Gå til innhold

Dyrker egentlig de kristne solguden?


  

176 stemmer

  1. 1. Dyrker egentlig de kristne solguden?

    • Ja
      93
    • Nei
      52
    • Ingen formening
      31


Anbefalte innlegg

Arrgh, ikke hent argumenter fra Zeitgeist filmen. Han hvet ikke en gang noe av det mest grunnleggende i egyptisk religion at Ra er solguden. Men jeg tror, basert på alt annet en Zeitgeist, at kristene tilber en solgud.

 

Var denne siktet til meg eller Ba'al-Sebul?

Hvem henter argumenter fra Zeitgeist filmen?

Zeitgeist sier enkelte ting som ikke stemmer, men hvilket argument er det du sikter til?

 

"Ra (Rê and later Amun-Ra; reconstructed as *ri:ʕu) is the ancient Egyptian sun god. He was a major deity in ancient Egyptian religion by the fifth dynasty. Identified primarily with the mid-day sun, the chief cult centre of Ra first was based in Heliopolis (ancient Inunu) meaning "City of the Sun".

In later Egyptian dynastic times, Ra was subsumed into the god Horus, as Re-Horakhty (and many variant spellings). He commanded sky, earth, underworld. He was associated with the falcon."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på: Hvorfor driver dere å maser om Ra og Horus, når en annen gud er langt mer sannsynlig? Aton var ikke bare en solgud, Akhnaton gjorde dyrkingen av Aton til en monoteistisk religion. Mange tror til og med at Akhnaton var den historiske Moses. Les Moses and Monotheism av Freud for eksempel. Skjønner egentlig ikke at S2R2SK1 driver og nevner guder som ikke ligner på Jesus eller YHWH i det hele tatt, når Aton er så mye mer sannsynligg.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på: Hvorfor driver dere å maser om Ra og Horus, når en annen gud er langt mer sannsynlig? Aton var ikke bare en solgud, Akhnaton gjorde dyrkingen av Aton til en monoteistisk religion. Mange tror til og med at Akhnaton var den historiske Moses. Les Moses and Monotheism av Freud for eksempel. Skjønner egentlig ikke at S2R2SK1 driver og nevner guder som ikke ligner på Jesus eller YHWH i det hele tatt, når Aton er så mye mer sannsynligg.

 

Aten (or Aton) was the disk of the sun in ancient Egyptian mythology, and originally an aspect of Ra. He became the deity of the monotheistic — in fact, monistic — religion of Amenhotep IV, who took the name Akhenaten. The worship of Aten seems to have ceased shortly after Akhenaten's death.

 

Aten_disk.jpg

 

The Aten first appears in texts dating to the 12th dynasty, in The Story of Sinuhe. Ra-Horus, more usually referred to as Ra-Herakhty (Ra, who is Horus of the two horizons), is a synthesis of two other gods, both of which are attested from very early on. During the Amarna period, this synthesis was seen as the invisible source of energy of the sun god, of which the visible manifestation was the Aten, the solar disk. Thus Ra-Horus-Aten was a development of old ideas which came gradually. The real change is the apparent abandonment of all other gods following the advent of Akhenaten, i.e., the introduction, apparently by Akhenaten, of monotheism. This is readily apparent in the Great Hymn to the Aten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aten

 

Aten er langt mere sannsynlig til hva?

Å være en den opprinnelige skaperguden som i dag går under navn som bla. Gud, YHWH, Allah?

-Ja, det er sikkert ikke så uriktig det.

 

Dersom du mener Akhnaton kan være den historiske "moses" så har jeg satt stor pris på at du har tatt deg tid til å forklare det og/eller vise til kilder. Tillater meg derfor å gjøre det for deg. Jeg kan i forbifarten tilføye at denne teorien er en sannhet med flere sider.

 

Jødene har utvilsomt rappet ideer fra den Egyptiske faraoen Akhnaton da de designet sin Moses og likhetstrekkene er mange.

http://en.wikipedia.org/wiki/Akhenaten

 

Når det gjelder de 10 bud så ble de hverken skrevet av Akhenaten eller moses, men en mann med navn Ma'at

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma'at

 

Så den historiske moses er vell heller en kombinasjon av flere kjente historiske personer fra oldtidens Eygpt.

