Gå til innhold

Dyrker egentlig de kristne solguden?


  

176 stemmer

  1. 1. Dyrker egentlig de kristne solguden?

    • Ja
      93
    • Nei
      52
    • Ingen formening
      31


Anbefalte innlegg

Det som er ironisk er at de kristne har i flere tusen år halshugget bla. folk som dyrket solen, når de er solgud dyrkere selv

[...]

3c. Labarum kors

Smelter man sammen hieroglyfene får man betydningen: "mouth of god"

Dette kombinasjonen av hieroglyfer er ofte å finne inne i kirker, og godt synlig på prester som skal forkynne "Guds ord"

Litt rart at "kristne har halshugget folk i flere tusen år" når kristendom bare er 2000 år gammel...

 

XP-symbolet er forøvrig satt sammen av de to første bokstavene i "Kristus", fra de greske tegnene X (khi) og P (rho). Det går selvfølgelig an å finne likheter mellom mange forskjellige symboler, spesielt så enkle og elementære symboler som kors, sirkler o.l., og å si at de kristne symbolene derfor er sammensmeltinger av meningen fra alle steder symbolet brukes virker ikke helt riktig i mine øyne. Ta f.eks. hakekorset som Tyskland brukte som symbol på 30- og 40-tallet. Dette symbolet finnes i mange forskjellige religioner og fra steder på hele verden, med mange forskjellige betydninger. Det finnes også i norrøne kulturkretser, der det finnes både "riktig" vei (den veien nazistene brukte det) og speilvendt. Den speilvendte betydde lykke, mens den "riktige" betydde ulykke. Betyr det at nazistene egentlig valgte feil symbol? Nei, fordi symbolet betyr det du tillegger det. Et islandsk rederi (Eimskip) har forresten hatt et hakekors som logo. Carlsberg hadde også hakekors i sin logo før. Et annet eksempel, tatt fra XP-symbolet: Vi vet alle hvordan bokstaven P uttales når den er skrevet med latinske bokstaver og norsk språk. Men på bla. russisk og gresk (som bruker hhv. kyrillisk og gresk skript) tilsvarer den lyden R hos oss. Ligger det en skjult mening av vår lyd P i ordet når russere bruker sin utseendemessige like bokstav for å skrive noe?

 

Å påstå at kristendommen er tilbedelse av solguden er latterlig. Kristendommen er det den er, de kristne tilber det de legger i kristendom. Om de kanskje har basert seg på diverse andre ting i symbolbruk er en annen sak, og er ikke helt usannsynlig heller, men jeg tror en god del av likhetene er tilfeldige, funnet av mennesker med for mye fritid og et stort ønske om å finne slike likheter. Hvis man leter lenge nok kan man finne hva som helst.

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du sier år 0, mener du for 2007 år og 11 måneder siden?

 

Når jeg sier ca år 0 og rundt år 0 så legger jeg inn et visst slingringsmonn, siden jeg ikke kan huske å ha hørt et årstall for korsfestelsen. Derfor ca og rundt. Kjente begreper, begge to. Ta 10-20-30 år begge veier du, så er vi sikker. Det er ganske lite i det store bildet uansett. Og det har forsvinnende lite med poenget å gjøre. Faktisk så lite at man kan undres grunnen din til å prøve å avspore diskusjonen. Om Jesus angivelig ble korsfestet år 0, år 25, år 45 eller år 80 endrer lite på selve handlingen.

Lenke til kommentar

Irgendwer:

 

For å se hvordan det greske alfabetet er direkte tilknyttet Egyptiske hieroglyfer, er det bare i grave litt i det greske alfabetes historie.

 

Dette er det greske alfabetet:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Greek_alphabet

 

hebraiske alfabetet

som ble benyttet av det vi i dag kaller jøder)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_alphabet

 

Phoenician alfabetet.

