Gå til innhold

Erfaringer med Bose Pc-høyttalere. forskjell fra 3 II og 5?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nye pc-høyttalere, og har for lengst bestemt meg for å kjøpe Bose. har Bose headsett og når man først har prøvd Bose er det ingen vei tilbake:p

 

klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av Bose pc-høyttalerne jeg skal gå for. så er det noen som har noen erfaringer fra disse, og er det "stor" forskjell på disse 2? vil velge å tro at min ny pce har ok intrigert lydkort (se sig)

Bose Companion 5

Bose Companion 3 II

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, Bose er kun overpriset dritt! De fleste med peiling på Hi-Fi kan si deg det. Det er kun merket du betaler for når du kjøper Bose.

 

Uansett til den prisklassen anbefaler jeg Acoustic Energy Aego M. Eller du kan slenge på en 500-lapp til og kjøpe M-Audio LX4 2.1 System.

 

Disse er ALT for store til å ha på en pc bord. og jeg vet at man får mer enn kun fansy merke ved kjøp av Bose. som sakt har jeg allerede et bose produkt og det er det beste headsett jeg har prøvd. og jeg prøvde en go del andre sikkerlige på Hi-fi messa

Lenke til kommentar
Haha, Bose er kun overpriset dritt! De fleste med peiling på Hi-Fi kan si deg det. Det er kun merket du betaler for når du kjøper Bose.

 

Uansett til den prisklassen anbefaler jeg Acoustic Energy Aego M. Eller du kan slenge på en 500-lapp til og kjøpe M-Audio LX4 2.1 System.

 

Hva for latterlige påstander er dette? Du er vel kanskje av typen mennesker som har peiling på HiFi og kommer strålende fornøyd hjem med et Koss Porta Pro fordi lyden var minst like god som Bose TriPort. Synes du bør holde seg for god for å snakke dritt og komme med beskyldninger som ikke begrunnes. Kan godt være at du har belegg for å kritisere Bose, men ikke gjør det uten grunn, det er bare smakløst.

 

PC/multimedie-høyttalere er ikke noe som kan defineres som HiFi i det hele tatt. Det er en tettpakket løsning for at medieopplevelsen rundt PC-en ikke skal bli ultrakjip (som den blir med et par in-monitor høyttalere fra HP/Compaq).

 

Bose et verdenskjent merke nettop fordi de er ekstremt gode på å lage god lyd ut av små høyttalere. Og JA man betaler for design og plassbesparelse, og plassbesparelse går ut over lydkvalitet, men Bose er blandt markedets beste på satelitthøyttalere (og headset til mobilt bruk).

 

M-Audio høyttalerene du linker til er et monitor system, disse er spesielt laget for å avdekke svakheter under musikkproduksjon. Det er helt sikkert veldig gode høyttalere, men de er ikke ment til vanlig musikkavspilling. Det vil du kanskje også oppdage når du må kjøpe masse jack plugger/adaptere for hver enkelt kanal.

Lenke til kommentar
Haha, Bose er kun overpriset dritt! De fleste med peiling på Hi-Fi kan si deg det. Det er kun merket du betaler for når du kjøper Bose.

 

Uansett til den prisklassen anbefaler jeg Acoustic Energy Aego M. Eller du kan slenge på en 500-lapp til og kjøpe M-Audio LX4 2.1 System.

 

Hva for latterlige påstander er dette? Du er vel kanskje av typen mennesker som har peiling på HiFi og kommer strålende fornøyd hjem med et Koss Porta Pro fordi lyden var minst like god som Bose TriPort. Synes du bør holde seg for god for å snakke dritt og komme med beskyldninger som ikke begrunnes. Kan godt være at du har belegg for å kritisere Bose, men ikke gjør det uten grunn, det er bare smakløst.

 

PC/multimedie-høyttalere er ikke noe som kan defineres som HiFi i det hele tatt. Det er en tettpakket løsning for at medieopplevelsen rundt PC-en ikke skal bli ultrakjip (som den blir med et par in-monitor høyttalere fra HP/Compaq).

