Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i ørene når jeg flyr


mau5trap

Anbefalte innlegg

De siste gangene jeg har flydd, har jeg fått helt sinsykt vondt i ørene. Det smeller i ørene, og det gjør utrolig vondt, spesielt under landing og letting. Jeg har alltid hatt litt problemer med ørene når jeg flyr, men har som regel greid meg helt fint uten noe ubehag. Men nå gjør det rett og slett så vondt at jeg ikke orker tanken på å fly en gang. Det er absolutt det mest smertefulle jeg har opplevd noen gang. Var hos legen og undersøkte dette. Han så inn i øret og konstaterte at jeg hadde arr på trommehinnen, uten at det gjorde meg spesielt mye klokere. Han ga meg noen tabletter som jeg skulle ta en time før avgang, men disse har ikke hjulpet. For det første lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å unngå smerten, og for det andre så lurer jeg på hva disse smellene i øret egentlig er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet gjør arr at hudvevet er mindre elastisk. Når du flyr er det drastiske trykkforandringer som forekommer, som da vil enten presse trommehinnen inn eller ut alt etter som du går opp eller ned.

 

Se for deg at du har et stykke gladpak spent stramt opp i en ramme, og så dytter du på den ene eller andre veien. Den vil da strekke seg. Har du da tatt på en stripe lim et sted vil dette være hardere, og ikke strekke seg. Gladpaken er for å illustrere trommehinnen, limstripa arret. Arret vil gjøre vondt fordi det ikke er så elastisk.

 

Jeg vil tro at å ta smertestillende før du flyr kan hjelpe en del, samt de pillene du skal ta, men kanskje ta dem to timer før istedetfor én, og kanskje du må øke dosen. I så fall hør med legen. I tillegg kan du utligne trykket mens du letter og lander, og ikke minst oppe i lufta ved å holde deg for nesa mens du blåser så hardt ut du kan. Å tygge tyggegummi samtidig og under hele flyreisa hjelper også.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det gjør vondt i ørene, fordi flytur skaper en trykkforskjell mellom "rommene i trommehinnet" og kabinettet.

 

Det som kan hjelpe, er å gjespe mye.

 

Ved å gjespe, "nøytralisere man trykket" med hjelp av en kanal som forbinder mellom munnen, og indre-øre kanal.

Det finnes også medisin, man kan får av flyvertinnen før flygningen, som kan hjelpe mot smertene.

 

(i min tid iallfall, vet ikke om man kan får det nå)

 

håper det hjelper

 

vaio ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_blomst_*

HEi! jeg vet om en brilliant løsning for de som har drit vondt i ørene ved flygning!

 

jeg har også sykt vondt i ørene selv når jeg flyr.særlig i det når jeg lander, da får jeg så trykk i øre/ørene at jeg ikke får det ut igjenn. men jeg har funnet ut noe som kanskje kan løse problemet. gå inn på :

 

http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48635&id=308306

 

jeg har ikke prøvd disse øregreiene ennå som heter ear planes, men det står at det skal funke mot vonde trykk i ørene ! vil anbefale å kjøpe dem , koster bare 69 kr og finnes på de fleste apotek. Håper det vil hjelpe! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_DJ_*

Hei,

 

samme problemmer har jeg også.

Følger at noen stykker nøler i øret. Følger at nervene mine kommer til å sprenge og det blør ut av øret.

Ønsker at noen kunne hogge av hodet mitt med en gang for å slippe å tøle mer smerter.

 

Redd for å fly.

 

Men jeg prøver å gjøre følgende for å få smertnene bli litt mindre:

 

Ta 2 parasett tabl. 1 1/2 time før landing

Bruk 4 sprayer nesespray for voksen i hvert nesebor.

Ha tyggegummi i munnen.

Drikk hele tiden vann nær smertene begynner å komme.

Ta ut litt nese spray ut i hånden og gni væsken rundt utenfor øret.

Kan også ta rhinexin tabl.

 

Neste gang jeg skal fly skal gjøre en ting til.

 

Kjøp seg krem som brukes på penis for å få utløsningen lengre.

Denne inneholder bedøvelse middel, tenkte å gni den litt utenfor øret nestegang.

Og se om jeg ikke merker smerter.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...