Phoenician uses a system of acrophony to name letters. The names of the letters are essentially the same as in its parental scripts, which are in turn derived from the word values of the original hieroglyph for each letter.[8] The original word was translated from Egyptian into its equivalent form in the Semitic language, and then the initial sound of the translated word become the letter's value.[9] However, some of the letter names were changed in Phoenician from the Proto-Canaanite script. This includes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_alphabet

 

Middle Bronze Age alphabets

The script has graphic similarities with the Egyptian hieratic script, the less elaborate form of the hieroglyphs. In the 1950s and 60s it was common to show the derivation of the Canaanite alphabet from hieratic, using William Albright's interpretations of Proto-Sinaitic as the key.

The Egyptian hieroglyphic script was logosyllabic, that is, consisted of signs that stand for words, sounds, or place a word in a category. There was a complete set of uniliteral glyphs from at least 2700 BC — that is, the hieroglyphic script contained an alphabetic subsystem within it. But while logographic systems such as Egyptian and Old Sumerian are extremely time-consuming to learn, they are sometimes considered superior to alphabets when it comes to reading. For literate Egyptians, there was little advantage to whittling their script down to a pure alphabet. Purely uniliteral (alphabetic) writing was used mainly to transcribe foreign names.

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_Bronze_Age_alphabets.

 

Så her snakker vi ikke om tilfeldige symboler man har hentet litt her og der.

Det greske alfabetet er bygget på Egyptiske hierolgyfer, og de oversettelsene du finner på side 1. stemmer skammelig bra med hva vi forbinner med de kristne symbolene i dag. (sett bort i fra at de kristne velger å bytte ut sol med Gud)

 

Så nei, dette er ingen tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Dette var...far fetched.

 

 

Men jeg tror vi kan nøye oss med 'fullstendig meningsløst'.

Noe av det høres utrolig drøyt ut, men mye passer skummelt bra sammen.

Og meningsløst er det absolutt ikke. Jo mer beviser og likheter de kommer med, jo mer viser det at kristendommen bare er et eventyr smeltet sammen av eldre eventyr og myter.

Lenke til kommentar
Irgendwer:

 

For å se hvordan det greske alfabetet er direkte tilknyttet Egyptiske hieroglyfer, er det bare i grave litt i det greske alfabetes historie.

 

Dette er det greske alfabetet:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Greek_alphabet

 

hebraiske alfabetet

[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_alphabet

 

Phoenician alfabetet.

[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_alphabet

 

Middle Bronze Age alphabets

[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_Bronze_Age_alphabets.

 

Så her snakker vi ikke om tilfeldige symboler man har hentet litt her og der.

Det greske alfabetet er bygget på Egyptiske hierolgyfer, og de oversettelsene du finner på side 1. stemmer skammelig bra med hva vi forbinner med de kristne symbolene i dag. (sett bort i fra at de kristne velger å bytte ut sol med Gud)

 

Så nei, dette er ingen tilfeldighet.

Vel, det er ikke 1:1-forhold mellom hvordan bokstaver i gresk alfabet baserer seg på egyptiske hieroglyfer. De tegnene som ligner på greske tegn av de egyptiske fonetiske hieroglyfene, er ikke nødvendigvis de samme som de aktuelle greske bokstavene stammer fra. De har gått gjennom mange ledd og blitt formet om i prosessen. Forresten veldig kjekt at du tilbyr kilder som motbeviser dine egne påstander.

 

Vi kan se fra artikkelen om "middle bronze age alphabets" at det greske tegnet P (rho) kommer fra det samme tegnet du har vist, som ser ut som en vimpel på flaggstang - når vi snakker om fønikiske tegn. Men det egyptiske tegnet som det fønikiske baserer seg på, står for hode, ikke gud. Det ser attpåtil helt forskjellig ut som egyptisk fonetisk hieroglyf, som en tegning av et hode faktisk.

 

Om det som hieroglyf skulle betydd gud (og da snakker vi ikke om de fonetiske hieroglyfene, så det er et helt annet tegn enn de som det greske alfabetet baserer seg på) så måtte det vært en ekstra strek til høyre for vimpelen som antyder at tegnet skal tolkes logografisk, dvs. som det det er bilde av, ikke som en lyd. I dette tilfellet er det et bilde av et tempelflagg, og blir tolket som gud, men altså når det er en ekstra strek på. Og dessuten blåser vimpelen til venstre, ikke til høyre slik tegnet P vender.