 

Oldtidens Egyptere viste av Jesus var en utgave av Horus, og Maria var Isis:

Etter at Amarna-dynstiet gikk overende overlevde de opprinnelige egyptiske guddommene mer eller mindre som den dominerende tro inntil den ble avløst av etableringen av den koptiske kristendommen og deretter senere av Islam, selv om egypterne fortsatte å forhold til andre monoteistiske religioner, eksempelvis den hebraiske.

Egyptisk mytologi viste forbausende lite motstand mot spredningen av kristendommen.

Noe som har blitt forklart med at Jesus for egypterne opprinnelig var å se på som et forlik eller sammenfletting basert hovedsakelig på troen av Horus.

Dyrkelsen av Isis var den viktigste gudinnen for den jevne egypter og var personifisering av «Den store mor» og «Himmeldronningen», titler hun hadde tilfelles med jomfru Maria.

Isis ble avbildet som en sittende mor som ammer sønnen Horus på fanget.

Det er ikonografi som er påfallende sammenfallende med Mariadyrkelsen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Egyptisk_mytologi

 

Dersom du ikke forstår innholdet av hva som fremlegges i denne tråden, kan du stille spørsmål så kanskje noen kan utdype det til deg.

Bare dette "Skjønner egentlig ikke at S2R2SK1 driver og nevner guder som ikke ligner på Jesus eller YHWH i det hele tatt" tyder bare på at du ikke har satt deg inn i stoffet tilstrekkelig.

 

Men det er vell ingen som har påstått at Horus er JHWA eller Allah?

De kristne har benyttet seg av Horus til å designe figurer slik som Jesus og antikrist. (se side 1.)

 

Så ja, de som dyrker Jesus dyrker solguden Horus!

De som dyrker Jesus i form av Koptisk kristendom (kristenhetens aller første troende), blir sett på som anti-krist dyrkere.

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

 

Dette gjelder også den katolske kirke

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Ja, nå henviste jeg jo til en bok som tar opp dette. Men for å få med deg dette måtte du jo tross alt lese posten min.

 

 

Når det gjelder de 10 bud så ble de hverken skrevet av Akhenaten eller moses, men en mann med navn Ma'at

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma'at

 

Et lite tips: Ikke link til kilder som sier det motsatte av det du sier. For det første sier linken din at Ma'at var en kvinne og linken din sier også at: Later scholars and philosophers also would embody concepts from the wisdom literature, or seboyet.[13] These spiritual texts dealt with common social or professional situations and how each was best to be resolved or addressed in the spirit of Ma'at- it was very practical advice, and highly case-based, so that few specific and general rules could be derived from them. Så jeg kan vanskelig se at at denne linken underbygger argumentasjonen din på noen som helst måte.

 

Men det er vell ingen som har påstått at Horus er JHWA eller Allah?

 

Eh, jo du gjør det her:

 

Så ja, de som dyrker Jesus dyrker solguden Horus!

 

Dyrkelsen av Isis var den viktigste gudinnen for den jevne egypter og var personifisering av «Den store mor» og «Himmeldronningen», titler hun hadde tilfelles med jomfru Maria

 

Sånn rent bortsett fra at Isis var en gudinne, noe Maria ikke var/er.

 

Isis ble avbildet som en sittende mor som ammer sønnen Horus på fanget.

Det er ikonografi som er påfallende sammenfallende med Mariadyrkelsen

 

Ja er det en ting jeg har lagt merke til når det gjelder ikoner av Maria er det at hun ofte er avbildet med to svære kuhorn...

Lenke til kommentar
Ja, nå henviste jeg jo til en bok som tar opp dette. Men for å få med deg dette måtte du jo tross alt lese posten min.

 

Ja du viser til en bok, men har dessverre ikke tatt deg bryet med å viser til noe link eller annen kilde som viser hvilke argumenter og dukomentasjoner som fremgår i boken.

 

Når det gjelder de 10 bud så ble de hverken skrevet av Akhenaten eller moses, men en mann med navn Ma'at

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma'at

 

Et lite tips: Ikke link til kilder som sier det motsatte av det du sier. For det første sier linken din at Ma'at var en kvinne og linken din sier også at: Later scholars and philosophers also would embody concepts from the wisdom literature, or seboyet.[13] These spiritual texts dealt with common social or professional situations and how each was best to be resolved or addressed in the spirit of Ma'at- it was very practical advice, and highly case-based, so that few specific and general rules could be derived from them. Så jeg kan vanskelig se at at denne linken underbygger argumentasjonen din på noen som helst måte.

