Gå til innhold

Hvordan formatere disk uten Vista DVD ? hlp


029kid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Har en Laptop med vista, altså kun 1 disk..

 

Ønsker å formatere hele greia uten å boote fra Vista dvd.. er det mulig ?

Er jo ikke CMD i vista..

 

Noen som vet ?

 

 

Finnes sikkert flere måter å gjøre dette på. Den enkleste jeg kommer på akkurat nå, er å laste ned Killdisk. Dette kan du brenne på en bootable cd, og slette innholdet på hden derfra.

 

Selvfølgelig "får den ikke lov" til å slette hver eneste byte, men den vil wipe minst like mye som standard win-format.

Lenke til kommentar
great da prøver vi det!

takker & bukker

 

bare til opplysning: Killdisk sletter IKKE alt på disken. Som ekspertene sier: "Skal du slette alt på disken, må du ta ut platene og smelte de". Har brukt dette noen ganger, og "mystiske" chunks med data blir uansett liggende igjen (antar det er Mr.Gates og hans venner som legger igjen en logg med alt du har gjort i hdens levetid.)

Kanskje det finnes en bedre Linux-basert sak, men vet ikke helt hvilken man burde bruke. Ubuntu kanskje.

Lenke til kommentar

Er svært sjelden jeg bruker Partition Magic. Har mistanke om at dette er noe som ligger helt på slutten av disken?

 

Har faktisk litt vondt for å tro at det er ikke er svært enkelt å slette alt. Det er bare noen ganske få linjer med kode som skal til. Har selv skrevet et program som gjør det.

Det eneste som kan lage problem er å finne ut nøyaktig hvor mange sektorer det er på en disk. Det er flere metoder for å finne dette, og de gir forskjellig svar.

Det er ofte et 8 MB reservert område helt på slutten av disken, men det brukes ikke av filsystemet. Så det ligger ikke noe data der.

 

Så jeg føler meg helt sikker på at Killdisk i praksis sletter alt på disken.

Lenke til kommentar
Er svært sjelden jeg bruker Partition Magic. Har mistanke om at dette er noe som ligger helt på slutten av disken?

 

Har faktisk litt vondt for å tro at det er ikke er svært enkelt å slette alt. Det er bare noen ganske få linjer med kode som skal til. Har selv skrevet et program som gjør det.

Det eneste som kan lage problem er å finne ut nøyaktig hvor mange sektorer det er på en disk. Det er flere metoder for å finne dette, og de gir forskjellig svar.

Det er ofte et 8 MB reservert område helt på slutten av disken, men det brukes ikke av filsystemet. Så det ligger ikke noe data der.

 

Så jeg føler meg helt sikker på at Killdisk i praksis sletter alt på disken.

 

Artig at du har skrevet et slikt program! Var det C++?

 

Du gjorde meg faktisk litt i tvil her, men er helt sikker på at enkelte filer blir liggende utenfor formateringens rekkevidde. Har ikke så mye referanser, annet enn at hden blir litt og litt mindre for hver format. Men det finnes sikkert folk med mer peiling enn meg på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt Active Killdisk(gratisversjonen) på en harddisk som jeg ville slette innholdet fra, det gikk perfekt.

Harddisken inneholdt Vista RC2.

 

Siden Vista bruker en annen boot-manager ville jeg slette innholdet og så starte med å slette innholdet på disken.

På den ene harddisken hadde jeg XP, og på den andre ville jeg kjøre Vista.(for å kjøre duual-boot)

 

Jeg startet så med å innstallere XP, og så innstallerte jeg Getdataback for å se om det fantes noe informasjon på den andre harddisken. Den var helt blank etter å ha blitt overskrevet med Active Killdisk.

 

Så med mindre vedkommende som skal kjøpe harddisken skal levere disken til SIBA for å snoke i din fortid, vil jeg si at du er veldig langt på vei med å bruke Active Killdisk.

Lenke til kommentar

Det er et C++ program, ja. Brukte Visual Studio.

 

Får parere med at jeg er ikke i tvil, det er ingen mulighet for at "filer blir liggende utenfor formateringens rekkevidde".

Du har ikke engang en teori på hvordan det skal kunne skje? Ikke for å være slem, men det blir nesten som å tro på julenissen, man kan innbille seg litt av hvert hvis man overhodet ikke vet hvordan ting fungerer og henger sammen.

 

Kunne sikkert gravd opp en haug med referanser, men jeg tar bare den første jeg kom på:

"Since the zero-fill cleans all programs and data off the drive it will get rid of almost any data-related problem on the drive, ..."

http://www.pcguide.com/ref/hdd/geom/format_Utilities.htm

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, da har vi hver vår julenisse vi ikke tror helt på. Antar at du har en mer omfattende erfaring med dette enn meg, så OK. I din verden er det nok riktig. Min erfaring tilsier at hvis du bruker win-format, blir disken langsomt mindre og mindre for hver format. Bruker du en bedre eraser, kan du nesten eliminere dette problemet. bruker man en helt sinnsyk, superduper sak som man skriver selv, vil du antageligvis kunne slette alt som går an å slette. Tror på deg siden du sier det.

Endret av Svipdag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...