 

Samme kilde som du oppga viser at tegnet for "mouth" ikke ser ut som *, men som <> (men sammenhengende, altså tegning av en munn) og er translitterert som tegnet pi på gresk, ikke rho. Hieroglyfen * som du, eller kilden din, påstår betyr "mouth", betyr ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hiero...list-translated litt forskjellig (det er tegn N14 i kategorien for hieroglyfer om himmel, jord og vann), men bl.a. stjerne, og ikke munn i alle fall. Så hele argumentet om at Khi-Rho skal bety "mouth of God" faller i grus da ingen av tegnene betyr dette. Egypterne skrev forresten ikke ved å sette tegn oppå hverandre - det hadde jo bare blitt rot.

 

Hvis du selv finner på hva tegnene skal bety er det jo ikke noe problem å finne på hvilken som helst teori om hva-/hvemsomhelst. Uansett om det hadde vært riktig så er det fremdeles tull å si at de tilbyr solguden. So what om de har rippa noen symboler og tegn fra en annen religion... de betyr fremdeles ikke noe mer enn det de nå legger i det. Les litt her om Labarum om du vil vite litt om Khi-Rho-tegnet.

 

Jeg sa forresten i mitt forrige innlegg, og sier det nå igjen: Det er ikke vanskelig å finne likheter mellom symboler når vi snakker om så enkle geometriske former som her. Folk kan sitte på motsatt side av jordkloden og tegne det samme tegnet uten noen gang å snakke sammen, fordi det er grenser for hvor mange måter man kan lage f.eks. et kors som jo bare er noe så enkelt som to streker av ulik lengde som krysser hverandre.

Lenke til kommentar
Vi alle er kjent med at tilhengere av kristen mytelogi bruker kors og korsligndende symboler.

Hvorfor kors?, og hvorfor er de utformet slik de er? Hvor hentet de det i fra?

Kan du noe som helst om kristendom? Vet du at Jesus ble hengt på et kors? Og at dette var en vanlig romersk måte å henrette folk på? http://en.wikipedia.org/wiki/Crucify

1a. Korset:

Dette er en Egyptisk hieroglyfer som betyr: good, perfect.

[...]

Da er det ganske selvforklarende at opp-ned kors symboliserer ond, og benyttes i anti-kristne sammenhenger.

Opp-ned-kors som å symbolisere ond er noe satanister har funnet på. Opp-ned-kors var og er et kristent symbol, som man bl.a. kan finne på pavens stol. Det kommer av at apostelen Peter ble korsfestet opp-ned. Ellers riktig om hieroglyfen, som forresten skal forestille et hjerte med luftrør.

1b. Sirkel:

Sirkelen med m/ prikk er en Egyptisk hieroglyfer og betyr sun.

Dette er identisk til "sol over/bak menneskehode" kombinasjonen som har blitt benyttet i over 5000 år for å illustrere "solens sønn"

Jaja... det er din mening at det alltid skal illustrere solens sønn når man tegner sol bak noen. Kan liksågodt være en slags aura eller bare kunstnerisk frihet. Det ser jo veldig fint ut også.

1c. Kors m/sirkel:

Denne sammensmeltingen av de 2 hieroglyfer kalles solkors. (den lille til høyre er en Egyptisk hyroglyf)

Dette solkorset er utvilsomt en mix at 2 Egyptiske hieroglyfer som da får betydningen: "The good/perfect sun".

Tja... nå mangler den nederste delen, hjertet, for at det skal være en sammensmelting av begge disse hieroglyfene. Og det er jo ganske naturlig å tegne solen som en sirkel... hvordan skal man ellers lage den om man vil ha et solkors? Må det nødvendigvis derfor være en kopi av disse to hieroglyfene? Kan symbolikken være noe annet enn du beskriver? Korset er forøvrig et keltisk kors, og er en sammensmelting av kristendom og eldre religiøse tradisjoner fra området (Irland). Det var ikke uvanlig at det var runer og norrøne tegn på disse heller. De har lite med kristendom i dag å gjøre, og var heller et mellomstadie i overgangen til kristendom i Irland. Det fins drager på norske stavkirker, men vi ser ingen som kommer med konspirasjonsteorier om at de derfor baserte seg på kinesiske tradisjoner? Kanskje vikingene egentlig var kinesere, ja for de hadde jo drager i Kina lenge før i Norge? Denne typen logikk driver du med.

