Gå til innhold

Overklokk av Q6600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rart. Jeg har q6600 og p5k-e, gikk ikke via 2,7 en gang, gikk rett opp til 3,0 dønn stabilt. Kjører nå på 3,24 som 24/7 klokk, ligger på 35-37 grader idle, 45-50 load. TT BigTyp cpu kjøler.

 

Det er tempen målt med hvilket program?

 

Everest Ultimate. Core Temp viser tre-fire grader høyere.

Lenke til kommentar

Helvete heller at det skal være så vanskelig med MIN q6600 da. Er din G0 stepping eller wo0ly? Min er nemlig B3.

 

I everest ultimate har jeg sett så høye temps som 60 C ved torture i Prime95 og stresstest i Everst - begge kjørt samtidig. Det er @ 2,7 GHz.

 

Er det cpu temp du rereferer til eller de forskjellige core temps?

Lenke til kommentar

OK, ble mye å svare på her.

 

Når jeg stresstester i Everest OG Prime samtidigig, max core temp = 60 C, cpu temp er da vesentlig lavere, maks 45 C. Dette er målt i everest, speedfan viser lavere temps. Alt dette @ 2,7 GHz.

 

Det er ikke så mye høyere temps enn noen andre. Det er så mange forskjellige temps rundt forbi, vanskelig å vite hvem man skal se på. CoretempBeta virker ikke i vista 64 bit.

 

Da vet jeg uansett at jeg er innafor og ikke trenger å bekymre meg for tempen.

Lenke til kommentar
Ok, Vell jeg er helt grønn i og overklokke men fikk det til til slutt :) Ble ganske fornøyd med scoren min og sånn, og det er like stabilt som når den var standard klokk, ikke mye overklokk, men. vis jeg tar den Høyere en 2,7gHz ( det som den står på nå) Vil den ikke boote, Skjermen går bare i sort.

 

Sitter på akkurat samme problemet. Er heller ingen erfaren overklokker, så hvis du finner en løsning på dette, vennligst post den her :)

 

 

Jeg ser begge der har slitt med å komme forbi 2,7 Ghz, det har jeg nå endelig klart! Min q6600 er endelig stabil på 2,850 GHz! En liten seier, men det viser seg at det i hvert fall går.

 

Det som løste problemet: I min bios har jeg muligheten til å overklokke med 5, 10, 15 og 20%. Dette er det biosen som gjør, og den setter selv alle vots etc. Jeg satt den til 15% og bootet og leste av alle verdiene til de forskjellige tingene, vcore etc. Deretter satt jeg disse instilligene manuelt og det hele virket. Det er sikkert haugevis av argumenter for å IKKE gjøre dette, men det virket i hvert fall for meg.

 

Prøv og feil. Bare bellag deg på å måtte resette cmos hele tiden, og noter ned alle kombinasjoner av volt og fsb etc. Booter den, fett, da stabilitetstester du den, hvis ikke, resett cmos og begyn på forrige stadium den var stabil.

 

En ting jeg lurer på, northbridge volt, hvor ser jeg den i everest eller lignenende program? Noen som veit?

 

 

 

:whistle: kan ikke si at b3 blir så varm her hos meg må max load i 2timer er jeg ikke over 55c og ide 34 som dere ser

 

Hva slags kjøling har du på cpuen og i kabinettet forøvrig? Har du målt temp i andre programmer en AI Suite? Feks Everest eller core temp?

 

EDIT: PC-en ville ikke boote når jeg kom tilbake til den, måtte gå ned til 2,7 GHz. ARRG!

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

noen av dere her som kjører dette på et Gigabyte P35 DQ6 rev 1.0 hovedkort? Eller som i det minste har litt erfaring emd Gigabyte. Vurderer å begynne å leke meg litt med oppsettet mitt, men er sugen på inputs. Har forøvrig q6600 seff og 4 gig Ram + 8800GTS kort.

 

Klarer ikke helt å se for meg potensialet i forhold til forbedrings......noen som har noen gode refereranser på forskjellene mellom en vanilla q6600 og en som er klokket til f.eks 3 ghz?

Lenke til kommentar
Ok, Vell jeg er helt grønn i og overklokke men fikk det til til slutt :) Ble ganske fornøyd med scoren min og sånn, og det er like stabilt som når den var standard klokk, ikke mye overklokk, men. vis jeg tar den Høyere en 2,7gHz ( det som den står på nå) Vil den ikke boote, Skjermen går bare i sort.

 

Sitter på akkurat samme problemet. Er heller ingen erfaren overklokker, så hvis du finner en løsning på dette, vennligst post den her :)

 

 

Jeg ser begge der har slitt med å komme forbi 2,7 Ghz, det har jeg nå endelig klart! Min q6600 er endelig stabil på 2,850 GHz! En liten seier, men det viser seg at det i hvert fall går.

