Gå til innhold

Hvilken Linux skal jeg velge?


RSy

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å installere en linux-versjon sammen med XP. Skal kjøre små enkle linux-programmer.

 

Jeg er helt nybegynner og trenger noe som er enkelt og ikke alt for krevende.

 

Hva skal jeg velge?

 

Lindows

Mandrake

Red Hat

Andre?

 

RSy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst til å installere en linux-versjon sammen med XP. Skal kjøre små enkle linux-programmer.

 

Jeg er helt nybegynner og trenger noe som er enkelt og ikke alt for krevende.

 

Hva skal jeg velge?

 

Lindows

Mandrake

Red Hat

Andre?

 

RSy

Jeg valgte selv RED HAT 8 og syntes denne er grei, ihvertfall som newbie.

Finnes bra med bøker til denne distroen. Samtidig har jeg gled av den automatiske oppdatering fra RED HAT sin server. Var grei å installere.

Har også prøvd Madrake, men likte RED HAT bedre.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Lindows?

Hvis Mandrakes fremfor Red Hat - hvorfor?

 

Ikke Lindows: Linux skal vere gratis det. Lindows koster penger.

Mandrake: Enda mer newbie-vennlig en RedHat, men RedHat er enkelt nok det...

 

ps!!

Når du har lært mer om linux, kommer du til å skifte distro.

GARANTERT!!

Lenke til kommentar

OK, jeg forstår det slik at jeg da står mellom Mandrake og Red Hat.

For og i mot, hvilken skal en nybegynner som trenger noe enkelt bruke. Jeg ønsker at det skal ta liten plass, da jeg hovedsakelig skal boote med og bruke XP. Skal bruke linux til å kjøre små programmer.

 

RSy

Lenke til kommentar

Linux er ikkje nødvendigvis gratis og skal ikkje være det, det er fri programvare. Det er forskjell på fri og gratis. Fri programvar betyr at kildekoden til programmet skal være tilgjengelig for alle. Har sjølv brukt Red Hat og Mandrake, foretrekker Mandrake. Enklare installasjonsrutine, meir logisk programmeny med KDE skrivebord, Red Hat sin menyoppbygging var svært rotete og ulogisk.

Lenke til kommentar