Gå til innhold

Til dere som fortsatt hater Nokia!


JZA

Anbefalte innlegg

Kan se at mitt forrige innlegg er et av de mest populære på Amobil noensinne. Diskusjonen skjærte nok litt ut mot kvalitet i forhold til merkevareoppbygning og forretningsføring. Men da kan jeg jo komme med noen nye tall som bare bekrefter Nokias posisjon som nummer 1.

Nokia

->Tallknekkerne hadde ifølge en sammenstilling gjort av SME Direkt ventet seg en gevinst før skatt på 1,6 milliarder euro i fjerde kvartal 2002, mens tallet landet på over 1,7 milliarder euro.

 

->Den finske mobilgiganten omsatte for 8.843 millioner euro i fjerde kvartal 2002. Det er noe under forventningene på 8.873 milliarder euro.

 

Ericsson

-> Driftsresultatet på om lag 1,8 milliarder norske kroner er i overkant av det analytikerne ventet seg. Samtidig sank omsetningen med 37 prosent og ordretilgangen med 23 prosent.

 

->Selskapet har sammen med Sony skutt 2,3 milliarder kroner i Sony Ericsson-samarbeidet, som nå står for alt salg av selskapets mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer "posisjon som nummer 1" først.

 

Omsetning har ikke alltid sammenheng med kvalitet. Hvis du enda ikke har forstått at Nokia (brukerne) sliter med problemer så må du få av deg skylappene og se deg litt rundt.

 

At noen tror Nokia er best fordi de tjener mest penger, sier vel endel om den typiske Nokia-brukeren. Vi som foretrekker kvalitet foran kvantitet velger bedre mobil-merker.

 

NB: jeg har aldri vært på Amobil-forumet. Dette er Hardware.no-forumet.

Lenke til kommentar

Ikke rart... Nokia er en ener innen markedsføring... Designen på telefonene deres er jevnt over veldesignede... Samtidig som de har klart å "lure" halve Norges befolkning med at de har de beste mobiltelefonene. Men husk overskudd og salgstall trenger ikke å være ensbetydende med at de leverer kvalitet... Jeg er hellig overbevist om at hvis ikke Nokia gjør noe med feilprosenten sin, samt slutter å lansere ugjennomtenkte produkter kommer dette til å gjøre kraftige innhugg på både salgstall og overskudd, Det går vesentlig raskere å tape marked en å bygge et marked!.

 

Ericcson har egentlig aldrig brydd seg om designet på telefonene sine før T68 kom på markedet.... Da Sony kom til makten ble Ericcsons Designstab sparket... kanskje ikke så rart... Positivt med Ericcson er at de lever telefoner med relativt lav feilprosent.

 

Det som bli intrssan er hvorda Nokia ligger an om 2-3 år... Nokia har somkjent fåt mye pepper for dårlig kvalitet på mobiltelefonene sine, for ikke å snakke om service vennlighet Iforhold til Konkurentene sine.

Siemens begynner å bli alvorlig store og Samsung satser tungt på det Europeiske markedet...

Lenke til kommentar

Ehh, Nokia har mest innsendte mobiltelefoner til reperasjon PROSENTVIS !

 

Uten at jeg kan gjengi nøyaktig hvor i dette øyeblikk, så har jeg fått med meg at av Nokia's mest solgte modell (vet ikke hvilken det er, men...), så var det en returprosent på ca 60%, og alt i alt har Nokia ca 1 av 3 mobiler som blir sendt til reperasjon. Dette er utrolig mye høyere tall enn noen annen mobilprodusent.

Lenke til kommentar

Svar på all den massive kritikken jeg visste ville komme!

->For det første har jeg aldri prøvd å overbevise om Nokias kvalitet. Men man skulle tro at dårlig kvalitet igjen gikk utover lønnsomheten til bedriften ved erstatninger av mobiltelefonen og andre bøteleggelser.

->Når det gjelder Nokias posisjon om 2-3 år, kan man vel begynne med å si at Nokia nesten alltid har slått markedets forventninger, så jeg kan ikke se noen grunn for at de ikke skal kunne gjøre det igjen !? Med positive tall for helel mobilbransjen, vil jeg se det som naturlig at Nokia drar fordel av dette!

->Så du tror halve Norges befolkning er grunnen for Nokias enorme overskudd ? Hahaha... da gidder jeg ikke diskutere med deg en gang. Hvis noen har tallene på Nokia salg i USA ville det jo vært spennende og undersøkt, hvordan det ville gått hvis Nokia hadde fått fotfeste i verdens største hjemmemarked!