 

Beklager skriveleif, self. er Ma'at en kvinne :D

Det motsatte av det jeg sier må umiddelbart være at Moses og/eller Akhenaten skrev de 10 bud.

Kan umiddelbart ikke se at den kilden jeg viste til antyder noe slikt...

 

Men det er vell ingen som har påstått at Horus er JHWA eller Allah?

 

Eh, jo du gjør det her:

 

Så ja, de som dyrker Jesus dyrker solguden Horus!

 

Hehe, er du morsom eller blind?

Ser du ikke at jeg snakker om Jesus og ikke JHWA?

Om du eller din sekt velger å slå sammen disse to ikonene så er det helt greit for meg, men jeg har aldri antydet av disse 2 ikonene er identisk.

 

Dyrkelsen av Isis var den viktigste gudinnen for den jevne egypter og var personifisering av «Den store mor» og «Himmeldronningen», titler hun hadde tilfelles med jomfru Maria

 

Sånn rent bortsett fra at Isis var en gudinne, noe Maria ikke var/er.

Riktig, det er det som skiller plagiat i fra blåkopi.

 

Isis ble avbildet som en sittende mor som ammer sønnen Horus på fanget.

Det er ikonografi som er påfallende sammenfallende med Mariadyrkelsen

 

Ja er det en ting jeg har lagt merke til når det gjelder ikoner av Maria er det at hun ofte er avbildet med to svære kuhorn...

Har du ikke hørt om plagiat?

 

 

Belkager noe kluss. ble litt rot med sit-tag, så jeg gikk for løsning B

Lenke til kommentar
Beklager skriveleif, self. er Ma'at en kvinne :D

Det motsatte av det jeg sier må umiddelbart være at Moses og/eller Akhenaten skrev de 10 bud.

Kan umiddelbart ikke se at den kilden jeg viste til antyder noe slikt...

 

Nei det motsatte ville være at Ma'at ikke skrev de ti budene. Og i artikkelen står det at man ikke kan trekke noen generelle leveregler fra disse skriftene.

 

Hehe, er du morsom eller blind?

Ser du ikke at jeg snakker om Jesus og ikke JHWA?

Om du eller din sekt velger å slå sammen disse to ikonene så er det helt greit for meg, men jeg har aldri antydet av disse 2 ikonene er identisk.

 

Nå tilhører ikke jeg noen sekt, men du vet at kristne tror at Jesus og Gud er en og samme person?

Lenke til kommentar
Beklager skriveleif, self. er Ma'at en kvinne :D

Det motsatte av det jeg sier må umiddelbart være at Moses og/eller Akhenaten skrev de 10 bud.

Kan umiddelbart ikke se at den kilden jeg viste til antyder noe slikt...

 

Nei det motsatte ville være at Ma'at ikke skrev de ti budene. Og i artikkelen står det at man ikke kan trekke noen generelle leveregler fra disse skriftene.

 

Driver du å misforstår med vilje?

 

La oss nå ha et par ting klart!

De skriftene jeg linket til (som også finnes på side 1.) er skrevet av av Ma'at

Lovene til Ma'at er ikke generelle livsnormer eller leveregler og jeg har aldri antydet det.

De 10 bud som angivelig skulle være skrevet av moses via Gud, er så og si identiske til lovene til Ma'at.

Orginalskriftene til moses eksisterer ikke.

Hva er det du ikke forstår?

 

Hehe, er du morsom eller blind?

Ser du ikke at jeg snakker om Jesus og ikke JHWA?

Om du eller din sekt velger å slå sammen disse to ikonene så er det helt greit for meg, men jeg har aldri antydet av disse 2 ikonene er identisk.

 

Nå tilhører ikke jeg noen sekt, men du vet at kristne tror at Jesus og Gud er en og samme person?

My name is legion and we are many...

Nå er jeg ikke kristen min venn, så hva enkelte kristne springer rundt å tror skal man ta med en klype salt.

 

Og ikke flokkmentaliser alle kristne ved å ilegge dem din personlige kristne oppfattning.

