Gå til innhold

*LØST*Hvordan forminske et bilde uten kvalitetstap?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har støtt på et problem når jeg skal redigere en firmalogo. Firmalogoen må skannes fra brevark da digital kopi ennå ikke finnes.

 

Problemet oppstår når jeg forminsker logoen til å passe i en 35x35 px ramme. For å få dette til må logoen forminskes ganske kraftig og resultatet på utskriften blir veldig kornete og bleik. Hadde ikke trodd at jeg skulle støte på slike problemer ved forminskning, heller ved forstørelse. Har prøvd Gimp og Photoshop. Tips mottas med takk! :thumbup:

Endret av -stian-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en logo bør den gjøres om til vektorformat, da slipper du problemer med skalering etc. Tips finner du her:

 

Takk for tips kjeklulf! La oss si jeg gjør om logoen til vektorformat og skalerer den ned til 35x35. Vil jeg da kunne lagre den tilbake til PNG eller JPG i den størrelsen uten kvalitetstapet? Grunnen til at jeg spør er at logoen skal inn i et faktureringsprogram og jeg er ikke sikker på det godtar hvilke formater som helst.

 

Jeg legger ved to forslag til logoer i denne posten. Har ikke helt bestemt oss for hvilken vi velger, men det blir mest sannsynlig bare hingsten. Hadde noen fått ånden over seg og hatt lyst til å hjelpe en stakkar i nød så hadde jeg satt enorm stor pris om noen kunne skalere disse to ned til å passe i en 35x35 px ramme(hvit bakgrunn) uten kvalitetstap.

 

post-80660-1195514823_thumb.png

post-80660-1195515843_thumb.png

Endret av -stian-
Lenke til kommentar

Har prøvd littegrann her :)

Mener du seriøst at du skal skrive ut et bilde så lite som 35pixel ,da er du i tilfelle nødt til å få dårlig kvalitet.

legger ved to bilder her, et 35px og orginalen din lagret i png med transparent bakgrunn.

 

 

 

 

Håper dette hjelper deg litt

Endret av Thomas-B
Lenke til kommentar

Ville bare fortelle at dette problemet nå er løst. Er ikke helt sikker på om det betydde noe at jeg forandret logoen til vektorgrafikk, men jeg forsøkte å skalere ned bildet til 350x350 px å la faktureringsprogrammet skalere ned derifra. Da ble resultatet slik vi ønsket. :yes:

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Ville bare fortelle at dette problemet nå er løst. Er ikke helt sikker på om det betydde noe at jeg forandret logoen til vektorgrafikk, men jeg forsøkte å skalere ned bildet til 350x350 px å la faktureringsprogrammet skalere ned derifra. Da ble resultatet slik vi ønsket. :yes:

 

Dette hørtes litt snodig ut. Hvis du har gjort det om til vektorformat, så gir ikke en størrelse 350x350 piksler noe som helst mening. Det er kun millimeter/centimeter på skjerm eller utskrift som gir mening.

 

Så hvis du har gjort om til vektorgrafikk, og så omigjen til 350x350 piksler, så ville jeg tippet at du har konvert tilbake til bitmap fra vektor. Og så har du latt nedskalert med faktureringsprogrammet, som jeg vil fraråde i bitmapsammenheng, det nedskalerer sikkert ikke kubisk, så slike ting vil man typisk gjøre i gimp eller photoshop for å ha kontroll på kvaliteten.

 

Men, snakker du papirutskrift eller skjermutskrift for logoen? Hvis det er papirutskrift, så vil jeg si at 35x35 piksler høres usaklig lite ut (men, piksler på papirutskrift er meningsløst før man spesifiserer hvor stor hver piksel er). Hvis logoen kun er et par mm bred, så er kanskje 35 piksler ok.

 

Generelt bør man så langt som mulig holde seg til vektorgrafikk når man skal skrive ut noe. Dvs. at du bør vektorisere logoen hvis du får det til, og så aldri gå innom piksler (fordi da har du gjort om til bitmap) igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Så hvis du har gjort om til vektorgrafikk, og så omigjen til 350x350 piksler, så ville jeg tippet at du har konvert tilbake til bitmap fra vektor. Og så har du latt nedskalert med faktureringsprogrammet, som jeg vil fraråde i bitmapsammenheng, det nedskalerer sikkert ikke kubisk, så slike ting vil man typisk gjøre i gimp eller photoshop for å ha kontroll på kvaliteten.

 

Du har helt rett! Var akkurat slik jeg gjorde, resultatet ble tilfredsstillende. Synes 35x35 hørtes merkelig ut jeg og, men det var det som var beskrevet i faktureringsprogrammet. Problemet løste seg jo imiddlertid da jeg forsøkte 350x350 px. Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...