Gå til innhold

Hvilken Linux skal jeg velge?


RSy

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å installere en linux-versjon sammen med XP. Skal kjøre små enkle linux-programmer.

 

Jeg er helt nybegynner og trenger noe som er enkelt og ikke alt for krevende.

 

Hva skal jeg velge?

 

Lindows

Mandrake

Red Hat

Andre?

 

RSy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst til å installere en linux-versjon sammen med XP. Skal kjøre små enkle linux-programmer.

 

Jeg er helt nybegynner og trenger noe som er enkelt og ikke alt for krevende.

 

Hva skal jeg velge?

 

Lindows

Mandrake

Red Hat

Andre?

 

RSy

Jeg valgte selv RED HAT 8 og syntes denne er grei, ihvertfall som newbie.

Finnes bra med bøker til denne distroen. Samtidig har jeg gled av den automatiske oppdatering fra RED HAT sin server. Var grei å installere.

Har også prøvd Madrake, men likte RED HAT bedre.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Lindows?

Hvis Mandrakes fremfor Red Hat - hvorfor?

 

Ikke Lindows: Linux skal vere gratis det. Lindows koster penger.

Mandrake: Enda mer newbie-vennlig en RedHat, men RedHat er enkelt nok det...

 

ps!!

Når du har lært mer om linux, kommer du til å skifte distro.

GARANTERT!!

Lenke til kommentar

OK, jeg forstår det slik at jeg da står mellom Mandrake og Red Hat.

For og i mot, hvilken skal en nybegynner som trenger noe enkelt bruke. Jeg ønsker at det skal ta liten plass, da jeg hovedsakelig skal boote med og bruke XP. Skal bruke linux til å kjøre små programmer.

 

RSy

Lenke til kommentar

Linux er ikkje nødvendigvis gratis og skal ikkje være det, det er fri programvare. Det er forskjell på fri og gratis. Fri programvar betyr at kildekoden til programmet skal være tilgjengelig for alle. Har sjølv brukt Red Hat og Mandrake, foretrekker Mandrake. Enklare installasjonsrutine, meir logisk programmeny med KDE skrivebord, Red Hat sin menyoppbygging var svært rotete og ulogisk.

Lenke til kommentar

RH eller MDK er vel en smakssak. Sjølv så foretrekker jeg Mandrake. Den er grei å innstallere over nettet fra uio.no, og det er lett å innstallere og oppdatere ekstra pakker i ettertid med urpmi kommandoen. Lær deg urpmi, ellers så kan man innstallere pakker med apt-get. Det finnes mye sw lett tilgjengelig, bl.a på http://plf.zarb.org/ og hvis man er medlem: http://www.mandrakeclub.com/

RH har jeg ikke prøvd på et par år, siden den støtter kun få filsystemer, og den var umulig å innstallere hvis jeg hadde mange partisjoner på maskinen min.

 

XP kan du kjøre i et vindu i Linux, hvis du har lisens for vmware.

 

Det er greit å prøve en skikkelig distro som RH eller MDK. Erfaringsmessing blir det etter hvert til at man nesten ikke bruker annet enn Linux.

 

Hvis du av en eller annen grunn bare vil kjøre enkle enkle linuxapplikasjoner under XP, så kan du prøve cygwin.com.

Lenke til kommentar
Linux er ikkje nødvendigvis gratis og skal ikkje være det, det er fri programvare. Det er forskjell på fri og gratis.

 

Dette har du rett i. Men fri programvare innebærer at man kan kopiere, endre, gi bort eller selge programvaren akkurat som man vil. Lindows er ikke fritt. De har i likhet med visse andre distributører lagt til en liten snutt med ikke-fri programvare på CD-en, slik at den blir ulovlig å kopiere. Lindows tjener penger på å rename og selge programvare som idealister har laget. De har vel heller ikke noe imot at folk tror at de har laget det nye Windows helt på egenhånd.

 

Jeg misliker Lindows. Ikke fordi det ikke er gratis, men fordi jeg ikke føler at det er den store Stallman-ånden over prosjektet... Det de gjør er selvsagt lovlig - det er slik GPL fungerer. Men dersom du vil gi penger til de som lager GNU/Linux er det helt andre steder du skal henvende deg.

 

Når det gjelder Red Hat vs. Mandrake blir det vel en smakssak. Etter min erfaring er disse distribusjonene er ganske like.

 

LeD

Lenke til kommentar
Mandrake / Red Hat

Hvilket er minst og/eller krever minst av maskinen?

 

Begge distribusjonene kommer på 3 CD-er fulle av alskens programmer, men du velger selv hvor mye du vil installere. Det er nok ingen stor forskjell hverken i maskinkrav eller størrelse.

 

LeD

Lenke til kommentar
Mandrake / Red Hat

 

Hvilket er minst og/eller krever minst av maskinen?

 

RSy

 

 

Jeg holder en knapp på Mandrake. Redhat går for å være en litt "treigere" distro. Hvor stor plass ting tar bestemmes av hvor mye dilldall du velger å installere, du får sikkert plass til alt sammen på 1 gig hvis det er om å gjøre. Plassmessig er det ingen forskjell mellom rh og mdk.

 

Begge disse distroene er lette å installere, du kan jo bare prøve selv.

 

Begge kan også installeres over ftp, hvis du ikke gidder laste ned ISO-er.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å installere en linux-versjon sammen med XP. Skal kjøre små enkle linux-programmer.

 

Jeg er helt nybegynner og trenger noe som er enkelt og ikke alt for krevende.

 

Hva skal jeg velge?

 

Lindows

Mandrake

Red Hat

Andre?

 

RSy

 

Personlig liker jeg ikke RedHat /Mandrake lenger grunnet alle de "egne" metodene de bruker på enkelte ting.

 

Ville personlig gått for slackware, som egentlig ikke er så vanskelig at det gjør noe. Bare å sette seg inn i det.

 

Ellers kan du også prøve deg på gentoo.

Lenke til kommentar

Lycoris er vel også verdt å vurdere. Ligner litt på Windows og er lett å bruke. Angående Red Hat/Mandrake vil jeg anbefale Red Hat. Synes denne er lettere å bruke enn Mandrake. Litt knotete å få mounta NTFS partisjoner her hvis du ikke har gjort det før, men med litt lesing går det greit. Lycoris mounter faktisk NTFS partisjonene dine automatisk.

Lenke til kommentar
Ellers kan du også prøve deg på gentoo.

Det blir nok litt avansert for en som er nybegynner. Hvis du vil virkelig lære noe, så syns jeg at du skal velge slackware. (Etter min mening) Kanskje litt stress i starten, men når du får taket på distroen blir den helt genial. Og du lærer en god del.. Jeg valgte slackware første som min første distro. Kjører ennå, på to maskiner. En server og en desktop maskin.

 

www.slackware.org/book - Står masse kjekt der. =)

Lenke til kommentar

Siden spørsmålet i utgangspunktet var etter en distro som ikke er for vanskelig anbefaler jeg Lycoris. Den har det meste du trenger og er veldig enkel å komme i gang med. Beklageligvis er den ikke av de raskeste eller mest stabile distroene jeg har prøvd og har noe dårligere hardware støtte en de store. Selv hadde jeg store glede av den til å begynne med men føler nå at jeg har vokst fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...