Gå til innhold

SATAII problemer på Asus P5K Premium HK


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er STOR tråd ang Asus P5K hovedkort, men denne tråden handler kun om mine og eventuellt andres SATAII problemene som hovedkortet har.

 

Kjøpte et Asus P5K Premium / WIFI kort fra MPX.no sammen med en Xeon 3210 CPU.

Resten av PC-en hadde jeg, som bla også var 6 GB med PC4200 DDR2 RAM.

Har totalt syv disker i serveren. 5 Samsung Spinpoint 250 GB disker, 1 WD raptor 74 GB og en WD 320 GB disk.

 

Da jeg hadde montert PC-en og skulle starte den for første gang, fikk jeg aldri noe bilde. Serveren startet, men det var det. Etter mye knot og litt hjelp fra forumet fant jeg ut at det var pga RAM brikkene. P5K hovedkortet støtter ikke DDR2 PC4200 RAM og resultatet er at du ikke en gang kommer inn i BIOS.

Så jeg gikk til innkjøp av 8 GB med DDR2 PC5300 RAM og PC-en fungerte.

 

Så startet selve problemene med diskene. OS disken min er Raptor disken, så den hadde ikke noe problem. Men når jeg skulle overføre data fra disk til disk, eller pakke ut filer, pakke ned filer etc etc, så gikk det i sirrup.

"Rekorden" fikk jeg da det tok nesten 40 minutter å overføre 4 GB fra en disk til en annen.

 

Trodde først det kunne være noe med en av diskene (den som blir mest brukt) og jeg byttet den ut med nok en Samsung Spinpoint 250 GB disk (har noen av dem for å si det slik), men begynte virkelig å lure da jeg fikk samme problem med den.

Byttet litt om på SATA kontaktene, men med samme resultat. Siden jeg har syv disker og bare 6 SATA porter har jeg et PCI SATA kort installert. Så fort disken kom her fungerte den helt fin.

 

Slo derfor opp på Asus sitt forum og her fant jeg så mange poster ang dette problemet at jeg skjønte at jeg ikke var første mann med det samme problemet.

Det ser ut som P5K hovedkortene, og da spessielt Rev 1.xx utgavene har seriøse problemer med SATAII disker, og særlig Samsung sine disker. Disker som kan settes til SATA1 vil fungere greit, og det ser jo ut til å stemme siden Raptor disken fungerer 100%.

 

Har oppgradert BIOS til 0402 og lastet ned nyeste drivere fra Asus sine sider. Men ingen ting hjalp. Ser at mange velger å sende inn kortet, men mitt dilemma er at da blir jeg uten server i mange dager/uker..og det er ikke en mulighet jeg har.

Så gikk derfor til innkjøp av nok et PCI SATA kort (4 porters) og har nå alle diskene med unntak av Raptor disken på PCI kortene.

 

Fint om det er noen som har funnet en software/bios løsning eller en annen løsning enn å sende inn hovedkortet for å få nytt,

har som sagt ikke mulighet til å være mange dager uten serveren...

 

Her er noen tråder fra Asus sitt forum, listen er lang, så poster ikke alle...

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg fikk problem med en gang jeg kjøpte dette kortet. Dette fordi jeg kun bruker Samsung disker. Men mitt hovedkort funket fint med alle disker under 500GB. Se tidligere saker her på forumet.

 

Jeg har lagt inn rapport under produktet på komplett.no, og har fått returnert kortet hos Komplett.no. Tok ikke mer enn 4-5dager så fikk jeg et Asus X38 Maximus kort. Dette ser ut til å fungere veldig bra, etter noe trøbbel med en feil i softwaren til AI Gear og så likte det ikke min Nec IDE dvd-brenner. Alle mine samsung disker funker veldig bra.

 

Jeg råder deg til å snakke med Netshop, og forklare situasjonen. Henvis til trådene på Asus forumet, og få eventuelt sendt oppover et nytt kort eller send inn det du har. Du er ikke tjent med et kort som du ikke vet vil fungere bra på disse diskene. Asus har nesten benektet feilen...noe som har gjort at jeg vurderte å kjøpe meg et Abit kort isteden for. Men fikk tilbud fra Komplett.no, om dette maximus SE kortet.

 

Håper du får fikset det.....lønner seg i alle fall ikke å vente for lenge. Jeg ventet i 1måned etter avtale med Komplett.no. (til det kom en ny BIOS, for å se om det kunne hjelpe)

Lenke til kommentar

Det endte opp med at jeg får byttet til et X38 kort. MPX.no godtok at jeg sender inn det gamle kortet så fort jeg har det nye på plass og jeg slipper derfor å være uten pc noen dager/uker. :thumbup:

 

Og har ikke lest noe sted at det er SATA problemer med X38 kortet. Ellers er det ikke store forskjellen mellom P5E og P5K kortene slik jeg kan se det.

 

Så da løste dette seg for min del, men problemet på selve hovedkortet er jo der fortsatt, og det ser ikke ut som Asus ar tenkt å gjøre så mye med saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...