Eksempel #2

[...] "INIR" (king of jews) [...]

Dette skal være INRI, IESVS NAZARENVS REX IVDÆORVM, og betyr Jesus fra Nasaret, jødenes konge. Det var Pilatus som satte opp dette skiltet. Jødene protesterte kan vi lese i Joh. 19:21-22, de ville at han skulle skrive at Jesus sa at han var jødenes konge, men Pilatus nektet og sa "det jeg skrev, det skrev jeg".

 

Gidder ikke ta resten, er ikke kristen heller, men synes det var en del spekulasjoner her som bare ikke var helt bra. Gjør i alle fall en skikkelig jobb når du først skal prøve å framstille verdensomspennende kristendom som en megasvær konspirasjon for å få folk til å tilbe en solgud.

Lenke til kommentar
Vi kan se fra artikkelen om "middle bronze age alphabets" at det greske tegnet P (rho) kommer fra det samme tegnet du har vist, som ser ut som en vimpel på flaggstang - når vi snakker om fønikiske tegn. Men det egyptiske tegnet som det fønikiske baserer seg på, står for hode, ikke gud. Det ser attpåtil helt forskjellig ut som egyptisk fonetisk hieroglyf, som en tegning av et hode faktisk.

 

La oss se bort i fra hvor skriftspråket kommer fra, det er lurt :no:

Den Egyptiske hieroglyfen for hodet ser slik ut:

post-107977-1195329326_thumb.jpg

 

Som du sikker ser så ser de noe andeledes ut.

 

Om det som hieroglyf skulle betydd gud (og da snakker vi ikke om de fonetiske hieroglyfene, så det er et helt annet tegn enn de som det greske alfabetet baserer seg på) så måtte det vært en ekstra strek til høyre for vimpelen som antyder at tegnet skal tolkes logografisk, dvs. som det det er bilde av, ikke som en lyd. I dette tilfellet er det et bilde av et tempelflagg, og blir tolket som gud, men altså når det er en ekstra strek på. Og dessuten blåser vimpelen til venstre, ikke til høyre slik tegnet P vender.

 

"Vimpelen" du snakker om betyr gud i egyptiske hieroglyfer.

Det er liten vits i å bortforklare det.

Man trenger ikke å ansatt i nasa for å se at denne hieroglyfen er speilvendt.

 

Samme kilde som du oppga viser at tegnet for "mouth" ikke ser ut som *, men som <> (men sammenhengende, altså tegning av en munn) og er translitterert som tegnet pi på gresk, ikke rho. Hieroglyfen * som du, eller kilden din, påstår betyr "mouth", betyr ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hiero...list-translated litt forskjellig (det er tegn N14 i kategorien for hieroglyfer om himmel, jord og vann), men bl.a. stjerne, og ikke munn i alle fall. Så hele argumentet om at Khi-Rho skal bety "mouth of God" faller i grus da ingen av tegnene betyr dette. Egypterne skrev forresten ikke ved å sette tegn oppå hverandre - det hadde jo bare blitt rot.

 

Det er riktig at denne stjernelignende hieroglyfen i kombinasjon av andre tegn bety stjerne.

Det ser slik ut:

post-107977-1195330307_thumb.jpg

 

Selvfølgelig skrives ikke Egyptiske hieroglyfer med sammensmelting :!:

Som jeg jeg er ganske klar på i post #1 så er disse "kristne symbolene sammensmelting av Egyptiske hieroglyfer."

