Gå til innhold

Skanne eldre bilder - Hvilke innstillinger?


Anbefalte innlegg

Jeg skal skanne mange eldre bilder som jeg dessverre ikke har negativene til.

Bildene skal skannes i den hensikt å ta vare på de, evt. printe de ut på nytt senere.

 

Jeg skal skanne bildene med en eldre Canon skanner; CanoScan D1250U2 som jeg har lest at har en en optisk oppløsning på maks 1.200 x 2.400 punkter.

 

Til å gjøre forbedringer på bildene har jeg tenkt til å bruke Adobe Photoshop CS2.

- Forutsetning: Det bør gjøres med enkel tastetrykk, siden jeg har mange bilder jeg skal skanne og kan ikke bruke så lang tid pr. bilde

 

Siden jeg ikke har lyst å gjøre dette flere ganger, så trenger jeg tips før jeg begynner.

 

1. Hvilken resolution (dpi) bør jeg skanne de i?

 

2. Bør jeg krysse av for "Magazine - Reduce Moiré" når jeg skanner?

(og hva gjør den?)

 

3. Hvilke forbedringer bør jeg gjøre med bildene i Adobe Photoshop CS2.

 

 

Takknemlig om noen som har "erfaring" med dette har noen tips til meg.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet litt selv og funnet ut:

 

1. 600 dpi resolution og lagret bildene som jpg med kvalitet 10 (der 12 er max).

Fremdeles litt usikker på om jeg skal velge kvalitet 10 (gir bilde på ca. 2MB) eller 11 (gir bilde på ca. 4 MB)

 

2. For meg så det best ut uten å krysse av for "Magazine - Reduce Moiré"

Har fremdeles ikke peiling på hva det er.

 

3. Prøve "Auto Color" (CTRL+Shift+B), så "Auto Levels" (CTRL+Shift+L) i den rekkefølgen.

For meg så resultatet relativt greit ut.

 

Jeg trodde egentlig at mange her inne hadde både erfaringer og peiling på dette, og hadde vel trodd at jeg skulle få litt flere tips enn jeg har fått til nå (ingenting!).

 

Noen som har noen erfaringer / tips?

 

Jeg gidder ikke å begynne jobben med å skanne alle bildene før jeg er helt sikker på hva som er best.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har en lignende canonscanner. Selv om scanneren din har høy nok oppløsning, så gir den ikke godt nok resultat.

 

Det enkleste er å bruke en kopimaskin med arkmater og skannefunksjon. Da er hele jobben gjort på minutter, i stedet for å timesvis jobbing med treg og dårlig scanner.

 

 

Sånne kopimaskiner finnes på de fleste skoler og kontorer.

Lenke til kommentar

Noen kommentar jeg ikke rakk i går kveld

 

Hvis du leser scantips-linken i forrige innlegg ser du at det neppe er noe poeng å gå over 300-400 dpi for vanlige forstørrelser.

 

Når du scanner er det en fordel å bruke justere hvert enkelt bilde før scanningen. Det reduserer jobben i Photshop etterpå. Jeg kjenner ikke Canons scannersoftware, men de fleste scannere har mulighet for å justere kurvene. Kan ikke forklare i detalj her, men ideelt justerer du en og en fargekanal slik at kun det området som faktisk finnes i bildet representeres i den scannede filen. Da utnytter du scannerenes dynamiske omfang best mulig. Det kan også være en fordel å sette hvitbalansen før du scanner. Merk at de fleste scannere har en auto-funksjon som vil fungere bra for mange av bildene.

 

"Magazine - Reduce Moiré": Dette er en funksjon som brukes når du skal scanne trykte bilder, blader aviser osv. Den brukes ikke for forstørrelser fra film.

 

Photoshop: Justerer du perfekt før scan er det i utgangspunktet lite å gjøre i Photoshop etterpå. Jeg gjør gjerne en grovjustering før scan i scannersoftwaren og setter oppskarping der til av (og scanner i 16 bit og tif hvis det er mulig). Så tar jeg bildet (en kopi av originalfilen) inn i PS, beskjærer/retter det hvis ønskelig. Da er det en masse ting man kan gjøre, men som ikke er nødvendige for alle bilder:

 

* Rette litt på fargebalanse

* Fjerner støv eller andre feil

* Fixe på kontrast, for lyse/mørke områder

* Mye annet du kan gjøre også, her kommer bildet og egne ønsker inn

 

Deretter spørs det hva bildet skal brukes til. Jeg lagrer gjerne en ny ferdigeditert "original". Så må/kan bildet resizes for bruk og oppskarpes. Deretter printes eller lagres for webbruk.

 

Høres det komlissert eller for omfattende ut? Husk at det er dine egene krav til kvalitet som avgjør. Du kan sikkert kjøre auto hele veien og få resultater som du er mer fornøyd med, eller kanskje min beskrivelse ikke er omfattende nok for din smak? Det jeg beskrev er noe jeg oppfatter som en middels avansert workflow (og selve beskrivelsen er ganske overfladisk). Det kan gjøres mye enklere og mye mer omfattende. Du kan også finne mye mer info på nettet og i bøker, men scantips linken er et bra sted å starte.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...