Noen kristne tror de to ikonene er den samme, noen tror de er forskjellige, og så må du ikke glemme esoterisk kristendom.

http://www.wisdomworld.org/additional/chri...an-Jehovah.html

http://www.teosofiskakompaniet.net/BibelnTeosofinsLjus.htm

 

Jeg påpeker videre at muslimer tror Jesus var en profet, mens Jøder mente har var en blasfemisk svindler som fortjente å bli henrettet.

Grav gjerne din egen grøft med å komme med treenighet teorien, -den også stammer i fra egyptisk mytologi.

 

Som du ser har en sak ofte flere sider, og jeg håper med dette at du forstår at selv om noen selvutnevnte vitner hevder disse to ikonene er den samme, kan man ikke anse det som noe fasit.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her ser man også hvordan reglene til Egyptiske Maat (orginalskriftene til de 10 bud) praktiseres.

 

weighing_heart_feather.jpg

 

Here you can see Ani on the far left watching while his heart is weighed against an ostrich feather representing Maat. Anubis is checking the scales while Thoth writes down the result. Ammit who is part lion, part hippopotamus and part crocodile waits in to see if a meal will be on offer (the heart would be eaten if the dead person was found wanting). At the top are gods and goddesses witnessing the judgment.

 

-Dette minner litt om de gamle "kristlige" hekseprøvene:

Vannprøven:

Vannprøven er den best kjente hekseprøven, og den som var hyppigst i bruk. Prøven gikk i all enkelthet ut på at man kastet heksen ut i sjøen for å se om hun sank eller fløt. I det gamle Babylon, 300 år før Kristus, skal prøven ha vært en måte å dømme forbrytere på. Hvis en mann anklaget en annen for å bruke svart magi uten å kunne bevise saken, skulle den anklagede gå ned til elven og hoppe uti. Dersom han druknet, fikk anklageren overta eiendommen hans. Hvis han derimot overlevde, var han en fri mann, og anklageren måtte bøte med livet. Et enkelt, om enn brutalt, rettferdighetssystem dersom man mente at enhver som var dårlig til å svømme fortjente å dø.

 

Ildprøven:

Ildprøven var lite utbredt, men til gjengjeld dramatisk. Den anklagede måtte bære glødende kull i hendene fra et sted til et annet. Deretter ble hendene bandasjert, og etter et visst antall dager ble bandasjen fjernet. Hvis heksen kunne vise frem et par rene hender uten noen form for sår, ble hun frikjent.

http://www.buffy-norge.net/hekseprovene.html

 

In the actual Book of the Dead text there is no mention of the weighing of the heart as such. Instead there is a long list of 'negative confessions' Extracts are given here

 

Hail to you, great Lord of Justice!...I know the names of the forty-two gods of those who are with you in the Hall of Justice, who live on those who cherish evil and who gulp down their blood on that day of reckoning of characters in the presence of Wennefer. Behold the double son of the Songstress; Lord of Truth is your name. Behold I have come to you, I have brought you truth, I have repelled falsehood for you. I have not done falsehood against men, I have not impoverished my associates, I have done no wrong in the Place of Truth, I have not learnt that which is not, I have done no evil, I have not daily made labour in excess of what was due to be done for me, my name has not reached the offices of those who control slaves, I have not deprived the orphan of his property, I have not done what the gods detest....

http://www.edwardtbabinski.us/errancy/bible_brain.html

Lenke til kommentar

I tillegg er andre likhetstrekk mellom Horus og Jesus:

Begge ble korsfestet, begge sto opp fra de døde, begge hadde 12 disippler, begge ser på seg selv som veien og verdens lys, begge ser på seg som løven og lammet.

 

Veldig rart at folk avfeier den egyptiske oldtidsreligionen som oppspinn, mens man fortsatt tror på jesus ...

Lenke til kommentar

Har nå sett zeitgeist the movie og må jo si at den stiller en del ting i et litt, skal vi si, skremmende lys. Jesus er helt klart en gedigen bløff, han er funnet opp på alle fronter, det var vel hoved grunnen til at alle som sa i mot har vært "blasfemister" og blit tatt livet av. Alle er skremt til taushet og truet med "helvette" hvis de så mye som ikke tror. Den andre delen av filmen skremmer kanskje enda mer. Jeg ble sittende å spørre meg: Er det en grunn til at de kristne blir enda kristnere, enda mer ekstreme? Er det tilfeldig at dollaren i dag har "in god we trust" på stemplet mens det for ikke så mange år siden ikke hadde det? Alle "vet" at religion fordummer og at religiøse er lette å styre hvis en bare gir dem det de vil......