 

Hvis du selv finner på hva tegnene skal bety er det jo ikke noe problem å finne på hvilken som helst teori om hva-/hvemsomhelst. Uansett om det hadde vært riktig så er det fremdeles tull å si at de tilbyr solguden. So what om de har rippa noen symboler og tegn fra en annen religion... de betyr fremdeles ikke noe mer enn det de nå legger i det. Les litt her om Labarum om du vil vite litt om Khi-Rho-tegnet.

 

Jeg ser du viser til den "offesielle kristne betydningen" av Labarum korset, og den er jeg meget godt kjent med.

I mange tilfeller kombineres denne hieroglyf kombinasjonen med "alpha og omega"

 

Alpha

According to Plutarch's natural order of attribution of the vowels to the planets, alpha was connected with the Moon. Oxen were also associated with the Moon in both early Sumerian and Egyptian religious symbolism, possibly due to the crescent shape of their horns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_%28letter%29

(Her snakker det om Horus og Set)

 

Omega

Omega (uppercase Ω, lowercase ω) is the 24th and last letter of the Greek alphabet. In the Greek numeric system, it has a value of 800. The word literally means "great

http://en.wikipedia.org/wiki/Omega_%28letter%29

 

Hva får vi da..

"The mouth of the great gods Horus and Set?

 

Som jeg ser prøver du å antyde at dette er en "hvasomhelst tolkning av "valgfri betydning" men slik er det nok ikke.

Jeg forstår at dette kan være vanskelig å akseptere,...

 

Jeg sa forresten i mitt forrige innlegg, og sier det nå igjen: Det er ikke vanskelig å finne likheter mellom symboler når vi snakker om så enkle geometriske former som her. Folk kan sitte på motsatt side av jordkloden og tegne det samme tegnet uten noen gang å snakke sammen, fordi det er grenser for hvor mange måter man kan lage f.eks. et kors som jo bare er noe så enkelt som to streker av ulik lengde som krysser hverandre.

 

Tull og tøys, disse symbolene/hieroglyfene (skriftspråket) er fra samme region!

Dens betydning stemmer også med budskapet til de kristne symbolene som brukes i dag.

Dette kommer tydelig frem på side #1.

Lenke til kommentar

Jau... vet ikke om du driver og bevisst "misforstår"/unngår å svare direkte på det jeg skriver. Men poenget var at hvis du vil at noe skal være sant så klarer du å finne en sammenheng uansett hva. Litt spesielt at du først legger opp mye kilder som liksom skal vise sammenhengen mellom greske bokstaver og egyptiske hieroglyfer, og når jeg så viser at P (rho) er basert på hodehieroglyfen fra egyptisk (jeg påpekte samtidig at tilfeldigvis ser det fønikiske tegnet for P ut som gudehieroglyfen) så sier du at vi heller bør glemme hvor skriftspråket kommer fra.

 

Ja, jeg ser det er likheter. Men nei, jeg tror ikke at det alltid er sånne lette løsninger for alt. De har sikkert kopiert litt her og der... men det betyr fremdeles ikke at de tilber noen solgud. Hvis du ser i Gardiner-listen for egyptiske hieroglyfer ser du forresten at den stjerna alene betyr stjerne (tegn N14). Jeg er ingen ekspert på egyptiske hieroglyfer men med mindre du har doktorgrad i egyptiske hieroglyfer, så stoler jeg på Gardiner-listen.

Lenke til kommentar

Determinative Hieroglyphs er ment for å definere et ord.

Skal man bruke Determinative Hieroglyphs, får N14 følgende betydninger:

"N14 sound sign for sbA, dwA Determinative and Ideogram for star (dbA), Sothis (spdt), Sernbild, Sirius abbreviation: - Hour (wnwt), priest shaft"

sbA er som jeg tidligere henviste til, skrivemåte med vokal for "star"

N14 er derfor ikke "mouth"

 

Moses og gutta kopierte og modifiserte Egyptisk myteligi på lik linje som de "kristne" kopierte og modifiserte jødisk mytelogi. det er jo slik det fungerer.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Hvis man leter etter usannsynlige sammenligninger og konklusjoner, så er det ikke noe problem å finne den type littratur.

