Gå til innhold

cpufreq-selector laptop batterikapasitet uten X


cyclo

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med et prosjekt hvor jeg skal bruke en laptop som logger div data ute i felt. Systemet kjører på ubuntu for øyeblikket.

 

Jeg har følgende teori: Dersom jeg bruker cpufreq-selector for å stille CPU ned til 600 MHz fra 1,2 GHz, og samtidig ikke starter X, vil batteriforbruket gå ned.

 

Er det noen som har noen teorier om dette. Vil det faktisk forlenge batteritiden i praksis? Og vil økningen være stor nok til at det er noen vits?

 

I tillegg lurer jeg på om noen har et smart tips til hvordan boote uten X? (Jeg trenger X på lab, så jeg må ha valget boote med eller uten X)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har en 1,73ghz centrion prossesor på min laptop. Har hatt denne i ca. 1 år og har frem til nå nylig brukt XP. I XP er det i alle fall ingen tvil om at å låse prosessoren på 800mhz samt skru ned litt på skjermlyset øker batterikapasiteten betraktelig. Vil tro det er snakk om 30 - 45 minutt batterikapasitet.

Har som sagt nettopp installert ubuntu og låser her også prosessoren på 800mhz istede for å la den bruke speedstep. Også her merker jeg stor forskjell, men kan ikke uttale meg om dette skikkelig ettersom jeg ikke har testet det så mye enda. Jeg personlig gjør dette for å få viften til å suse mye mindre.

Hvordan du kan starte opp uten X har jeg ikke peiling på. Er heeelt fersk med ubuntu.

 

edit;

 

Åpne terminalen å skriv "sudo cpufreq-info" for å sjekke hvordan frekvenser som støttes av din prosessor. (fikk dette tipset av anders iver nå nettopp i en annen tråd)

Endret av Chrille P
Lenke til kommentar

boot uten x er visst mulig på ubuntu, men ikke like lett som andre distroer.

 

Start med å finne ut hva som er default runlevel ved å kjøre kommandoen "runlevel".

 

Output skal være to tall, første default (N dersom det ikke har vært noen endring siden boot), neste er nåværende runlevel.

 

Runlevel 2-5 er multiuser i ubuntu og oppfører seg såvidt jeg kan se helt likt. Du kan derfor velge deg et nummer (n) som ikke er default og cd til mappen "/etc/rcn.d".

 

kjør "sudo mv S30gdm K70gdm". Dette skal vist disable gdm for runlevel n.

Dersom gdm-scriptet heter noe annet enn S30gdm er det visst meningen at du skal bytte ut S med K og nummeret med 100-nummeret.

 

Deretter er det bare å redigere /boot/grub/menu.lst (eller tilsvarende for lilo). Kopier det alternativet du vanligvis bruker til å boote, og endre eller legg til "ro n" i kernel-linja.

 

Har ikke prøvd dette selv, men det burde fungere. Vær forsiktig når du redigerer menu.lst!

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg kan tydeligvis ikke lese, beklager. :whistle: Lar dette stå likevel.

 

 

Du kan legge til runlevel i grub, sånn at du kan velge om du vil starte X eller ikke.

 

Dette er fra min menu.lst:

 

Booter til runlevel 5 (X)

# (0) Arch Linux X11
title  Arch Linux (X11)
root   (hd0,1)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/sda6 ro vga=795 5
initrd /kernel26.img

Merk 5 bakerst på kernel-linja (runlevel 5)

 

Booter til runlevel 3 (multi-user cli).

# (0) Arch Linux Console
title  Arch Linux (Console)
root   (hd0,1)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/sda6 ro vga=795 3
initrd /kernel26.img

 

Tallet sist på kernel-linja spesifiserer runlevel.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
update-rc.d -f gdm remove

 

Logg inn i terminal, for å starte X, skriv startx

Jeg bruker nok heller Anders iver sin metode tenker jeg. Mye lettere å bare velge i oppstartsmeny eller skifte runlevel dersom man skal skifte i etterkant. Dermed får jeg også enkelt disablet andre ting slik som nettverk, og bluetooth som jeg ikke trenger når jeg er i felt på en enkel måte.

Dette sparer du marginalt eller ingenting strøm på, men det å bruke cpufreq vil antagelig spare endel. Powertop er også godt tips.

Tja. Vanskelig å si. Gnome bruker vell ikke særlig mye cpu, så det er vell skjermen som er avgjørende. Da står det og faller på om en LCD skjerm bruker strøm på å vise sorte pixler eller ikke.

 

Edit: Etter å ha googlet litt ser det ut som de fleste LCD-skjermer bruker mer energi på å vise sort enn hvit. Så da har vell x vs. ikke-x noen særlig betyrning vil jeg tro.

 

Edit 2: Selvfølgelig fungerer ikke dette da :( Det er en bug i Ubuntu som gjør at grub ikke kan boote i noe annet enn runlevel 2 eller single :( Skifte runlevel i etterkant fungerer, men ikke boote direkte i runlevel 3. Duste ubuntu :( Får vell bare leve med å boot i runlevel 2 og skifte til 3 i etterkant.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...