Gå til innhold

På hvilke måter skiller dataspill seg fra en medieform som film og/eller litteratur?


Anbefalte innlegg

Ja, da er det eksamenstid for de som har faget 'dataspill i et mediekomparativt perspektiv', og oppgaven lyder som så:

 

"På hvilke måter skiller dataspill seg fra en medieform som film og/eller litteratur? Drøft med utgangspunkt i analyse av et pensumspill."

 

 

Hva mener dere? Det er kanske flere opplagte svar, og endel som det er uenigheter rundt, men alltid interessant å få andres synspunkter.

Endret av Phoncible
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, spill er noe du gjør aktivt og er vel ofte sånn at du har en rolle i spillet og kan påvirke det som skjer. Mens filmer bøker er du en tilskuer du bare ser hva som skjer. (dette er vel det åpenbare)

 

En annen ting med spill er vel det at det må være muiligheten for å kunne spille i 30 min hver dag og likevel få med seg historien, hvor ofte skjer det med en film ? Men igjen bøker er jo oppdelt i kapitler som kan leses med pauser.

 

Så kommer det jo også an på om du sammenligner med tetris eller World of Warcraft. Selv om begge har til felles at du kan konkurrere mot andre spillere, noe du ikke kan med bøker/ film .

 

Kommer ikke på så mye mer akkurat nå.

Lenke til kommentar

nå virker det jo som at du skal se på dataspill som et medie stemmer dette?

 

Da kan du feks tenke tanken som hva påvirker personer mest, bøker film eller spill...

 

Hvordan kan spill brukes som mediekanal...

 

osv

 

Kan komme med mange flere tips står du fast si ifra jeg jobber mye med kommunikasjon og medier

Endret av Zarachas
Lenke til kommentar

Jeg er selv norsklærer og har tenkt mye på dette. Noen viktige momenter er nevnt her, som f.eks. det passive i tradisjonell historiefortelling (epikk) vi ser i bøker, film og TV kontra den aktive tilnærmingen man har gjennom spill. Dette med den aktive tilnærmingen synes jeg imidlertid har kommet mer de seneste år. Jeg synes et utrolig godt eksempel på det er å ta Hamlet's samvittighet, (skal han drepe onkelen eller ikke?) og sammenligne denne opp mot valgene spilleren tar i spill som Fable eller Star Wars (KotOR) hvor gjerningene avgjør om man er ond eller god.

 

Vet ikke helt hvor mye jeg skal utdype her. Synes det viktigste er at du har en bevisst tankeprosess rundt dette hvor du kommer litt ned i dybden. Gjerne krydret med gode eksempler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Spill har i alle fall 3 forskjellige "misjoner" avhengig av type spill. Det er vel de historiefortellende spillene som kan måles direkte mot medier som film og litteratur. Med det mener jeg typiske adventurespill hvor den gode historien ligger bak, og du utforsker miljøet for å få historien til å gå videre.

 

Men det finnes jo spill som er helt uten historie som ikke kan sammenlignes med de nevnte medier i det hele tatt. Kremeksemplet er kanskje tetris hvor målet er konkurranse. Du kjemper om høyest mulig poengsum uten annen motivasjon enn selve poengsummen. Det er ingen historie som driver deg.

 

En annen type spill igjen er simulatorspill. Hvis dette kan sammenlignes mot noe andre medier må det vel være dokumentarfilmer eller faglitteratur. Typiske spill her er vel Flight Simulator eller Train Simulator.

 

Felles for alle typer spill uansett hva det sammenlignes mot er at det er et interaktivt medie. Det nærmeste du kommer en interaktivitet i andre medier er vel tegneserier der du kan velge hvordan historien skal fortsette ved å enten fortsette på neste side elelr hoppe frem til side x for å fortsette med en alternativ historie. Disse er ikke veldig vanlige, men jeg har sett de i et lite antall Donald Pocket bøker.

 

Det var mitt lille inspill :) Lykke til med oppgaven

Lenke til kommentar
Enda en sånn "oppgave" emne? Herregud begynner å bli lei av dette....gå vekk! Der jo en ny hver annen dag!

 

Dersom du seriøst ikke vet svaret til dette trenger du mer hjelp enn det du kan få her....

 

Det er folk som har 4-dagers eksamen annenhver dag? hørtes slitsomt ut.

 

Uansett så er det selvsagt ikke noe fasitsvar, og selv om jeg har mine meninger og idéer, har folk alltid forskjellige synspunkter på det de interesserer seg for, og forskjellige idéer og meninger dukker opp. Ellers takk for bidraget ;)

 

 

Det kommer mye artig her, følger opp med et nytt spørsmål; hva mener dere er viktigst i spill generelt, at det er en god historie, eller at historien blir fortalt på en god måte som engasjerer spilleren (f.eks ved at man bruker interaktive fortellermetoder istedet for cut-scenes og slikt)? Gjelder det samme for film?

Lenke til kommentar

Hva som er best av spill med cutscenes og uten varier jo på i hvor stor grad de brukes og hvor bra de er. Syntes f.eks. Metal Gear Solid serien, som har relativt mye cuscenen, er bedre enn et spill som skal presse inn noe tull for at du skal spille HELE tiden. Men er fint om noe av historien foregår mens du spiller. Som f.eks. i MGS2 når du sitter med en sånn mic greie (digger MGS spilla :p )

 

Den diskusjonen om Simulator er spill. Til en viss grad vil jeg si det. Tenker du på sånne "simulatorer" som du får kjøpt i butikken vil jeg si de er spill, men de digre greiene med hydralikk og greier vil jeg ikke si er spill.

Endret av Sveer'n
Lenke til kommentar

Alle spill inneholder 8 ting:

 

1. spillere

2. regler

3. ressurser

4. motstand/konflikter

5. mål

6. resultat

7. rammer/miljø

8. prosedyrer

 

 

Simulatorer mangler mål og motstand/konflikter men de blir blir markedsført som spill siden de ligger ganske nært opp mot spill. Mens de egentlig prøver å etterligne virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...