Gå til innhold

Gitar, Hvordan bli bedre?


ThKarlsen

Anbefalte innlegg

Ikke sant ;) det høres vanskelig ut, men er egentlig ganske lett.. men det er sånn ting som setter opp min motivasjon i alle fall :)

 

Ser litt på One gitar soloen her..og den virker jo som om den er på mitt nivå i alle fall :) selfølgelig, jeg må trene endel.. men det er mulig å klare det: )

Endret av ThKarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg har få venner som spele gitar, men det er slik med gitar at det første til tredje året kjem du opp ein topp, for å komme over den så mp du nesten tvinge deg sjølv til å spele, HADDE akkurat samme problem som deg. det eg gjor var rett å slett, SPEL MEIR! då kan du ta meir avangsertre sanger som gjør deg lyst til å spele meir!

Lenke til kommentar
Gå for det som er litt vanskelig.. Med mye trening så klarer det du etter en stund.

 

Jeg trodde ikke jeg kunne spille flamenco og særs raske sanger innenfor rock o.l (RHCP), men nå går det som det suser, og ting blir bare FOR LETT!

Jeg er en av de som mener at musikk absolutt må ha sjel, ellers klarer jeg ikke å høre på det.. Og sanger skal spilles med sjel, dessverre er det jeg liker meget mye sjel i, og rett og slett så vanvittige at folk ikke gidder å tabbe dem.

Det er derfor man skal ta seg tid til å begynne på det man liker som man ikke tror at man kan spille, for det kan du nemlig!

Så enig når det gjelder dette! Har vært min filosofi fra dag en, da jeg lærte meg en sang som det fortsatt, ni måneder etter, hender jeg spiller feil. Lær vanskelige sanger som virker nesten umulige, og spill dem ofte. Det vil garantert gå forte og fortere og bedre og bedre! Dette var i hvert fall for meg god motivasjon til å gå videre. Bare pass på at du ikke tar helt av. Prøvde meg på Yngwie Malmsteen etter under et halvt år, og klarer (naturligvis) såvidt 50% selv i dag.

Når det fortsatt er sånn at du spiller feil, og alt går litt tregt så kan det virke utrolig kjedelig. Mitt tips er da å legge sjel i det så snart som mulig. Jo gøyere det er, jo lettere er det å lære!

 

Ikke for å skryte, men ved hjelp av denne filosofien, blandet med mye øving, så vil jeg nå si at jeg er godt over normalen for folk som har spilt så lenge som jeg har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

litt teori er også grett og kunne. selfølgelig er terping og øvingen best, mn det kan være grett å kunne litt om dominanter, note-begrep, C-dur skalaen (jævla greit, så kan du sammelikne pianoet med gitaren sine skala-er) osv. Det kan hjelpe deg med så mangt, som for eksempel å bli bedre på gehør :)

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Lær deg tappe-delen i eruption.

Ganske lett og morsomt å spille, og imponerer venner som ikke spiller selv.

 

Ja, Eruption av Van Halen høres vanskelig ut, men når du først får inn rytmen, merker du at det går raskere og raskere. Lærte meg den for et par år siden, de fem første minuttene klarte jeg nesten ingen ting, men fortsatte å øve. 10 min senere, kunne jeg den fint (ikke hele sangen riktignok, men en del kunne jeg spille i raskt tempo)

 

Og så vil jeg anbefale at du øver mye på plekter 'opp og ned' med plekteret, slik at du får dette skikkelig inn. Når du kan det, går ting mye bedre ;) (med mindre du kan dette alt, da ;) )

 

Hilsen en som har spilt gitar i 4 år. Jeg må også si at jeg ligger en del over middels over folk som har spilt like som meg ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beste måten å bli bedre er å spille med andre og lære andre ting! Det viktigste av alt; ikke stopp! Aldri stopp!

 

Du kan også lære deg litt tapping, også kjent som legato, er en enkel teknikk, men jeg vil ikke anbefale deg Eruption av Van Halen med en gang. Begynn heller med en sang som du kan huske enklere, som Thunderstruck av AC/DC... Denne sangen er veldig enkel å lære.

 

Her har du en lesson på legato: Her

 

Aldri gi deg! Øv hver dag, det er den eneste måten å bli god på gitar!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har spillt i et år nå, det er jo ingenting, 3 år er jo ingenting heller...

Så lenge du spiller i riktig retning, lærer noe nytt hver gang,

så går det framover skal du se.

 

Driver daglig med tappinga fra Eruption, bare sånn litt for oppvarming sin skyld,

og at det går bedre for hver dag.

 

Første sangen jeg lærte 100% var Neil Zaza - I'm Alright, bommer jo fortsatt litt her og der,

og farta er jo fortsatt ikke helt inne, derfor tenkte jeg at jeg skulle øve litt på fart,

og der kom Malmsteen - Far Beyond The Sun...