 

Det som løste problemet: I min bios har jeg muligheten til å overklokke med 5, 10, 15 og 20%. Dette er det biosen som gjør, og den setter selv alle vots etc. Jeg satt den til 15% og bootet og leste av alle verdiene til de forskjellige tingene, vcore etc. Deretter satt jeg disse instilligene manuelt og det hele virket. Det er sikkert haugevis av argumenter for å IKKE gjøre dette, men det virket i hvert fall for meg.

 

Prøv og feil. Bare bellag deg på å måtte resette cmos hele tiden, og noter ned alle kombinasjoner av volt og fsb etc. Booter den, fett, da stabilitetstester du den, hvis ikke, resett cmos og begyn på forrige stadium den var stabil.

 

En ting jeg lurer på, northbridge volt, hvor ser jeg den i everest eller lignenende program? Noen som veit?

 

 

 

:whistle: kan ikke si at b3 blir så varm her hos meg må max load i 2timer er jeg ikke over 55c og ide 34 som dere ser

 

Hva slags kjøling har du på cpuen og i kabinettet forøvrig? Har du målt temp i andre programmer en AI Suite? Feks Everest eller core temp?

 

EDIT: PC-en ville ikke boote når jeg kom tilbake til den, måtte gå ned til 2,7 GHz. ARRG!

her er et bilde post-142826-1196602736_thumb.jpg har forøverig 2x120mm vifter inn i front cpukjøler er Asus Silent Knight II :love:

Lenke til kommentar

Ja, det var et fint bilde.

 

Har du målt temp i andre programmer?

 

Jeg har Noctua NH-U12F til CPU og har selv to stk 250mm vifter som blåser rett på MB i mitt APLUS Case Monolize kabinett . Alikevel rapporterer Everest ca 60 core temp ved torture i Prime95 @ 2,775 GHz. Hadde jeg fått kjørt CoreTemp hadde vel den rapportert enda høyere temps. Forbanna dritt.

 

Hva kan være feilen, B3 stepping, for dårlig kjøling eller for mye kjølepasta?

Lenke til kommentar

Finner ikke noe pc oppsett på deg PaulKemp.

Dette må du ta med viss du skal ha hjelp.

Alrig bruk auto oc i bios dette lærer du ingen ting av.

 

60c er ikke så ille på 2.775ghz med b3

 

Jeg ligger på runt 75c på 3.2ghz(B3)(dette har jeg kjørt i over 1 år)

Målt everest eller corem temp viser likt oss meg.

Så quad tåler temp bra(ligg under 80c så er det greit)

Jeg belaster cpu mer enn de fleste P.G.A 3D jobbing(render ofte med full belastning på alle kjerner natten over)

 

Ta av metallokket runt cpu og kast det.

Cpukjøler holder cpu nede.

Dette hjelper enn del for alle.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Takk for svar Snippsat, utrolig betryggende å høre at jeg har noe å gå på når det gjelder temp! Gleder meg til å ta av metallrammen for å se om dette gir resultater. Må riktignok vente litt da jeg skal ut å reise i helgen. Blir ikke før man eller tirsdag neste uke jeg får testet.

 

Jeg brukte bare bios auto oc for å se hvilke vcore verdier jeg klarte å boote med. Irriterende å måtte resette cmos hele tiden da jeg aldri traff riktig verdi.

 

Uansett så kjører jeg den nå forholdsvis stabilit (et krasj, satser på det skyldes andre ting) og da står vcore på 1,350 i bios. NB core har jeg enda ikke forandret på. Jeg vet ikke hvor jeg ser volten, så da har jeg ikke noe utgangspunkt. Tips anyone?

 

 

Offtopic: Everest og ASUS Proble rapporterer MB temp, er dette lik NB temp? Hva bør denne MB tempen ligge på?

Lenke til kommentar

Notis

 

Jeg har nettopp hevet meg på bølgen, og overklokket for første gang. Jeg har hatt en P4 prescott et par år nå, men klokket den aldri, da ytelsen etterhvert ble for dårlig uansett.

 

Sist Lørdag dumpet en pakke fra komplett inn hos meg, og etter litt febrilsk montering var jeg klar.

 

Resultatet på første forsøk :

 

Q6600 @2,96 Ghz (328x9)

 

Temperaturer CPU:

 

Idle: 25 C

Max Load: 44 - 46 C

 

Hovedkort:

 

konstant ?!?: 38 C

 

Kjører foreløpig alt av volt innstillinger på auto, har ikke orket å forandre noe, siden det ser ut til å fungere bra. Ellers tar jeg gjerne mot tips til hvordan gå enda høyere, hva skal til for å komme opp på ca. 3,2 ?

Må bare skryte av Thermaltake MaxOrb, veldig stille, og kjøler tydeligvis bra!

Målt med everest ultimate. kommer med noen snapshots etterhvert....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...