 

Så vi ateister kjemper en dobbelt kamp her ser det ut til...

 

 

En ting har jeg ihvertfall funnet ut etter å ha besøkt og lest utallige ting på nettet om evnet ateisme og det er at religion fordummer! Og luller folk inn i en form for trance de tror de kan gjøre hva de vil så lenge de tror det er i tråd med deres tro. Så jeg ser det langt viktigere enn noen gang å opplyse folk om hvor idiotisk religion egentlig er.

 

Fy faan for noen fremtids utsikter vi har hvis vi ikke lykkes, det er ihvertfall sikkert!!! Da gjenstår bare å få folk til å se lyset! Og stemme nei til EU igjen hvis det kommer opp.... Ikke for at det har noe å si i den store sammenhengen, men men......

 

Huff. Er ikke bra å se sånne filmer, livet får liksom ingen mening hvis dette stemmer, det er sikkert. Hele menneskeheten redusert til en diger flokk med sauer som melkes for verdier og som egentlig ikke er annet en verdiløse slaver... men vi er kanskje det allerede i dag? Å tro noe annet er kanskje bare en illusjon? Vi lever jo for penger ikke sant? Og alt som har med penger å gjøre har også renter...............

 

 

Til dere som ikke har sett filmen, det er vel verdt de to timene filmen tar. Tro meg! Hvis helvette skremmer deg er det ingenting med hvor mye dette vil skremme deg. (Håret står rett og her!!!)

 

"When the power of love is bigger than the love for power it can be pease!" Jimi Hendrix....

Lenke til kommentar
Har nå sett zeitgeist the movie og må jo si at den stiller en del ting i et litt, skal vi si, skremmende lys. Jesus er helt klart en gedigen bløff, han er funnet opp på alle fronter, det var vel hoved grunnen til at alle som sa i mot har vært "blasfemister" og blit tatt livet av. Alle er skremt til taushet og truet med "helvette" hvis de så mye som ikke tror. Den andre delen av filmen skremmer kanskje enda mer. Jeg ble sittende å spørre meg: Er det en grunn til at de kristne blir enda kristnere, enda mer ekstreme? Er det tilfeldig at dollaren i dag har "in god we trust" på stemplet mens det for ikke så mange år siden ikke hadde det? Alle "vet" at religion fordummer og at religiøse er lette å styre hvis en bare gir dem det de vil......

 

Ja, mange ekstreme kristne kjemper mot bla. illuminati og "tempelriddere"

siden du nevner dollar sedelen så er det en liten filmsnutt som tar opp dette.

http://www.youtube.com/watch?v=m89SB59DT34.../11/illuminati/

Lenke til kommentar
Har nå sett zeitgeist the movie og må jo si at den stiller en del ting i et litt, skal vi si, skremmende lys. Jesus er helt klart en gedigen bløff, han er funnet opp på alle fronter, det var vel hoved grunnen til at alle som sa i mot har vært "blasfemister" og blit tatt livet av. Alle er skremt til taushet og truet med "helvette" hvis de så mye som ikke tror. Den andre delen av filmen skremmer kanskje enda mer. Jeg ble sittende å spørre meg: Er det en grunn til at de kristne blir enda kristnere, enda mer ekstreme? Er det tilfeldig at dollaren i dag har "in god we trust" på stemplet mens det for ikke så mange år siden ikke hadde det? Alle "vet" at religion fordummer og at religiøse er lette å styre hvis en bare gir dem det de vil......

 

Så vi ateister kjemper en dobbelt kamp her ser det ut til...

 

 

En ting har jeg ihvertfall funnet ut etter å ha besøkt og lest utallige ting på nettet om evnet ateisme og det er at religion fordummer! Og luller folk inn i en form for trance de tror de kan gjøre hva de vil så lenge de tror det er i tråd med deres tro. Så jeg ser det langt viktigere enn noen gang å opplyse folk om hvor idiotisk religion egentlig er.