F.eks denne siden hevder man hadde helikopter og RAM chip, BIOS chip, og CPU i oldtidens Egypt :wallbash:

 

abydos_glyphs_rawless-385x149.jpg

The layout of the Temple of Horus resembles the collection of a CPU, a BIOS chip, a RAM chip and a Co-Processor socket found in today's modern computers. Computers obviously didn't exist in Ancient Egypt because they lacked the technology and the knowledge. Therefore, this tells us the design of the Temple of Horus, as well as the Abydos helicopter glyph, are residual memories of a previous high-tech civilization which dissappeared from the face of the Earth thousands of years before modern recorded history began.

http://www.freedomdomain.com/horus.html

 

Som du sikkert ser så er dette en konklusjon dratt ut av lufta.

Når det gjelder sammenligningen mellom Egyptisk og Kristen mytelogi så blir det noe helt annet. Hvis du bare tenker deg litt om er det ganske selvforklarende :idea:

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Er jo artig at ingen her kommenterer mastemas innlegg som står i kontrast til det som blir hevdet i f.eks zeitgeist..

 

Er jo også artig at S2R2Sk1 fortsetter sin kamp for å overbevise, uten ett fnugg av bevis :)

 

Det er jo også artig å se på den bibelske skapelses berettning hvor man absolutt tar et oppgjør med sol og måne dyrkelse i omligende kultur.. Ved at månen og solen faktisk er deler av skaperverket, og ikke beskjelet på noen som helst måte :)

 

Hva sier de fleste relgionsforskere og egyptologer om disse tankene du fremmer S2R2SK1?

 

Koz

Lenke til kommentar
Er jo artig at ingen her kommenterer mastemas innlegg som står i kontrast til det som blir hevdet i f.eks zeitgeist..

 

Er jo også artig at S2R2Sk1 fortsetter sin kamp for å overbevise, uten ett fnugg av bevis :)

 

Det er jo også artig å se på den bibelske skapelses berettning hvor man absolutt tar et oppgjør med sol og måne dyrkelse i omligende kultur.. Ved at månen og solen faktisk er deler av skaperverket, og ikke beskjelet på noen som helst måte :)

 

Hva sier de fleste relgionsforskere og egyptologer om disse tankene du fremmer S2R2SK1?

 

Koz

 

Kjære Interrapax

 

Side 1 er fulle av bekreftelser på en direkte tilknyttning mellom Egyptisk og kristen mytelogi.

Jeg ser du bevisst unlater å gå inn på disse temaene, da de i første omgang kan virke litt vrien å motargumentere på fornuftig vis.

Videre ser jeg at du blander inn kristen tro vs ikke-kristen tro i denne tråden, da dette ikke er noe tema.

Vi alle vet hva bibelen sier om "skapelsen" og dersom du ønsker å benytte bibelen som fasit og forkaste logisk tankegang og åpenbare likheter, så skal du få lov til det.

Jeg kjenner forøvrig ingen religionforsker eller egyptolog som kan avkrefte dette for deg.

 

Kunne vært spennende å høre hvilke tanker du har til at Orthodoxe Catholske kirken velger å pryder sin kirke med "the eye of Horus" og pyramide symbol?

Og ikke minst hvorfor den kristne nettsiden www.jesus-is-savior.com er klar på at Horus og satan er den samme, da det i tillegg også stemmer med bibelen og hieroglypher?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

 

Nuss & Klem!

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Kunne vært spennende å høre hvilke tanker du har til at Orthodoxe Catholske kirken velger å pryder sin kirke med "the eye of Horus" og pyramide symbol?

 

Når er det vel ikke akkurat unikt for egyptisk mytologi å bruke et allseende øye som symbol for gud. Og selv om kristendommen bruker dette symbolet, hva beviser vel det? Pyramiden er forøvrig et symbol for treenigheten.

 

Og ikke minst hvorfor den kristne nettsiden www.jesus-is-savior.com er klar på at Horus og satan er den samme, da det i tillegg også stemmer med bibelen og hieroglypher?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

 

Nuss & Klem!

 

Kult! Enda en konspirasjonsside om den katolske kirke :D Kanskje du samtidig kan si litt om hvorfor paven er antikrist?

