Gå til innhold

Erfaringer med Bose Pc-høyttalere. forskjell fra 3 II og 5?


Anbefalte innlegg

Ok dere likte ikke at jeg kalte anleggene for "overpriset dritt", men hva annet skal jeg kalle det når multimedie-anlegg som er litt over tusen kr billigere danker dem ut lydmessig. Ta f. eks. Altec Lansing MX5021 som koster ca 1000 kr for øyeblikket, en anmeldelse fra LydogBilde.no har følgende å si om anlegget:

 

Høyttalerne over skrivebordet er hvassere en Bose-høyttalerne, mye på grunn av tre mot ett element, og ikke minst et tilpasset diskantelement. Det får AL-settet til å engasjere mer, det spiller klarere og åpnere i mellomtonen, og selv om det ikke spiller høyere, så blir musikk mer overbevisende gjengitt fra MX5021 kontra Companion 3.

Hele anmeldelsen kan for øvrig leses her.

 

Et annet anlegg som jeg visstnok har lest skal danke ut Bose Companion 5 på lyd er Klipsch ProMedia GMX A-2.1, men jeg klarer ikke å finne igjen testen der jeg leste det.

 

Og til alle dere som mener at jeg generaliserer ut i fra bare noen få produkter, så har jeg en interessant artikkel dere burde lese; den handler om hjemmekinoanleggene til Bose. Klikk her.

 

I følge testen går bla. satelittene ikke høyere enn ca 13 300 hz, mao de mangler øverste diskantområdet. Subwooferen eller "Bass Modulen" som Bose kaller det skal visstnok også gå så høyt som 202 hz. Mens dere leser artikkelen foreslår jeg at dere funderer på hvorfor nanvet BOSE i veldig mange miljøer blir sett på som et akronym for "Buy Other Sound Equipment".

 

Og til trådstarter: Hvis plass er et problem så syns jeg du burde vurdere veggmontering, så sparer du penger og får samtidig bedre lyd. :)

Endret av dir3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
B&W er Engelsk. Det har aldri vært spesielt lukerativt å importere Europeiske varer fra USA.

Harman/Kardon AVR347 koster 799USD (4500kr, eller 5500kr med moms) og 10000kr i Norge. Halv pris. Akkurat som Bose.

 

Kanskje amerikanske firma har en business modell som går på å selge seg dyrt i utlandet? Jeg sitter med intrykket av at alt amerikanskprodusert er grisebillig i USA. Og ser ingen grunn til at vi som forbrukere ikke burde nyte godt av lav dollarkurs.

 

Har sendt mail til Hi-Fi Center kjeden som importerer mye amerikansk for å høre synspunktene derfra. Jeg synes dette begynte å bli litt interessant.

 

Toyota er ikke amerikansk heller. Du poengterte at alt var billig i statene, jeg tilbakeviste poenget.

Prisforskjellen på de dyreste lifestyleanleggene er likevel avskrekkende store i forhold til de dyreste H/K recieverene. Amazon formidler skjelden "retail" heller, og må sees på som et snitt mellom de absolutt høyeste/laveste prisene som er tilgjengelige retail.

 

Men amerikanske ting er selvsagt billigst i USA, det forstår jeg. Om du leter litt rundt på AV forum f'eks, finner du en del meninger om bose's prispolitikk, og jeg forstår at Bose skal senke prisene på hele sortimentet i Norge framover, for å øke tilgjengeligheten.

Når privatimport blir SÅ lukrativt, skader det salget.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Ber dere om å holde dere til Topic her. Jeg har alldri sakt at Bose er det BESTE produktet i verden. jeg har selv prøvd bose og var veldig fornøyd med både lyd og design.

 

Tester er forskjellige, noen mener at produkt a er bedre enn produkt b, menst andre mener det stikk modsatte.

 

Topic handler om bose, og forskjellen mellom de 2 "settene", så la oss diskutere det.

Lenke til kommentar

Om du er fast bestemt på at det ikke finnes alternativer (og som nevnt flere ganger er kassehøyttalere/bokhyllehøyttalere et alternativ som garantert gir en fyldigere og jevnere lydopplevelse til ulempe for mindre dypbass or plass) så tror jeg eneste løsningen på problemet ditt er dette:

 

Elkjøp har disse, fikk muligheten til å høre på begge systemene før jeg bestemte meg. Hvis Komplett har disse rimiligere så går det å diskutere pris med dem. Ta med dokumetasjon. Ikke umulig at du får dem til samme pris eller pris+frakt, slik at du kommer likt ut.

 

Finn en butikk og hør om de er verdt en tusenlapp mer. Ta med dokumentasjon på komplett.no's priser, er du heldig går du ut av butikken med et sett som er samme pris eller billigere enn hos komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...