Gå til innhold

Sommerjobb/deltidsjobb som taxisjåfør.


Anthila

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ta kjentmannsprøve om du skal kjøre i de større byene. De større drosjesentralene krever også at du tar et kurs hos de som du selv må betale.

 

Jeg kjørte drosje hos Trøndertaxi da jeg var student og det foregikk slik:

 

- Du må først bestå en kjøreprøve

- Så kan du melde deg opp til et kurs hvor du lærer takstameter og kundebehandling + en del annen teori

- Du må bli med et par dager med en drosje instruktør

- Du må sitte en time på sentralen for å se hvordan de jobber

- Du må ta en eksamen fra taxi kurset

- Du må ta kjentmansprøven hvor du må vise at du har lært gatene i byen

 

Klarer du alt det der har du jobb samme dag du går ut med kjøreseddel og drosje ID kort. Bransjen skriker etter folk og det er ganske ok betalt så lenge du står på litt og ikke skal kjøre i Oslo. Jeg hadde en årslønn på ca 330 000 som nattsjåfør.

Lenke til kommentar
Jeg vil derimot ikke jobbe heltid i et yrke som er basert på akkordlønn. Hva om du får en dårlig måned med lite kunder? Skal du gå blakk?

 

Kurs og prøver kosta ca 6000 kr

 

Jeg jobba som sjåfør ved siden av studier + litt til mens jeg venta på en relevant jobb.

Julebordsessongen er gullgruve, mens sommerferien er svært dårlig betalt. Det er slikt en taxisjåfør må ta høyde for når han har en god måned.

 

En sjåfør i Oslo har mye mindre lønn enn i en mindre by eller tettsted pga konkuranse (med mindre de jukser på skatten :p ). Og siden omtrent bare innvandrere gidder å jobbe for en så dårlig lønn som man får i oslo som taxisjåfør, så er det en vanlig oppfattning at det å kjøre taxi er et lavstatus yrke, noe som også forplanter seg til resten av landet der sjåførene godt kan tjene mye mer enn de som har dette synet.

 

Ethvert yrke er forresten viktig! og jeg setter ofte mer pris på han som vasker på do her enn enkelte av sjefene mine.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...