Gå til innhold

Noen som fortsatt bruker Windows 2000 fast her?


wil

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke når jeg først fikk sansen for Windows 2000, men det var en tid da jeg ville ha Windows 2000. Nå har jeg selvfølgelig både Engelsk og Norsk Windows 2000 CD her. Jeg har brukt Windows 2000 på flere maskiner. husker ikke om jeg har hatt Windows 2000 Pro Norsk på flere maskiner enn den gamle maskina mi, men Windows 2000 Pro Engelsk bruker jeg/har jeg brukt på flere maskiner.

 

Selv kjører jeg Windows 2000 som hovedos på hovedboksen min og jeg bruker Windows 2000 som hovedos på Testpc`en også. Jeg har kjørt Windows 2000 på følgende maskiner:

 

1. Laptop: Intel Pentium III 800 MHZ CPU, 128 MB Ram, 20 GB, og 8 MB Skjermkort

 

2. Stasjonær. Intel Pentium IIII 2.8 GHZ, 512/1024 MB Ram, 2x120 GB, og 128 MB Skjermkort

 

3. Stasjonær. AMD Athlon 3000+, 512/1024 MB Ram, 160/240 GB, og 256 MB Skjermkort

 

4. Stasjonær. AMD 64, 3500+, 1024/2048 MB Ram, 1580/1700 GB, og 256 eller 512/512 MB Skjermkort

 

 

Kjører Windows 2000 på min hovedpc som da som sagt er en AMD 64 maskin. Den fungerer kjempe fint den uten problemer.

 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal kjøre Windows 2000 fremover. Noen som fortsatt kjører Windows 2000 fast her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med patcher til windows 2000 nå? Du mister vel endel funksjoner i forhold til XP og Vista. En annen ting kan vel være at du snart ikke får utnyttet komponentene 100% i windows 2000, vet ikke om den støtter flere kjerner blant annet..

 

Du kan feks. prøve å kjøre den PC-en du har nå på windows 98.. da vil du også merke at det er endel problemer oppimot drivere, det er vel ikke et problem i 2000, men ytelses messig på komponentene kan det være et minus å kjøre windows 2000 snart..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Med Windows 2000 så har man sine begrensninger når det gjelder programvare og drivere. F. eks kan man ikke kjøre Nyere Catalyst drivere enn 7.4 eller 7.6 eller hva det no var. Jeg tror jeg har Catalyst 7.4 nå i Windows 2000 nå. Ellers er det diverse programvarer man ikke kan kjøre i Windows 2000. Her er en liste som jeg vet om:

 

 

Microsoft Office 2003

Micorosft Office 2007

Microsoft Encarta 2007

Microsoft .NET Framework 3.0

Trendmicro PC-Cillin Internet Security 2008

Symantec Norton Internet Security 2006

Symantec Norton Internet Security 2007

Symantec Norton Internet Security 2008

Pinnacle Studio Plus 10.5.1

Pinnacle Studio

Adobe CS3 Serien

Windows Live Messenger 8.0 og 8.1

Windows Media Player 11 i alle fall. Er usikker på 10 versjonen, men jeg tviler på at den fungerer.

 

Sikkert flere programmer som jeg ikke kommer på nå, men veldig mye av det jeg bruker fungerer fint i Windows 2000.

 

Nå har det seg slik at jeg bruker alternativer til de programmene som ikke kan brukes i Windows 2000. F. eks bruker jeg OpenOffice istede for Microsoft Office. Så bruker jeg Foobar2000 istede for Windows Media Player. Ellers så bruker jeg Adobe CS2 programmene istede for CS3. Også bruker jeg BitDefender Internet Security 2008 (foreløpig, kanskje jeg bytter snart) på hovedboksen også bruker jeg Avira Premium Security Suite i Windows 2000 på testmaskina.

Fungerer veldig fint.

 

Men altså. Windows 2000 er jo ikke noe Spill-OS i seg selv. Det var ikke det Windows 2000 Professional ble laga for heller.

Når det kommer til stabiliteten til Windows 2000, så er det man selv som bestemmer hvor stabil/ustabil Windows 2000 skal være. Det er alt etter hva du gjør den til selv. Har hatt ustabile Windows 2000 installasjoner jeg. Og jeg har hatt dønn stabile installasjoner. Slik som nå har jeg 2 stabile Windows 2000 installasjoner, det har vært litt problemer med Windows 2000 installasjonen på hovedboksen, men det har jeg ordna tror jeg.

 

Hvis man skal ha en Windows versjon som støtter det som finnes av ny programvare og spill i dag så ville jeg satsa på Windows XP. Windows XP støtter det meste av det som finnes av ny programvare og nye spill i dag. Grunnen til at jeg ikke sier Windows Vista er fordi at Windows Vista ikke alltid er bakoverkompitabel. F. eks enkelte drivere og gamle programvarer og sånn. Derfor ville jeg valgt Windows XP.

Lenke til kommentar

Jeg kjører dual-boot med Windows 2000 og Ubuntu, og bruker Windows ca. 20% av tiden. :)

Hvorfor 2000 istedetfor XP? Jeg ser rett og slett ikke poenget med å oppgradere. Maskinen min hadde helt fint greid å dra XP (se profil), men det er hakket kjappere i 2000 og derfor bruker jeg det istedet. Jeg har heller ikke funnet noen begrensninger på det jeg bruker PC-en til enda. Bruker WMP 6.0 med en codecpakke, og den tar alle filmene jeg har. WinAMP til musikkbibliotek, MSN 7.0 (eller 7.5?) har nok bloat for min del, ripper med CDex, µTorrent til torrent, Firefox nettleser, .NET 2.0 holder til Moose. Det eneste jeg spiller er Worms World Party, Jazz Jackrabbit 2 og Trackmania Nations, og ingen av de krever mer enn 2000.

Antivirus og brannmur klarer jeg meg uten (har som projekt å bruke Windows i lang tid uten), og Office 2000 holder fremdeles til skolestiler, enkle PP-presentasjoner og regnskap i Exel.

Faktisk så tror jeg ikke Vista støtter denne geniale driveren som gjør at jeg kan bruke en felles lagringsdisk (med et skikkelig filsystem) på både Windows og Linux.

Hva mer bruker man egentlig en PC til?

 

Det har rett og slett kommet for lite nytt på programvarefronten fra Microsoft de siste 7 årene. Jeg ser ikke noe poeng i å oppgradere. Vi har Vista på en bærbar her hjemme, og jeg får fnatt hver gang jeg skal bruke det (men det kan vi ta en annen plass).

 

Er du sikker på at Office 2003 ikke går på Win 2000? Jeg har 2003 liggende, men har ikke prøvd å installere det enda.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

For den som bruker datamaskinen til det samme hele tiden er det lite fristende å stresse med oppgradering kun for oppgraderingens skyld. For alminnelig kontor- og internettrelaterte oppgaver er Windows 2000 professional stabil og fin. Det lureste er ofte å beholde operativsystemet som følger med når datamaskinen er ny, enten det er w2k, xp eller vista.

 

Jeg har imidlertid en gammel datamaskin med Windows 98 SE. Denne skulle jeg oppgradert til Windows 2000 professional norsk. Er det noen som aner hvordan man få kjøpt en oppgraderings-CD? Jeg kjøpte en hos Komplett for noen år siden, men nå ser det ikke ut som noen selger den lenger.

 

:-)

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...