 

Bose et verdenskjent merke nettop fordi de er ekstremt gode på å lage god lyd ut av små høyttalere. Og JA man betaler for design og plassbesparelse, og plassbesparelse går ut over lydkvalitet, men Bose er blandt markedets beste på satelitthøyttalere (og headset til mobilt bruk).

 

M-Audio høyttalerene du linker til er et monitor system, disse er spesielt laget for å avdekke svakheter under musikkproduksjon. Det er helt sikkert veldig gode høyttalere, men de er ikke ment til vanlig musikkavspilling. Det vil du kanskje også oppdage når du må kjøpe masse jack plugger/adaptere for hver enkelt kanal.

 

Bose har etter min erfaring en ganske karakteristisk lyd, som man enten elsker eller hater. Signaturen går igjen hos flere av høyttaler/headsettypene deres, så det er kanskje en av merkene folk har sterkere meninger om ;)

Lenke til kommentar

Poenget er ikke at Bose høyttalere farger lyden. Har selv testet TriPort headsettet mot deres eget (og dyrere) on-ear headset, AKG, Sennheiser og mange andre i samme klasse, kan ikke akkurat si at det kommer dårlig ut.

 

On-ear headsettet til Bose farger lyden og diskanten faller helt igjennom etter min mening slik at det blir en bassgrøt. Tilsvarende farging merkes ikke på TriPort.

 

Anyway, poenget mitt er at man ikke skal kalle utstyr man ikke spesifikt kjenner til for dritt, uten at man har belegg for det, og det er heller ikke akseptabelt å slenge generell dritt om en stor leverandør når man bare kjenner til en brøkdel av produktene, dette provoserer meg ekstra når man bruker "alle som har peiling på HiFi" for å opphøye betydeligheten av sin egen mening.

 

Det provoserer også at Bose kalles overpriset. Hi-Fi er generelt sett dyrt, og Bose har konkurransedyktige priser på produktene sine i alle prisklasser.

Lenke til kommentar

dir3 har jo rett, 3800kr for pc høyttalere som ikke tørr å vise frem lyd specen. til den prisen kunne du ha kjøpt deg B&W. tro meg det er veldig mange som synes Bose Companion 5 er elendig overpriset, start med google og søk før dere kommer med komentaer som...veier mere så er nok av høyere kvalitet/konkurransedyktige priser på produktene sine i alle prisklasser.

 

her har dere en artikkel om bose sine problemer

Lenke til kommentar

Bose sine satellitthøyttalere kommer ikke i nærheten av samme klasse som et par Klipsch, B&W ol. til samme pris, men det rettferdiggjør allikevel ikke drittslening mot kanskje verdens beste satellitt produsent. Litt av utfordringen med satelitter er nettop det at man har begrenset plass pr. satellitt og en felles sub. Dette tar ikke artikkelen din hensyn til. Noen mennesker betaler faktisk for å få et design som passer inn i deres situasjon.

 

Det er ingen hemmelighet at satelitthøyttalere er noe en hver enthusiast styrer unna og at flertallet av dem som har satelitter til 14000kr (eller å foretrekke 48000kr) har dem av andre grunner enn lydkvalitet. Bose har de siste årene satset som/sammen med Apple på bli et livsstilsprodukt, og da får man til tider kompromisser som ikke er helt heldige.

 

Poenget mitt var uansett at dir3 uttalte seg på en måte som folk generelt sett bør holde seg for god til, mesteparten av Bose sine produkter leverer det de skal, faktisk så gjør de fleste store høyttalerprodusenter det. Alle har forskjeller, som folk enten liker eller misliker.

 

Når du sier lydspesifikasjoner, tenker du da på xxHz til xxHz og annen info som man kan se her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=30391...led#ProductTabs?

 

Hva hjelper det med fine tall når mesteparten åpenbart er juks? Z-5500 har i følge siden 505W, noe som ikke helt går i hop når sikringen er på 1.5A, altså ryker sikringen om anlegget trekker mer effekt enn 345W som igjen fører til at utgangseffekt må være mindre enn 345W. (og en watt er en watt uansett hva folk sier). Har ikke helt troen på å briefe med slike spesifikasjoner ettersom de lett kan manipuleres, men er enig i at det er svakt av Bose og ikke vise hva systemene deres inneholder.

