DementedAlbino Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 9 November kjøpte jeg en Dell Inspiron 6000, og nå etter 2 år har den igjen sluttet å virke. Siden jeg fikk den har jeg fått til sendt ny dvd-brenner og ny harddisk pga feil, og nå har batteriet dødt ut i tillegg til at harddisken ser ut til å ha sluttet å virke for annen gang. Så hva har jeg av rettigheter her? På dell sin side så står det oppført at jeg kun har ett års garanti og den er nå utgått. Men er dette reelt, må jeg bare finne meg i så mange problemer på to år, og at den nå dør ut helt uten grunn nok en gang?
finfyr Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Du har vel fem års reklamasjonsrett uansett. Søk litt på forumet om dette, garanterer at du ikke er eneste som har spurt om dette.
Loko Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Sålenge det er forskjellig feil hver gang har du i loven ingen rettigheter. Det heter seg at butikk har 2 avhjelpsforsøk på SAMME feil. Oppstår samme feil en tredje gang kan butikken kreve å sende den inn for å sjekke at det er samme feil. Er det da samme feil 3. gang kan du kreve heving av kjøpet/omlevere til et nytt produkt. Ved heving av kjøp kan butikken kreve vediavskrivning pga bruksverdien du har hatt i PC-en, mens du kan kreve renter på kjøpssummen fra kjøpsdato
-Tommy Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Er 5 års reklamasjonsrett. Det eneste du ikke får fikset på PC-en din er batteriet, dette regnes som ferskvare og har et års reklamasjon.
KVTL Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.
DementedAlbino Skrevet 7. november 2007 Forfatter Skrevet 7. november 2007 Så batteri er kun ett års reklamasjon på? Er ganske sikker på at harddisken igjen holder på å ta kvelden, så da er det jo andre gang på kort tid at den må byttes. Men hvordan gjør dell det nå når den er 2 år gammel? Må hele maskinen sendes inn for sjekk, eller er dette noe de tar via tlf og sender ut nye deler?
Loko Skrevet 7. november 2007 Skrevet 7. november 2007 Dell sender som regel UPS til å hente maskinen for så å sende den til verkstedet.
Rookie_NO Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Mulig Loko ordlegger seg klossete da han sier at når der er forskjellig feil så har du ingen rettigheter. Det er i hvertfall totalt feil. Du har riktignok ikke noe krav for å heve kjøpet når det er forskjellig feil, men du har 5 års reklamasjon på alt av feil du skulle ha med maskinen! Etterhvert som årene går blir det riktignok vanskeligere og vanskeligere å bevise at feilen skyldes en mangel som var der på kjøpetidspunktet, men slik er altså forbrukerkjøpsloven. Regner også med at det er backupbatteriet som er gått og jeg synes det høres rart ut at dette regnes som "ferskvare" da dette ikke er et batteri på lik linje med mobilbatterier eller bærbarbatterier, men heller en vanlig del som tilhører hovedkortet.
DementedAlbino Skrevet 8. november 2007 Forfatter Skrevet 8. november 2007 Er nok hovedbatteriet på min laptop som er gåent. Det blinker konstant oransje og ikke grønt, og når det er fulladet varer det nå maks 1 time mot 5 tidligere. Får ringe til dell i morgen, høre hva de sier.
x871kx6167ss7 Skrevet 8. november 2007 Skrevet 8. november 2007 Husk å si at du skal reklamere, ikke si garanti. Dersom du sier garanti så kommer de bare til å si den har gått ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå