Gå til innhold

De små dykkerflaskene


CustomTP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen regler på hvem som får lov til å kjøpe hva slags utstyr... Du kan jo kjøpe 100 flasker å gå ut å leve under vann du hvis du vil, men tror ikke noen ville anbefalt det.

 

Hva som trengs før den er operativ er bare at du fyller den med luft. Hvis du skal bruke den til å puste med trenger du vel nødvendigvis et førstetrinn og et andretrinn. Jeg vet ærlig talt ikke hva slags kran det sitter på den, men det ser ut som en vanlig DIN kran. Men kan jo hende det er en annen standard som er mindre i størrelse.

 

Første og andretrinn klarer man sikkert å få for 2000kr.

 

f.eks http://www.divenet.no/productdetails.php?p...;subkategori=62

 

Denne kan du da også koble på et manometer, så du ser hvor mye lufttrykk du har igjen.

 

Ved snitt på 15meter under vann, så holder min 10liter 300bar (3000liter) i ca 45min. Da går jo selvfølgelig noe av denne luften til opprettholdelse av oppdrift (luft i vest / drakt). Og da bruker jeg heller ikke all lufte, er ca 50bar igjen.

 

Man bruker mer luft jo dypere man er.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Hm.. minste jeg har sett er 1.5liter, men det er 200bar igjen da.

 

Og jeg tror ikke man kan få slik som på tegneseriene. Der man bare har en flaske med munnstykke... :p

 

edit: her var en på 5liter, men ellers skjønte jeg ikke så mye mer :p

http://www.diveshop.nl/product_info.php?pr...products_id=824

 

eller ta deg en tur på ebay:

http://cgi.ebay.com/Pony-Bottle-with-Regul...7QQcmdZViewItem

Endret av jale
Lenke til kommentar
Og jeg tror ikke man kan få slik som på tegneseriene. Der man bare har en flaske med munnstykke... :p

Joda, Spare Air heter det, men er til oppstigning i nødsituasjoner. Har selv en vestflaske på 0,4 liter (232 bar) som kan monteres munnstykke på istedet. Begrenset med luft i disse (92,8 liter), så er ikke noe å bruke til dykking.

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Og jeg tror ikke man kan få slik som på tegneseriene. Der man bare har en flaske med munnstykke... :p

Joda, Spare Air heter det, men er til oppstigning i nødsituasjoner. Har selv en vestflaske på 0,4 liter (232 bar) som kan monteres munnstykke på istedet. Begrenset med luft i disse (92,8 liter), så er ikke noe å bruke til dykking.

 

Artig!

 

Det man helt sikkert ikke kan få er slik James Bond har, en slik pinne man setter på tvers i kjeften, så man kan svømme under vann :p

Lenke til kommentar
Joda, Spare Air heter det, men er til oppstigning i nødsituasjoner. Har selv en vestflaske på 0,4 liter (232 bar) som kan monteres munnstykke på istedet. Begrenset med luft i disse (92,8 liter), så er ikke noe å bruke til dykking.

 

Det er ikke snakk om noe dyp dykking eller noe slikt, det er ment for ekstra luft som varer i bare en 20min eller noe...

 

Jale; dykker du?

Lenke til kommentar

Hvor stor spare air flaske kjøpte du?

 

Må si jeg tviler på hvor mye nytte du egentlig får av denne. En 1 litersflaske på 200 bar vil jo gi 200 liter luft på overflatenivå. Regner man med en Surface Air Consumption (luftforbruk på overflaten) på 18 liter/minutt. Vil en slik flaske bare gi deg 11 minutter luft på overflatenivå. Under vann minker denne tiden drastisk jo dypere du kommer.

Lenke til kommentar
Må bare nevne at bruk av Spare Air pådrar du deg risikoen for å få lungebrist når du dykker, som i all annen apparatdykking. Det er derfor svært viktig å ikke bruke den til å ta ett og annet innpust for så å holde pusten lengst mulig (spare på luften). Pust ut hele tiden!

 

hehe, det er mottatt...

tror du må være ganske så løk hvis man bruker den teknikken:P

 

 

Edit:

har svømmeføtter fra før av..

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...