Gå til innhold

Bikkja mi griner


Anbefalte innlegg

I dag fikk voffsen en kjøttkake. På grunn av at den var varm ble den skyldt i kaldt vann og greier, men det vi ikke tenkte på at den kunne være varm inni og ja, den var det. Det tok ikke lange tiden før bikkja kom tuslende inn på kjøkkene igjen og satte seg til å se på oss. Hun egentlig bare satt der med hode på skakket og et trist utrykk i ansiktet. Så da mamma sa "eeh, jeg tror Prostie griner" skjønnte vi vert fall ingenting.

Faktumet var det at det faktisk så ut som om hun grein. Det var tårer i begge øynene hennes å tunga hang litt ut ettersom hun hadde nok brennt seg litt.

 

Jeg skjønner egentlig ingenting av det, jeg har ALDRI i mitt liv sett en hund grine, trodde ikke det var mulig. Har sett hunder som bare renner litt fra øynene, men dette var TÅRER, helt identiske til sånne mennesker griner. Altså, jeg får meg ikke helt til å tro at bikkja mi satt på kjøkkene å grein sånn som mennesker griner hvis de brenner seg litt på tunga. Det har jeg aldri hørt om før, men ble skikkeli i tvil etter øynene mine å dømme.

 

Noen som egentlig vet om hunder kan grine eller ikke?

 

--

 

Eller i det minste hva som kan være årsaken til at bikkja startet å felle tårer.

Endret av Lubbne_Ludde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Myrsnipa har helt rett, hunder gråter ikke som et menneske.. Det var nok bare en fysisk reaksjon som fremprovoserte noe i tårekalene.

 

Er dette noe du vet eller er det noe du tror? Jeg vil ha kilde takk. Jeg er av den oppfatning at dyr kan gråte uten at jeg har noe belegg for det annet enn at jeg ikke kan se at de skiller seg særlig fra oss når det kommer til andre ting. De driter og pisser, de kan vise glede og at de er lei seg eller har det vondt. Så å bare slenge ut sånn uten videre at dyr(hunder) ikke kan gråte er litt fjernt for meg.

 

 

Hvis jeg smeller til deg i trynet, er det fordi at du blir lei deg at du gråter eller er det en fysisk reaksjon på slaget som fremprovoserte noe i tårekanalene? Jeg bare lurer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke dokumentasjon på det, men nei, hunder gråter ikke pga. tristhet eller andre følelser.

 

tror faktisk det bare er mennesker som gråter pga. følelsene sine. Dyr som "gråter" er pga av skader eller sykdom.

 

og det er der med sykdom jeg vil kommentere.

 

har hunden gjort dette før? eller har det skjedd mye etter at det begynte?

grunne til at jeg lurer er fordi vi hadde en puddel som plutselig begynte å "gråte" ofte slik at hun fikk våte spor i pelsen under øyekroken.

etter at dette hadde foregått i noen dager så kontaktet vi dyrlegen og hun fant ut at bikkja hadde grå stær. hun forklarte også at det kan være en av grunnen til at hunder gråter slik (men ikke eneste grunnen).

bikkja vår fortsatt å "gråte" helt til hun ble avlivet for noen uker tilbake, selv når hun var blind.

 

så følg litt med på bikkja, og hvis gråtingen fortsetter så bør du ta den med til dyrlegen og la dem se på det.

Lenke til kommentar

Har redigert innlegget mitt, så ingen kommer i fare for å tro at jeg er en slags naturforsker som kan alt om hunder.

Grunnen til at jeg mener dette er fordi jeg aldri har sett et dyr gråte, aldri hørt om et dyr som gråter.. Hvis dyr kunne gråte, tror du ikke aper (som har enda mer til felles med mennesker enn hunder), ville grått? Hadde vi ikke hørt om dette oftere?

 

Hunder er ikke mennesker. Ja, de kan vise følelser i mange forskjellige deler av skalaen, men de er også på mange måter veldig ulike et menneske.

 

Så jeg syns det blir feil å sammenligne å smelle til meg i trynet, fordi jeg er ikke en hund, og reagerer derfor ikke som en hund.

Lenke til kommentar

Det ser ut som at dere har rett.

 

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v..._SEKS_ID=365823

 

Selv om det bare er nevnt i en bisetning at gråt er ett genuint menneskelig fenomen. Dette må jeg sjekke ut mer, jeg har bestandig trodd at dyr også kan gråte. Lurer på hvorfor vi kan når ingen andre dyr kan. Høres rart ut for meg i alle fall, jeg MÅ vite hvorfor. :)

Lenke til kommentar
Altså, de har jo antakelig samme funksjonen som gjør at tårer kan komme - men ikke pga følelser. Det er mitt forslag :p

 

Hmm ... Ja, men dyr har vel følelser? Jeg blir egentlig bare forvirra av dette jeg. Må finne meg en ekspert å få et skikkelig svar på det her. En veterinær må vel kunne svare fornuftig på hvorfor det er slik hvis det er faktum.

Lenke til kommentar
Hund er ikke menneske - og selv om menneske er "dyr" så betyr det jo ikke automatisk at selv om vi begge har følelser, så griner vi automatisk når vi er triste?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så rart :p

 

Det er ikke det jeg synes er rart, det jeg synes er rart er at mennesket er det eneste dyret som har denne unyttige egenskapen. Jeg vil vite hvilken forutsetning vi har som andre dyr ikke har, som skiller oss fra dem på dette punktet.

Lenke til kommentar
Hunden her får ofte tårer i øynene når han spiser og spesielt når han er meget sulten. Tror ikke det er pga følelser slikt med oss mennesker men skulle likt å vite korfor det kommer tårer? Her snakker vi om tint råfor.

 

Tja grand danoisen vi hadde før fikk alltid tårer i øynene når den spiste, vi lurte fælt og mamma spurte en eller annen "ekspert" og hun sa at det var noe med måten hodet var bøyd nedover når den spiste som gjorde det. Men i andre situasjoner har jeg aldri opplevd at en hund har "gråtet" med mye tårer...

Lenke til kommentar
Hunden her får ofte tårer i øynene når han spiser og spesielt når han er meget sulten. Tror ikke det er pga følelser slikt med oss mennesker men skulle likt å vite korfor det kommer tårer? Her snakker vi om tint råfor.

 

 

Altså, det er ikke bare sånn at det renner litt veska fre øynene, det kan jo komme bare fra vind da. Det har var skikkeli tårer, det rannt, en og en. Ble sittende litt å se på henne og det kom en etter en. Etter mitt syn helt identisk til slik vi mennesker feller tårer.

Det var ikke bare sånne våte øyne (noe som jeg da har sett før). Og ja, jeg har og hørt at hunder hovedsaklig ikke griner, og som tidliger sagt at det bare er mennesker som har den egenskapen. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men visste ikke om det var noen andre som hadde opplevd det jeg så.

 

 

Det SnowDOG beskriver virket av en eller annen grunn ikke som det jeg mente. Kan godt være bare jeg som tolker feil, men virker som du bare mente våte øyne liksom. Jeg mente ikke våte lyne, jeg mente at det kom en og en tåre, som trillet ned over kinnene hennes etter tur.

Så bare det var sagt ^^

Lenke til kommentar
Hmm hunden får ikke tårer om han går rundt med hodet hengende når han driver og snuser i lengre tid. :hmm:

 

Hun fikk det aldri når hun gikk og snuste. Men kun når hun spiste, var derfor vi syntes det var så merkelig.. Så alltid etter hun hadde spist kom hun smygende bort og skulle få tørket øynene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...