 

Google: (1.5 amperes) * 230 volts = 345 watts

 

Husk også at google bare viser deg hva andre folk har skrevet. Artikkelen du referertil ble ikke skrevet av noen med ultrahøy kunnskap innen Hi-Fi, men en ganske alminnelig teknologienthusiast, som ønsker å få mest mulig lyd for en minst mulig penge, jeg ville heller aldri giddet å krangle om dette om jeg ikke visste at Bose leverte.

 

 

Til trådstarter:

Companion 5 ser ut til å ha et USB lydkort integrert, noe som kan være greit om du ikke har et eget dedikert lydkort fra før, eller bruker en laptop.

 

Om du ikke allerede har bestemt deg, hva er det du egentlig vil ha (som dir3 og andre påpeker i tråden så finnes det alternativer)? Har du noen tanker på hva systemet skal brukes til?

Lenke til kommentar
Til trådstarter:

Companion 5 ser ut til å ha et USB lydkort integrert, noe som kan være greit om du ikke har et eget dedikert lydkort fra før, eller bruker en laptop.

 

Om du ikke allerede har bestemt deg, hva er det du egentlig vil ha (som dir3 og andre påpeker i tråden så finnes det alternativer)? Har du noen tanker på hva systemet skal brukes til?

 

Skal bruke den til film, spill og musikk. har hovedkort med intigrert lydkort. er fornøyd med dette. (kan se spec i sig)

 

Plass er et lite problem for meg, derfor er bose fint, pluss at jeg har erfaringer fra Bose som er meget bra. men jeg er usikker på hva som er forskjellen på 3 og 5.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Jeg har 5 og er utrolig fornøyd med dem. De ble utelukkende valgt pga. plass og at jeg var lei den vanvittige kabelsalaten mine gamle høytalere ga.

Ja de er dyre men mitt valg ble som sagt styrt av plass og praktikalitet. Dessuten synes jeg de gir svært god lyd til mitt amatør bruk. Vurderte også 3 modellen, men fant at lyden var litt bedre på modell 5. Dette sammens med integrert lydkort som jeg er kjempefornøyd med, gjorde utslaget.

Før opplevde jeg stadig statisk støy fra Soundblaster Xfi kortet mitt. Kun ren lyd nå. Deilig.

 

Har du råd, så er disse et godt valg.

Lenke til kommentar

Som janerikl påpekte har Bose gjort tidenes glipp med informasjon.

 

http://www.bose.com/controller?event=VIEW_...ers_subcategory

 

Om du leser sammendraget så ser det ut som 5-serien har en 2kanaler->"virtuell" surround teknologi. USB lydkortet som er integrert kan tydeligvis ta 5 kanals lyd fra spill eller film og konvertere til surround via 2 høyttalere (bruker en teknologi for å kaste lyd via veggene). Derav det parabolformede utseende i forhold til 3-serien.

 

Personlig har jeg rimelig dårlig erfaring med all teknologi som lover utrolige ting og da spesielt 2 speakers 3D teknologier.

 

Som det har blitt påpekt fra "Bose motstandere" i tråden her så kan man få et sett bokhyllehøyttalere + forsterker for samme pris. Noe som kanskje er verdt å vurdere for jevnere fordeling av lydbildet.

Lenke til kommentar

Ingen ting er bedre enn førstehåndserfaringer med produkter. Hvor godt det fungerer avhenger selvsagt av rommets utforming + kvaliteten på teknologi, om det er korreksjonssensorer ol.

 

Uansett styr unna billiggreier som Creative og Logitech. De blir du garantert skuffet over.

 

Du kan kanskje undersøke om du finner en butikk som markedsfører systemene og snakke med dem. Kanskje prute deg ned til komplett.no pris?

Lenke til kommentar

Elkjøp har disse, fikk muligheten til å høre på begge systemene før jeg bestemte meg. Hvis Komplett har disse rimiligere så går det å diskutere pris med dem. Ta med dokumetasjon. Ikke umulig at du får dem til samme pris eller pris+frakt, slik at du kommer likt ut.

