Gå til innhold

Hvorfor utvider varmt vann seg?


ArsEna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Temperaturen sier noe om hvor mye molekyler beveger seg, jo fortere de beveger seg jo mer avstand får molekylene til hverandre. Derfor blir det til gass, fordi den ikke har høy nok tetthet, det er også derfor vann utvider seg når det blir varmt. Veldig enkelt forklart.

Helt klart.. Jo høyere temperatur, jo mer kinetisk energi (bevegelsesenergi) er det i molekylene, jo større plass tar det (eventuelt vil det øke trykket på en beholder)..

Lenke til kommentar
Temperaturen sier noe om hvor mye molekyler beveger seg, jo fortere de beveger seg jo mer avstand får molekylene til hverandre. Det er derfor vann utvider seg når det blir varmt. Veldig enkelt forklart.

At denne forklaringen er litt for enkel når det gjelder væsken vann, det skjønner alle som vet at vann er tyngst og derfor mest kompakt når temperaturen er 4°C. Fire plussgrader.

Lenke til kommentar
Temperaturen sier noe om hvor mye molekyler beveger seg, jo fortere de beveger seg jo mer avstand får molekylene til hverandre. Det er derfor vann utvider seg når det blir varmt. Veldig enkelt forklart.

At denne forklaringen er litt for enkel når det gjelder væsken vann, det skjønner alle som vet at vann er tyngst og derfor mest kompakt når temperaturen er 4°C. Fire plussgrader.

Bare å utdype.. :)

 

God natt og god jul

Lenke til kommentar
Temperaturen sier noe om hvor mye molekyler beveger seg, jo fortere de beveger seg jo mer avstand får molekylene til hverandre. Det er derfor vann utvider seg når det blir varmt. Veldig enkelt forklart.

At denne forklaringen er litt for enkel når det gjelder væsken vann, det skjønner alle som vet at vann er tyngst og derfor mest kompakt når temperaturen er 4°C. Fire plussgrader.

 

Nei, det er ikke helt sant.

Forklaringen er helt riktig den, og for de fleste stoffer er det slik at fast stoff vil ha større tetthet enn flytende væske. At dette er anderledes for vann har med en spesiell tilstand som oppstår når vann, (og også noen få andre organiske stoffer.) fryser. Når vann fryser legger molekylene seg i et veldig spesielt mønster kalt hydrogenbinding (dette har med polaritet, alså forskjeller i ladning på forskjellige steder på molekylene å gjøre.). Dette mønsteret tar faktisk MER plass enn vann hvor molekylene er i bevegelse. (Når temperaturen øker, får molekykelene nok kinetisk energi til å "rive opp" hydrogenbindingene)

 

Forklaringen er altså helt riktig, men med et UNNTAK, som er at vann som er i ferd med å bli kaldere enn fire grader har så lite energi i seg at molekylene så smått begynner å binde seg i hydrogenbindinger igjen.

 

(Se for dere en haug med Y formete magneter. Hvis du bygger et mønster av dem kan det ta mer plass enn om du legger dem i en haug og "rører rundt" i dem.

Endret av ponderstibbons
Lenke til kommentar
Takk for informativt svar, der lærte jeg noe nytt!

 

Et tilleggsspørsmål:

Er det dette hydrogenbindingsmønsteret som gjør at is tar større plass enn vann?

 

Jepp, og det er selvsagt grunnen til at is har en lavere egenvekt enn vann. Den samme mengde molekyler opptar en større plass.

 

For stoffer som ikke har hydrogenbinding, dvs nesten alle andre stoffer enn vann, vil det være slik at egenvekten minsker ettersom temperaturen øker, og minsker drastisk ved faseoverganger. (altså fra fast til flytende, og fra flytende til gass)

Endret av ponderstibbons
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg blir litt irritert på folk som sier at andre tar feil og så tar feil selv.

H2O aka vann, har hydrogen bindinger i alle former is, vann og damp. Det som er at det blir flere hydrogenbindinger når vannet er kaldt siden bevegelseenergien til molekylene er mindre.

 

Så du hadde nesten helt rett, unntagen at det ikke bare er is som har hydrogenbindinger.

Lenke til kommentar

Må bare få sagt at jeg kom på det når jeg la meg i går.. :)

Tenkte på dette faktisk..

Selvfølgelig er vann et unntak da det har hydrygenbindinger, men jeg skulle tro at reglene vi så på toppen av tråden gjelder for de fleste stoffer (som ikke er små moloekyler bestående av Hydrogen-atomer i tillegg til Oksygen-atomer eller nitrogenatomer..? )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...