Gå til innhold

Overklokk av Q6600


Anbefalte innlegg

Ok, Vell jeg er helt grønn i og overklokke men fikk det til til slutt :) Ble ganske fornøyd med scoren min og sånn, og det er like stabilt som når den var standard klokk, ikke mye overklokk, men. vis jeg tar den Høyere en 2,7gHz ( det som den står på nå) Vil den ikke boote, Skjermen går bare i sort. og Hvordan overklokker jeg rammen?

 

Resultat: 119761.jpeg

 

og 3d mark score: 119762.jpeg

 

 

edit: feil link på bilde

Endret av LeftOverCrackone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes svært spennende ut! Jeg er totalt newbie selv på overklokk, men sitter med en q6600 som holder ca 35 C til vanlig. Burde være rom for å overklokke denne litt. Jeg har et par spm:

 

1. Det eneste jeg ser jeg kan gjøre er å øke ytelsen 20%, hvordan kommer man forbi dette?

2. Jeg har 4x1GB 800MHz minne, er det da vits å klokke disse? Med mindre jeg skal over 3,2 GHz, noe som jeg helt sikkert ikke skal.

3. Når du klokker over 2,7 GHz og PC-en ikke booter, resetter du cmos da? For å starte den igjen.

4. Hva er tempen på systemet ditt? Hva bruker du for å holde oversikten?

 

Alle tips og generell info blir satt pris på!

Lenke til kommentar

Gir noen råd her for OC q6600 med xfx 680i.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=830843&hl=

 

Software som brukes.

--------------------------------------------------------

Cpu-z viser systemInfo + viser korrekt spenning som cpu får.

Se på idle spenning--start prime--se på load spenning.

Da får du greie på Vdroop på kortet ditt.

 

Temp.

Core Temp

Speedfan

 

Prime 25.5 Finner og tester alle kjerner.

http://www.softpedia.com/get/Others/Home-E...n/Prime95.shtml

Blend tester minne og cpu mest minne---small fft`s tester cpu max.

---

OCCT

 

Minne(brukes til feilsøk + overklokking av minne)

Memtest86+ 1.70

 

Skjermkort(virker på nvidia og)

Ati tool

 

Alltid greit og sjekke HDD og.

Hd Tune

 

Everest er et greit program som viser mye info om systemet.

Viser det meste av temp og spenninger på systemet.

http://www.lavalys.com/

---------------------------------------------------------

Tips som kan være greit og ta med seg når dette er nytt.

 

Ikke overklokk før du har kjørt alle program som er linket over.

Dette er for og være sikker på at systemet er 100% stabilt før overklokk.

 

Se hva spenninger og temp er på alt før OC(skriv ned)

Disable alt som ikke trengs i bios,ikke auto på spenninger(skriv ned spenninger)

 

Lær alt i bios(søk på hovedkort ditt + cpu OC)

OC fra bios(noe win OC software kan bruks som test)

Ikke bruk auto OC funksjoner i bios som ai OC eller øke 10% 20%(dette funger dårilg)

Ta små steg(prøv og finne ut hva som stopper deg)

Firekjerner tåler litt temp,det er vel greit og legg seg under 75-80c(målt core temp)

 

Husk det er vanelig at du må sette litt høyere spenning til vcore i bios.

Eksp:Si du setter 1.425v i bios gir dette ca 1.32v til cpu.

Varier fra hovedkort til hovedkort(test finn ut av det)

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hmm... Ved idle og bare stock kjøler så ligger cpu temp på ca 24C (core 0: 18C, 1: 17C, 2: 12C, 3: 17C, system (hk): 27C, rom remp ca 17C) med ca 1300 RPM så regner med at jeg kan klokke litt? :p

 

Leser litt rare temperaturer i SpeedFan så ekke helt sikker på hva som er riktig :p

 

Jeg er også en newbie i overklokking (har bare for en uke siden satt sammen pc for første gang og den virka på første forsøk! :w00t: ) så veit ikke helt hvor jeg bør begynne å lete, men ser bra ut den posten din SNIPPSAT!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan null om overklokking. Jeg har brukt AI Booster som er software som følger med hovedkortet mitt, og satt Bus speed til 360 Mhz. Dette gir meg en core speed på 3.24Ghz. Under heavy load (prime95) ligger cpu temperaturen på 60-62 grader.

 

Jeg vil sette pris på om noen som har litt peil kan se på cpu-z bildene mine og si noe om dette virker som en "trygg" overclock. Har rammen blitt klokka automatisk som følge av økt Bus speed, og hvordan tester jeg isåfall om rammen tåler det?

post-23087-1195401193_thumb.jpg

post-23087-1195401202_thumb.jpg

post-23087-1195401211_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg kan null om overklokking. Jeg har brukt AI Booster som er software som følger med hovedkortet mitt, og satt Bus speed til 360 Mhz. Dette gir meg en core speed på 3.24Ghz. Under heavy load (prime95) ligger cpu temperaturen på 60-62 grader.

 

Jeg vil sette pris på om noen som har litt peil kan se på cpu-z bildene mine og si noe om dette virker som en "trygg" overclock. Har rammen blitt klokka automatisk som følge av økt Bus speed, og hvordan tester jeg isåfall om rammen tåler det?

Det var jo latterlig høy CAS timing du hadde der da XD

Rammen din har fulgt med oppover ser det ut til når du har økt fsb ja.

Vil anbefale deg å lese litt mer om overklokking før du begir deg ut på det.

 

Har ingen god guide for hånden, men google litt rundt på ditt HK og CPU, samt minne og se hvordan andre har erfart.

 

Og når du skal overklokke, gjør det gjennom bios, MYE bedre.

Endret av morgus
Lenke til kommentar
Takk for svar Morgus. Har lest litt mer om temaet og begynt å klokke fra bios istedenfor å bruke "AI Booster". Har satt minne timings manuelt, men får fremdeles en veldig høy CAS latency (tCl). Noen tips til hvordan jeg får denne ned?

Hva slags Hovedkort har du?

 

Edit: er det Intel eller nvidia chipsett? ;)

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som tråd-starter. q6600 kjører stabilt på 2,7 GHz, men vil ikke gå lenger oppover. Systemet stopper under POST-testen. Jeg har ikke prøvd å stille opp volt på northbridge og da jeg ikke vet hva den skal stå på.

 

Problemet er at jeg må resette cmos hele tiden, fordi hver gang jeg prøver å gå legre, stopper PC-en og tastaturet virker ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har samme problem som tråd-starter. q6600 kjører stabilt på 2,7 GHz, men vil ikke gå lenger oppover. Systemet stopper under POST-testen. Jeg har ikke prøvd å stille opp volt på northbridge og da jeg ikke vet hva den skal stå på.

 

Problemet er at jeg må resette cmos hele tiden, fordi hver gang jeg prøver å gå legre, stopper PC-en og tastaturet virker ikke.

 

Sitter på akkurat samme problemet. Er heller ingen erfaren overklokker, så hvis du finner en løsning på dette, vennligst post den her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...