Gå til innhold

Test: Xelo 17" LCD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor trekker dere i karakter fordi de ikke har usb hub? en kjapp titt hos norek viser at det er kun eizo skjermer som har usb hub, og det er 18" lcd skjermer til langt over 11000 spenn eks. mva. dere tester her en skjerm til under 4000 kroner, og kan da ikke trekke den for ting som bare rolls royce skjermene har, er tross alt et helt annet segment i markedet denne skjermen er ment på.

 

ellers var testen fin, selv om jeg personlig synes denne skjermen er crap, har satt den opp side ved side med en viewsoniq vx800 og en samsung 191t, og det er ikke tvil om at det skorter litt på bildekvaliteten. hvorfor tester ikke dere disse skjermene? synes dere bare tester billige no-name skjermer, og disse er ikke så veldig interessant for f.eks. bedrifter å investere i.

 

just my 2 cents...

Lenke til kommentar

bah...går jo ikke an å redigere poster her jo...

 

ser jo at dere har testet eizo samsung skjermer før her, men ingen av de store, savner tester av dem.

 

en annen ting....dere har aldri gitt en skjerm dårligere terningkast enn 4, er det ikke på tide å bli litt mere kritiske her? den hansol skjermen som ble slaktet av pc world skrøyt dere jo opp i skyene, burde kanskje være et hint om at dere er litt for snille.

Lenke til kommentar
hvorfor trekker dere i karakter fordi de ikke har usb hub? en kjapp titt hos norek viser at det er kun eizo skjermer som har usb hub, og det er 18" lcd skjermer til langt over 11000 spenn eks. mva. dere tester her en skjerm til under 4000 kroner, og kan da ikke trekke den for ting som bare rolls royce skjermene har, er tross alt et helt annet segment i markedet denne skjermen er ment på.  

 

Skjermen har ikke blitt trukket mye for mangel på USB-hub, bare så det er sagt. Vi føler likevel vi må ramse opp så mange positive og negative sider ved et produkt som mulig.

 

Bare dyre skjermer som har USB-hub sier du? Hva med denne Hyundai-skjermen til litt over 4000 kr? :)

 

Vi håper å få testet LCD-skjermer langt hyppigere enn vi har gjort hittil. Hvis noen ønsker å bidra på testfronten her, er det bare å ta kontakt med undertegnede.

Lenke til kommentar
Skjermen har ikke blitt trukket mye for mangel på USB-hub, bare så det er sagt. Vi føler likevel vi må ramse opp så mange positive og negative sider ved et produkt som mulig.  

 

Bare dyre skjermer som har USB-hub sier du? Hva med denne Hyundai-skjermen til litt over 4000 kr? :)

Kanskje dere trenger en ny måte å vise hva som trekker ned og hva som bare er "prikemodus" i testene?

Slike ting for de som er uvitende om f.eks USB hub og hva det er får et negativt instilling og tror at det er essensielt og dermend vraker skjermen for en annen.

Lenke til kommentar

Når man tester LCD skjermer blir det fokusert på ting man ser umiddelbart, men som ofte er lite viktig for forbrukerne. Jeg har selv brukt forskjellige LCD skjermer siden '97, og har notert meg en ting som man skjeldent ser kommentert i tester, nemlig kvalitet på backlight.

 

Jeg kjøpte min første bærbare PC i 1997, denne hadde 1024x768 TFT skjerm som er den samme teknologien som brukes i dagens LCD skjermer. Allerede 6 mnd senere så jeg helt klart at lysrøret som lyser opp skjermen hadde begynt å bli dårlig. I løpet av de tre årene maskinen var under garanti, byttet jeg derfor skjerm på denne maskinen 4 ganger. Missfargingen består som regel av at bildet blir mer rosa eller gult enn det normalt sett skulle ha vært. Missfargingen kan også komme i form av at man ser skyggefelter i kantene av skjermen.

 

LCD teknologien har helt klart forbedret seg siden '97, men de skjermene jeg jobber med i dag viser helt klart tendenser til å ha de samme svakhetene. Rosa missfarging har jeg sett på mange av HP's LCD skjermer allerede etter 3-4 mnd. Jeg har nå en Samsung Synchmaster 520TFT på pulten her (riktig nok ikke en helt ny modell men allikevel relevant), og den er mye mere gulfarget enn den burde ha vært. Compaq Armada M700 serien (bærbare PC'er) bruker for det meste Hitachi panel (hvis jeg ikke husker mye feil), og har gode fargegjengivelser, men mange av disse maskinene får fort skyggefelter i kantene. Det samme problemet så man på HP Omnibook 4100 serien...

 

Jeg har stor forståelse for at man ikke kan vente med test resultatet til en skjerm har vært på markedet i lang tid, men allikevel burde man undersøke slike ting som muligheten til å bytte lysrøret uten å bytte hele LCD panelet osv (noe enkelte skjermer har).

 

I bunn og grunn er det forbrukerne som må stille krav til produktene, og i den sammenheng har de som utfører tester av slik hardware et ansvar ovenfor forbrukerne ved å ta opp temaer som dette i sine tester. Håper derfor dette innspillet kan føre til at Hardware.no går forran som et godt eksempel i framtidige tester, og gjør sitt beste for å avdekke slike skjulte "feller".

 

Svakheten som jeg har forsøkt å belyse i dette innlegget er nok noe vi må finne oss i helt til OLED skjermer kommer på markedet for fullt, men det er ingen tvil om at enkelte leverandører av LCD skjermer er mye dårligere enn andre. Dette har ofte med hvilke panel som benyttes i skjermene å gjøre. Grunnen til at denne Xelo skjermen velger å opplyse om at de bruker Samsung panel er helt klart fordi Samsung har fått et godt navn. Dersom de som tester LCD skjermer hadde opplyst om hvilke panel som benyttes i alle de enkelte skjermene, hadde det vært lettere for forbrukerne å sammenligne skjermene ut fra forventet kvalitet, og dermed tror jeg man hadde fått et mye mer riktig bilde av markedet før man velger skjerm.

 

Til sist vil jeg nevne at denne Xelo skjermen ikke ser ut til å være den mest praktiske skjermen å feste på en vegg... For mange er dette også et kriterie... Å betegne denne tilkoblingsmetoden som "det smarteste vi har sett" er vel kansje noe dere burde vurdere på nytt hvis man tar med veggfeste som et kriterie... eller ?

 

- Nuxofa

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Denne Xelo-skjermen er så å si prikk lik den Orion-skjermen som selges hos bl.a Expert Bonus, både i utseende og spesifikasjoner. Bare så folk vet det hvis de vurderer å kjøpe denne.

 

Dette er samme skjermen. De kjører også begge to den ikke-eksisterende oppløsningen 1280x1027 ifølge esken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...