 

Fy faan for noen fremtids utsikter vi har hvis vi ikke lykkes, det er ihvertfall sikkert!!! Da gjenstår bare å få folk til å se lyset! Og stemme nei til EU igjen hvis det kommer opp.... Ikke for at det har noe å si i den store sammenhengen, men men......

 

Huff. Er ikke bra å se sånne filmer, livet får liksom ingen mening hvis dette stemmer, det er sikkert. Hele menneskeheten redusert til en diger flokk med sauer som melkes for verdier og som egentlig ikke er annet en verdiløse slaver... men vi er kanskje det allerede i dag? Å tro noe annet er kanskje bare en illusjon? Vi lever jo for penger ikke sant? Og alt som har med penger å gjøre har også renter...............

 

 

Til dere som ikke har sett filmen, det er vel verdt de to timene filmen tar. Tro meg! Hvis helvette skremmer deg er det ingenting med hvor mye dette vil skremme deg. (Håret står rett og her!!!)

 

"When the power of love is bigger than the love for power it can be pease!" Jimi Hendrix....

Tok meg tid til å se litt av denne Zeitgeist-filmen som alle snakker om i dag. Den første delen var virkelig interesant og personlig fant jeg den også troverdig, men dessverre forsvant troverdigheten som dugg for solen i løpet av den andre delen. Etter alt tullet de serverte i del 2, har jeg ennå ikke giddet å se den tredje delen.

 

Litt av et paradoks egentlig at noen som stort sett mener at religion er roten til alt ondt, er med på å starte en slags religion på egenhånd. Istedet for at det er usynlige og allmektige guder som kontrollerer alt og alle, mener de at det er mektige organisasjoner som i all hemelighet styrer livene til alle mennesker i hele verden. Disse organisasjonene er selvfølgelig i stand til å utfører geniale og stort sett perfekte planer som involverer tusenvis av mennesker uten at noen fatter mistanke. Disse planene er så perfekte at bare de aller smarteste (profeter?) klarer å se samenhengen. Noen som ser likheter her?

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Litt av et paradoks egentlig at noen som stort sett mener at religion er roten til alt ondt, er med på å starte en slags religion på egenhånd. Istedet for at det er usynlige og allmektige guder som kontrollerer alt og alle, mener de at det er mektige organisasjoner som i all hemelighet styrer livene til alle mennesker i hele verden. Disse organisasjonene er selvfølgelig i stand til å utfører geniale og stort sett perfekte planer som involverer tusenvis av mennesker uten at noen fatter mistanke. Disse planene er så perfekte at bare de aller smarteste (profeter?) klarer å se samenhengen. Noen som ser likheter her?

 

Joda jeg ser uten tvil likheter og tror ikke særlig på dette.... som sagt, en spennende teori og en kan kan jo nå og da begynne å lure på hvor vi er på vei....

 

Vanskelig å være ateist og søke sannhet, DET er ihvertfall sikkert med så mange "sannheter" å velge i....

 

:D

 

Så jeg prøver som de fleste andre å få en oversikt og da må jeg nok basere meg på litt mer enn bare denne filmen tror jeg. Men artig er den, uten tvil!

 

Fortsetter å søke .......

 

:D

Lenke til kommentar
Tok meg tid til å se litt av denne Zeitgeist-filmen som alle snakker om i dag. Den første delen var virkelig interesant og personlig fant jeg den også troverdig, men dessverre forsvant troverdigheten som dugg for solen i løpet av den andre delen. Etter alt tullet de serverte i del 2, har jeg ennå ikke giddet å se den tredje delen.

Zeitgeist er et makkverk av en film som blir spammet over alt. Latterlig.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette bevis på at de dyrker solguden?

 

Dette er bare historiske tegn som forklarer den symboliske avstamningen i de forskjellige trosretningene.

 

Med denne tilbakestående logikken kan vi like godt si at Orkide ikke lenge er en blomster, men en testikkel fordi den er basert på det gamle ordet orchis som betyr testikkel.

 

Ser dere ikke idiotien her?

 

Religion og symbolikk utvikles og endrer betydning gjennom i takt med folkets bruk av den.

 

Flertallets nåværende bruk av et ord eller syn på et symbols betydning definerer betydningen, ikke betydningen den hadde innen et utdødd ursamfunn, verden ville aldri utviklet seg om ikke dette var sannheten.

