem med på litt spilling :) takk for tipset ;)

 

du må få det at de er bedre en deg til å motivere ikke demotivere...

når jeg jammer med kompis av meg... og ser hvor utrolig mye bedre en meg han er. Så gir det meg bare mer lyst til å spille, og lære de sangene han kan.

Lenke til kommentar

Mm, kan tenke meg at det motiverer ja :) velvel.. tiden får vise ^^

 

Og takk, Ṱormod, for svaret. Skal se nermere på det nå straks, kommer vel en edit etter det igjen :)

 

EDIT ja ; vel, har lært meg Dreamer soloen, og det høres ikke så alt for værst ut.. Og det får faktisk motivasjonen opp :) en kjent sang, som ikke er så veldig vanskelig, som også alle kan kjenne igjen.. Men ja, tusen takk til deg :D Skal også se på de andre sangene DU hadde fått inspirasjon av :)

Endret av ThKarlsen
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg sånn mega mester i gitar, men jeg har vell spilt 3-4 måneder og blitt ganske god (føler jeg). (nå forteller jeg det jeg gjorde, er ikke sikkert det samme passer for deg) det jeg gjorde var rett å slett å spille sanger jeg ville, siden det som regel er ganske raske sanger så satte jeg meg bare ned, koblet ut forsterkeren og satte på en film og så på den mens jeg trente plekter øvelse (å dra plektre opp og ned) når dette var gjort og jeg følte jeg startet å få til ting så startet jeg å teste ut sanger fra yndlingsband, og såtte på høytaleren til PC-en, slik at jeg kunne høre tabbsa. I starten så hørtes det sikkert helt ****** ut men jeg synes det var gøy så jeg brydde meg ikke. nå i dag spiller jeg egentlig de fleste sanger jeg vil, ikke så mye soloer men rytme gitar. men som de andre har sagt her så er det kanskje lurt å tenke på å spille sammen med noen, jeg spiller i 2 band og det synes jeg er mye bedre enn å spille alene.

 

(kanskje litt rotete svar, men jeg er trøtt)

Lenke til kommentar

Har vel egentlig opplevd det samme sånn fra tid til annen. Jeg bare står med gitaren, men vet ikke helt hva jeg skal spille, eller hva jeg skal øve på.

Det pleier å ende med at jeg spiller litt igjennom sangene jeg kan, øver litt på de sangene jeg vil lære meg. Pleier å øve på sanger jeg liker i guitar pro.

 

Kan anbefale deg Fade to Black av Metallica, den dro ihvertfall meg videre. To soloer som er forholdsvis krevende, men ta deg god tid med dem, og de hjelper deg mye med plekterøvelser og det er god trening for venstrehånden (hvis du er høyrehendt.) I tillegg er det også en del tøffe riff i den sangen, hvis du liker den typen musikk da.

 

Noe jeg også har begynt å gjøre i det siste, er å høre på litt blues backtracks, for så å improvisere over dem, det er faktisk veldig artig. Og det er på den måten du finner ut hvor mye av du selv klarer å bruke av det du kan!

 

Kanskje litt dårlig forklart, men er på skolen :p

 

Lykke til videre ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Takk både Martin-Sama og Keith White. Ja, skal se litt på fade to black :) Metallica / iron maide n og ozzy er sånn type musikk jeg liker å spille, så.

 

Så på en sånn video tutorial med sånn ting (husker faenmeg ikke hva det heter:p kommer edit når jeg husker det). Det var lett gjøre, og høres kult ut :)

 

Kan jo prøve å forklare litt hvordan det var.. :p lyseste strengen, også spilte man "12 - 5 - 8" noen ganger.. også "13 - 5 - 8" og etter det "15 - 5 - 8" :p Og man bruker ikke plekteret liksom. Men hammer on pull off ting med begge henda :p hvis dere skjønner...

 

i alle fall, har fått litt mer interesse av å spille vanskeligere sanger nå :) så takk for alle svar

 

edit : heter det tapping? :p

Endret av ThKarlsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...