Lenke til kommentar
Poenget er ikke at Bose høyttalere farger lyden. Har selv testet TriPort headsettet mot deres eget (og dyrere) on-ear headset, AKG, Sennheiser og mange andre i samme klasse, kan ikke akkurat si at det kommer dårlig ut.

 

On-ear headsettet til Bose farger lyden og diskanten faller helt igjennom etter min mening slik at det blir en bassgrøt. Tilsvarende farging merkes ikke på TriPort.

 

Anyway, poenget mitt er at man ikke skal kalle utstyr man ikke spesifikt kjenner til for dritt, uten at man har belegg for det, og det er heller ikke akseptabelt å slenge generell dritt om en stor leverandør når man bare kjenner til en brøkdel av produktene, dette provoserer meg ekstra når man bruker "alle som har peiling på HiFi" for å opphøye betydeligheten av sin egen mening.

 

Det provoserer også at Bose kalles overpriset. Hi-Fi er generelt sett dyrt, og Bose har konkurransedyktige priser på produktene sine i alle prisklasser.

 

Grunnen til at folk refererer til Boseprodukter som overpriset kommer av de respektive prisene på produktene deres i andre land. Lifestyleanleggene kommer elendig ut prismessig, og koster gjerne en femtedel(!) av det Bose skal ha for produktene sine i Norge.

 

Å selge en komplett anlegg til 30.000 i Norge som koster 10.000 i statene grenser til spekulativt, spesielt med tanke på hvor like prisene på lydutstyr er generelt sett.

 

Så ja, Bose er overpriset.

Lenke til kommentar

Supert radivx, hyggelig å se at folk tar tia til å se på andres synspunkt.

jeg er ikke imot bose og kjøper gjerne de når den tid kommer.

 

edit: anbefaler trådstarter å søke rundt på nettet for bedre vurderings grunnlag(reviews,alternativer..) det er ganske kjedelig å angre i den prisklassen.

Endret av janerikl
Lenke til kommentar

Er enig med det. 5000kr er litt for mye å angre på... Spesielt kjipt er det om man merker at man har brukt for lite.

 

Angående overprising.... ca. like priser på Bose i Europa (sjekket en Tysk hifi review side med flere butikker sine priser). Så det er nok bare USA som er underpriset som vanlig. Husk at Toyotaen din får Turbo, V6'er og 350 HK og gullemblem om den kjøpes i USA for samme pris som en norsk Avensis.

Lenke til kommentar
Er enig med det. 5000kr er litt for mye å angre på... Spesielt kjipt er det om man merker at man har brukt for lite.

 

Angående overprising.... ca. like priser på Bose i Europa (sjekket en Tysk hifi review side med flere butikker sine priser). Så det er nok bare USA som er underpriset som vanlig. Husk at Toyotaen din får Turbo, V6'er og 350 HK og gullemblem om den kjøpes i USA for samme pris som en norsk Avensis.

 

Men jeg får ikke en B&W 704 til samme pris som en B&W 604 her hjemme om jeg kjøper i USA. Derfor jeg skrev at USA hadde "like priser på lydutstyr generelt" og ikke "like priser på absolutt alt"

 

Bose er vel det merket det privatimporteres mest av grunnet den avsindige prisnivået, og for litt siden så jeg en norsk webside med en fyr som spesialiserte seg på å bygge om importerte Boseanlegg til 230v.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

B&W er Engelsk. Det har aldri vært spesielt lukerativt å importere Europeiske varer fra USA.

Harman/Kardon AVR347 koster 799USD (4500kr, eller 5500kr med moms) og 10000kr i Norge. Halv pris. Akkurat som Bose.

 

Kanskje amerikanske firma har en business modell som går på å selge seg dyrt i utlandet? Jeg sitter med intrykket av at alt amerikanskprodusert er grisebillig i USA. Og ser ingen grunn til at vi som forbrukere ikke burde nyte godt av lav dollarkurs.

 

Har sendt mail til Hi-Fi Center kjeden som importerer mye amerikansk for å høre synspunktene derfra. Jeg synes dette begynte å bli litt interessant.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...