Lenke til kommentar
GeeZuZz: Etter ca 2500 poster burde du vel ha fått med deg at Amobil deler forum med hardware.no ;)

 

Selvsagt, men "Forumet" "Mobil og PDA" og underkategoriene "tilhører" jo amobil.no

 

 

En konklusjon må vel være at Nokia produserer flere telefoner som fungerer enn noen annen mobilprodusent (hvertfall i europa). :D

 

Jeg har fremdeles vanskelig for å forstå statistikken som alle nettaviser kommer med...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her mangler det litt...så jeg legger inn det jeg syntes trengs i en slik

diskusjon.

 

1.

Skjønner dere ingenting, NOKIA lager jo MANGE flere mobiltelefoner enn

f.eks. SonyEricsson, så da MÅ det jo bli flere mobiler som er ødelagt.

Det sier jo seg selv. Desto flere mobiler man selger, desto flere mobiler er det feil på.

 

2.

Jeg driter i hvor mange nokiaer det er feil på, jeg har 30stk. og samtlige

er feilfrie.

 

3.

Morra mi, søstra mi, broren min, oldefaren min, faren min og 10 klassekamerater har Nokia XXXX og ALLE sammen har blitt ødelagt. JEG HATER NOKIA.

 

4.

Jeg digger NOKIA uansett.

 

:p

 

Det jeg syntes er LITT rart, er hvordan en klump, med en masseprodusert kombinasjon, av masseprodusert hardware og "masseprodusert software" kan føre til så mange forskjellige utfall.

Noen er bra, mens andre er dårlige...hmmm...

Lenke til kommentar

1.

Skjønner dere ingenting, NOKIA lager jo MANGE flere mobiltelefoner enn

f.eks. SonyEricsson, så da MÅ det jo bli flere mobiler som er ødelagt.

Det sier jo seg selv. Desto flere mobiler man selger, desto flere mobiler er det feil på.

 

 

 

Saken er den at hvis for eksempel Nokia selger 100 mobiler per dag, så vil 60% av dem inneholde feil (ifølge en fyr lenger opp på diskusjonen her) dvs 60 av 100 mobiler blir ødelagt. skjønner? dem regner det ut med prosenter i forhold til hvor mange mobiler man selger.

Lenke til kommentar
DE er bare missunelig fodi de ikke er er en av de 66 heldige % eller de ikke har råd til nokia :p:p:lol::lol::lol::p:p:D:D:roll:

 

Nei jeg er heldigvis blant de 33% som har en telefon som funker :lol:

 

Hvorfor jeg misliker Nokia?

vel, en gang i tida lagde de telefoner som funka , som feks 5110, 6110, 6150 osv og alle var fornøyde.

Så kom 6210 , og det ble kjøpt inn 7stk til jobben vår , sommeren 2001. Samtlige har vært en eller flere ganger på reparasjon og 3 er byttet. Nå er det 2 som fortsatt funker , resten er kondemnert. Altså en feilprosent på ca 100%.

 

Så ble det i november 02 kjøpt 2stk 6610. Begge var defekt rett ut av eska. Den ene med simkort trøbbel , den andre med lys som slo seg av og på etter eget forgodtbefinnende. (Sannsynligvis problemer som ville blitt løst med software oppgradering)

Men da var begeret fullt , begge de 2 sjefene som skulle bruke telefonene var da forlengst lei av defekte nokia telefoner. Begge er nå fornøyde T68i brukere.

Det hjelper heller ikke så mye at Nokia har en ganske så arrogant holdning overfor kunder og servicepartnere.

 

Og la oss f.eks ta en telefon som 5210 , markedført som en telefon som tåler litt mer...

Har en kamerat som jobber på Nokia verksted om den var noe tess - fikk til svar:

- Grei telefon , hvis du syns det er fint med ekko.

- Ganske vanntett , holder iallefall godt på all fuktigheten som kommer inn.

- Spesiallagd for å gå istykker:

Pga det todelte dekselet så kan det lett bli spenn i printplata - akkurat der prosessoren er plassert. For å gjøre vondt verre så er den plassert midt mellom 2 skruefester... Så en liten knekk på telefonen (f.eks dersom man har den i lommen) så blir det brudd i printbaner under prosessoren og da er det bare å kaste telefonen...!

 

Men for all del, dersom man har en Nokia som funker (joda de fins de også), så ser jeg jo ingen grunn til å bytte den i noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...