 

Nei, kristne dyrker ikke en "solgud", de dyrker den hellige treenighet, altså faderen, sønnen og den hellige ånd, (har du kanskje bevis på at denne også er en "ripoff" av en eldre religions sybolikk? :roll: ). Jesus (sønnen) har kanskje en symbolikk som stammer i fra en urreligiøs symbolikk, men den er utviklet videre og har fått sin egen unike betyding.

 

Btw, om dere virkelig er enige med førsteposten, mener dere at vårt moderne samfunn egentlig stjeler alle våre prinsipper i fra Sumerske ursivilisasjon siden den regnes som den første virkelige sivilisasjon?

 

Kort versjon av svaret: Nei.

 

Og jepp, Zeitgeist sugde.

 

(Ateist her forresten)

Endret av Sersjant_Drittsekk
Lenke til kommentar
Zeitgeist er et makkverk av en film som blir spammet over alt. Latterlig.

Glad for å se at flere har kommet til samme konklusjonen som meg. Det som derimot bekymrer meg litt er at kunnskapene mine om historie/mytologi er så begrenset at jeg sannsynligvis ville ha funnet del 1 av filmen troverdig hvis jeg ikke like etterpå hadde sett den andre delen.

 

@stryder: Etter å ha sett denne filmen har jeg faktisk blitt inspirert til å lære litt mer om temaet. :)

Lenke til kommentar
Nei, kristne dyrker ikke en "solgud", de dyrker den hellige treenighet, altså faderen, sønnen og den hellige ånd, (har du kanskje bevis på at denne også er en "ripoff" av en eldre religions sybolikk? ). Jesus (sønnen) har kanskje en symbolikk som stammer i fra en urreligiøs symbolikk, men den er utviklet videre og har fått sin egen unike betyding.

 

Riktig, treenigheter er også en plagiat som alt det andre.

 

IHS har opphav i den gamle egyptiske mor-barn-far treenigheten Isis, Horus og Seb, guddommer for soldyrkelse. Finnes i mange okkulte religioner under flere navn. Den katolske kirke har "omdøpt" dette til å omhandle Kristus, men opphavet er det samme.

lignende treenighet finnes også i kabbalah.

 

Mange kristne dyrker forøvrig ikke treenigheten.

I mange kristne unioner over hele verden anser man treenigheten som antikrist og unionsblanding.

Men dette går jeg ut i fra at du viste.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom her, men kom over følgende sider, som motsier horus/jesus-linken:

 

"The movie specifically mentions alleged links between Jesus Christ and the Egyptian Sun God Horus; however, these links are disputed by numerous egyptologists.[6][7]"

 

http://kingdavid8.com/Copycat/JesusHorus.html

http://kingdavid8.com/Letters/LetterJesusHorus.html

http://www.gotquestions.org/zeitgeist-movie.html

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom her, men kom over følgende sider, som motsier horus/jesus-linken:

 

"The movie specifically mentions alleged links between Jesus Christ and the Egyptian Sun God Horus; however, these links are disputed by numerous egyptologists.[6][7]"

 

http://kingdavid8.com/Copycat/JesusHorus.html

http://kingdavid8.com/Letters/LetterJesusHorus.html

http://www.gotquestions.org/zeitgeist-movie.html

 

Ser umidelbart at dette omfatter zeitgeist filmen.

zeitgeist er i likhet med disse ovenfornevnte linkene preget av noe kjappe konklusjoner som faktisk ikke stemmer.

Jeg ville blitt svært overrasket dersom 100% av alle med grad innen egyptologi hadde fastslått av det er en identisk link.

For at en egyptolog i hele tatt skal ha noe handfast å støtte sin begrunnelse på mht. disse 2 ikonene, forutsettes det at den egyptoligen har god innsikt i bla. jødisk, kristen mytologi.

Ser umiddelbart at faglig kompetanse og personlig tro kan påvirke dømmekraften hos mange.

 

Som sagt, både zeitgeist og disse linkene innholder riktige, gale og fortolkede konklusjonen.

En av de billigste konklusjonene er vell å benytte zeitgeist som en mal og dersom man finner 5 hypotetiske feil, velger man å forkaste resten og konkludere med at alt denne filman tar opp er feil.

En sak har ofte flere sider :yes:

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...