Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

valg av nettverkskabel


Anbefalte innlegg

har et noe sært spørsmål ang nettverkabel.....

 

her kommer det....finnes det noe form av tykk-isolert Cat5 Kabel?

 

dere skjønner nettverksforbindelsen fra 1ste etasje i huset jeg bor i går på utsiden i form av normal Cat5 kabel og nå nå vintern og kulde har kommet så har jeg begynt å få problemer med tregt nett

 

for å si det sånn så er jeg rimelig grønn når det gjelder nettverkskabler og lignende...

de som bruker nett i stua får full hastighet på 10MBit mens jeg vanligvis for øyeblikket må vente 2-3 min for å laste frem en normal side som HW.no

 

så jeg trenger litt hjelp på dette området håper på noen raske svar som kan hjelpe meg og ja har tenkt på tanken å borre hull til kabelen gjennom gulvene men husverten vil ikke tillate dette da jeg har spurt

 

Mvh

Ra1dMaX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde samme problemstilling som deg da jeg jobbet hos CBK.

Fikk tips der av en og bare kjøpe en vanlig TP kabel og putte den i sånn rør som kabler går i i bakken. Og heller bare bytte ut kabelen om de ble øderlagt.

Siden cat5 kabler er så billig uansett i forholdt til de som er ment til utendørs bruk.

 

Dette med kabelrør er vil jeg si meg enig i. Har selv 50 meter nettkabel liggende fra modem og til PC. Denne går ned i bakken, der den kun ligger inne et slikt kabelrør, og en del av dette går oppe på bakken. Sikkert ikke optimalt, men den har overlevd to vintere så langt. :)

Lenke til kommentar
Du bør bruke en kabel som er bergenet for utendørs bruk. Denne er som oftest fettfylt og noe dritt å koble.

 

Litt overkill med vaselinfyllt kabel til dette føremålet. Men, skjerma installasjonskabel(cat5 el. cat6 STP) er nok eit triks framfor å bruke patchekabel. Desse har litt tjukkare ledarar og er lette å kjenne igjen fordi det er omlag umogleg å få ein vanleg RJ plugg på, ei stor føremon å sette opp ein veggkontakt.

 

Om den berre går på veggen hadde eg ikkje sett meg syn med å legge røyr til den. Stift den fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...