Lenke til kommentar
Kunne vært spennende å høre hvilke tanker du har til at Orthodoxe Catholske kirken velger å pryder sin kirke med "the eye of Horus" og pyramide symbol?

 

Når er det vel ikke akkurat unikt for egyptisk mytologi å bruke et allseende øye som symbol for gud. Og selv om kristendommen bruker dette symbolet, hva beviser vel det? Pyramiden er forøvrig et symbol for treenigheten.

 

Sammen med alle de overvelvende likhetene beviser det en sterk tilknyttning, -ja.

Ja, I følge den katolske kirke betyr pyramiden med "the eye of Horus" treenighet............

tror ikke det fantes så mange katolske kirker på den tiden Horus "levde" gitt :ermm:

 

Og ikke minst hvorfor den kristne nettsiden www.jesus-is-savior.com er klar på at Horus og satan er den samme, da det i tillegg også stemmer med bibelen og hieroglypher?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...ox_idolatry.htm

 

Nuss & Klem!

 

Kult! Enda en konspirasjonsside om den katolske kirke :D Kanskje du samtidig kan si litt om hvorfor paven er antikrist?

 

Om dette er en konspirasjon står du fritt til å mene :confused:

Det er ikke så vanskelig å tenke seg til hvorfor mange løper rundt å tror den katolske kirke er "antikrist/ number of the beast/ Horus/ devil/ angel of light"

 

Som mange vet så har forskjellinge kristne instanser anklaget hverandre for å være antikrist og dyrke satan. Faktumet er at alle dyrker det de kaller "antikrist" da Gud, Satan, Horus og jesus m/flere trolig har mere til felles enn hva man i føreste øyekast skulle tro.

 

I praksis betyr dette av de sitter med hver sin parodiutgave av en gammel myte/historie og innbiller seg at en eller flere grupper er antikrist.

 

Her er et eksempel på bibelske konspirasjonsteorier:

 

"For such are false apostles, deceitful workers, transforming themselves into the apostles of Christ. And no marvel; for Satan himself is transformed into an angel of light." -2nd Corinthians 11:13-14

 

«Ingen skal kunne kjøpe eller selge, uten den som har merket: villdyrets navn eller dets navns tall. Her er det visdommen kommer inn: La den som har forstand, regne ut villdyrets tall, for det er et menneskes tall; og dets tall er seks hundre og sekstiseks.» — Åpenbaringen 13: 17, 18.

 

I samme slengen passer man på å presisere at solguden Horus er antikrist.

 

 

Les side #1 og linkene så tror jeg du tar det :thumbup:

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Kunne vært spennende å høre hvilke tanker du har til at Orthodoxe Catholske kirken velger å pryder sin kirke med "the eye of Horus" og pyramide symbol?

 

Når er det vel ikke akkurat unikt for egyptisk mytologi å bruke et allseende øye som symbol for gud. Og selv om kristendommen bruker dette symbolet, hva beviser vel det? Pyramiden er forøvrig et symbol for treenigheten.

 

Sammen med alle de overvelvende likhetene beviser det en sterk tilknyttning, -ja.

 

Det er svært få likheter og de som finnes er alt annet en overveldende.

 

Ja, I følge den katolske kirke betyr pyramiden med "the eye of Horus" treenighet............tror ikke det fantes så mange katolske kirker på den tiden Horus "levde" gitt :ermm:

 

Så finnes det ingen pyramider i Eye of Horus symbolet heller.

 

 

Faktumet er at alle dyrker det de kaller "antikrist" da Gud, Satan, Horus og jesus m/flere trolig har mere til felles enn hva man i føreste øyekast skulle tro.

 

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Kunne vært spennende å høre hvilke tanker du har til at Orthodoxe Catholske kirken velger å pryder sin kirke med "the eye of Horus" og pyramide symbol?

 

Når er det vel ikke akkurat unikt for egyptisk mytologi å bruke et allseende øye som symbol for gud. Og selv om kristendommen bruker dette symbolet, hva beviser vel det? Pyramiden er forøvrig et symbol for treenigheten.