 

Har også masser av sanger jeg bare har lært deler av, merkelig nok så sitter jeg og lærer en del,

så bare stopper jeg, og begynner på en ny sang uten å fullføre... Anyway, greie til oppvarming.

Om du spillte Final Fantasy 7, tviler, men da kan kampmusikken gi deg bra plekterøving,

samtidig som den hjelper deg med fart, og låter bra...

 

Eric Capton - Tears In Heaven er veldig fin hvis du vil trene fingrene litt...

Fins vel et par andre sånne åsså....

Det er bare å si practice, practice, practice... Den første uka jeg drev med Eruption tappinga,

fikk jeg så vondt at jeg måte legge fra meg gitaren en uke ( noe jeg ikke greide... ) ^^

 

 

Til slutt, mitt neste 100% mål er en sang av John Petrucci, veldig grei og enkel, anbefales:

John Petrucci - Wishful Thinking

 

Den her har jeg i bakhode, men mye raskere:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei du!! Det finnes utrolig mange måter å bli flinkere på og de aller fleste tilegner seg egne metoder.

 

Jeg mener, uavhengig av musikksjanger, at tre elementære tingene en gitarist må trene opp er:

 

1. Gehør

2. Sjel

3.Teknikk

 

Og en metode å gå frem på er å ta for seg en jazz standard låt hvor man videre først lærer seg melodien

for så å lære seg akkordene. Dette er jo noe de aller fleste gjør når de går på en låt. Men trikset videre er

også å lære seg basslinjen, og hva samtlige instrumenter gjør ved å fordype seg i en innspilling. Feks Autmn Leaves.

Uansett om man ikke spiller jazz, vil dette gjøre gehøret usedvanlig godt. Samtidig som teknikken vil

forbedres vesentlig og gamle opparbeidede spor vil brytes.

 

En viktig ting å ta tak i på gitar er å lære seg å spille dur og moll skalaer i alle tonearter, ta feks C-dur skalaen og lær å spill den overalt på halsen.

På denne måten er du fri til å utnytte gitarens fulle vidde og samtidig ville være nødt til å endre skalamønstre. Det aller viktigste er uansett å

spille kreativt utifra det man hører. Dette er så mye lettere når man har frigjort mental kapasitet ved å beherske det tonale.

 

En annen ting som også er til stor hjelp er å spille inn enkle ting, feks en ide man måtte ha, for så å øve impro over. På den måten kan

på en rask måte høre med egne kritiske ører om hva som foregår. Der er mange som spiller der ute som ikke har en realistisk oppfatning

om hvor de ligger og derfor ikke forbedrer seg.

 

Stå på!!!! Man kan aldri bli god nok

Lenke til kommentar

Hei! Petersk91!

 

Å være god på gitar vil si å kunne beherske instrumentet teknisk som innbefatter det å kunne spille raskt, men

det er ikke avgjørende. Å spille med sjel er vel kanskje det aller vikigste! Det er mange gitarister der ute som alle

har forskjellige kvaliteter.

 

For å gi deg et eksempel på dette kan du søke opp Pat Metheny på youtube og hør på han.

 

Vil anbefale deg en skive som heter "Stolen moments" av Lee Ritenour, der finner du mye bra!

 

George Benson er en gitarist verdt å merke seg. Han er like god på gitar som på vokal-Sjekk ut Summertime med Jill Scott på Youtube!

Sjekk også ut hans mesterverk "Breezin"

 

En hinsides bra kar på bass du også burde sjekke ut er Richard Bona! Søk opp Dina Lam på youtube hvor også Bobby McFerrin er med

 

 

Chet baker er melankoliens mester, og har utrolig mye bra låter, sjekk ut love for sale,There will never be another you

 

Ted Greene er fantastisk bra!

 

John McLaughlin-- hatt mye spennende prosjekte mot indisk tabla og sitar musikk..... Hvor han fusjonere sin egen spillestil med

indisk musikk. Sjekk ut Remember Shakti

 

Miles Davis og plata "Kind of blue" står vel som en jazzens største album. John Coltrane spiller mesterlig på denne plata.

 

Svenske Andreas Oberg, he he morosm kar sjekk ut:

 

Sjekk ut Mike Stern

 

Og sist men ikke minst Zawinul Syndicate

 

 

Når det gjelder låter, vil jeg anbefale deg å kjøpe "The real book". Denne boken har samlet veldig mange av standardlåtene innen

jazz sortimentet! Prøv deg feks på Autumn leaves, All the things you are, There will never be another you.

Men husk ikke alle jazz artister har en god tolkning av de ulike låtene og det er veldig interesant å høre hvordan en standardlåt kan variere.

 

Her har du en del materiale å gå på--- :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...