 

Sammen med alle de overvelvende likhetene beviser det en sterk tilknyttning, -ja.

 

Det er svært få likheter og de som finnes er alt annet en overveldende.

 

Ja, I følge den katolske kirke betyr pyramiden med "the eye of Horus" treenighet............tror ikke det fantes så mange katolske kirker på den tiden Horus "levde" gitt :ermm:

 

Så finnes det ingen pyramider i Eye of Horus symbolet heller.

 

 

Faktumet er at alle dyrker det de kaller "antikrist" da Gud, Satan, Horus og jesus m/flere trolig har mere til felles enn hva man i føreste øyekast skulle tro.

 

Egentlig ikke.

 

Det virker på meg som om du svarer uten å sette deg inn i de opplysningene og kildene som blir lagt frem.

Ut i fra denne posten så ser jeg kun at du er uenig, men ikke i hva og kan heller ikke se noe argumentasjon/forklaring på de tingene du er uenig i.

 

Dersom du ikke ser bruken av eye of horus adskilt og kombinert med pyramiden så foreslåe jeg at du klikker på linken.

 

Men siden du bare avfeier alt, kan du jo starte med avgi en logisk forklaring på hvorfor man finner alle disse likhetene, og hvorfor det umulig kan være en tilknyttning.

 

Du vil vell påstå at den angivelige moses "Prins av Egypt" ikke hadde direkte tilknyttning til faraoene og at dette sitatet ble skrevet av antikrist eller en annen svindler :blush:

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser...ibr/moses1.html

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Men siden du bare avfeier alt, kan du jo starte med avgi en logisk forklaring på hvorfor man finner alle disse likhetene, og hvorfor det umulig kan være en tilknyttning.

 

Har du lest hva jeg har skrevet? Mange av disse "likhetene" finnes ikke.

 

Du vil vell påstå at den angivelige moses "Prins av Egypt" ikke hadde direkte tilknyttning til faraoene og at dette sitatet ble skrevet av antikrist eller en annen svindler :blush:

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser...ibr/moses1.html

 

Litt usikker på hva du mener med dette her.

Lenke til kommentar
Er jo artig at ingen her kommenterer mastemas innlegg som står i kontrast til det som blir hevdet i f.eks zeitgeist..

 

Er jo også artig at S2R2Sk1 fortsetter sin kamp for å overbevise, uten ett fnugg av bevis :)

 

Det er jo også artig å se på den bibelske skapelses berettning hvor man absolutt tar et oppgjør med sol og måne dyrkelse i omligende kultur.. Ved at månen og solen faktisk er deler av skaperverket, og ikke beskjelet på noen som helst måte :)

 

Hva sier de fleste relgionsforskere og egyptologer om disse tankene du fremmer S2R2SK1?

 

Koz

 

Pussig at du skulle nevne Egyptolog.

Jeg har forøvrig en onkel som er Egyptolog og medlem av den norske statskirke (dersom det er vesentlig)

Jeg viste han denne tråden i går og han på de fleste punkt bekrefte S2R2Sk1`s opplysning på side 1.

 

Det han mente var at dersom man skal se på dette i fra et vitenskaplig standpunkt ,er tilhørligheten av de 2 nevnte religionene krystalklare. Han påpeker videre at det er flere religioner i dagens samfunn som har sitt utspill i fra egyptisk mytelogi dersom det er et poeng?

 

Dersom man vurderer holdbarheten i dette ut i fra et kristent standpunkt, må man uavkortet avfeie alt siden det er i strid i mot den kristne tro. Skal man legge mest vekt på bibelen og anse den kristne tro som 100% korrekt vitenskap vil dette som S2R2SK1 var inne på peke imot Jehovas vitnes utsagn om at den katolske kirke er antikrist, da de benytter sataniske symboler (umodifiserte symboler fra egyptisk mytelogiog) og passer til beskrivelsen av antikrist som blir fremmet i bibelen.

 

Uansett hvordan man velger å se på dette, så ender man opp med at disse forskjellige religionene i bunn og grunn er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...