Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-122


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fyller de opp tankene med LH2 bare for å teste? Er ikke LH2 grasalt dyrt da, og vanskelig å oppbevare? (det fordamper jo hele tiden)

NASA kjøper så stort volum med flytende hydrogen og oksygen at det ikke spiller noen rolle... De lagres på spesielle tanker, så det fordamper ikke så fort. De har også fylt opp med LO2.

 

Det er snakk om flere millioner liter drivstoff i en tank, men etter testen så pumpes det tilbake, ganske lite som går tapt.

Lenke til kommentar

Kan oppdatere denne tråden litt før jul:

 

Testen som de hadde på den eksterne tanken verifiserte det de trodde var problemet. Det er problemer med en kontakt på tanken som kalles feed-through connector. Det er der drivstoffsensorene er koblet til.

 

De jobber nå med å fjerne isolasjonskummet rundt denne kontakten, slik at de får byttet den ut. De må også på innsiden av tanken for å kunne får gjort dette. Tror de er ganske lei av disse problemene i NASA, og at de ønsker å komme seg til bunns snarest. Det er flere forskjellige options på hvordan de skal erstatte denne kontakten.

 

Personlig tviler jeg på at vi ser noe oppskytning 10. januar, selv om det er datoen de jobber mot. Vil tippe at de tar oppskytningsvinduet som Endeavour skulle ha brukt på STS-123, nemmelig 14. februar.

Lenke til kommentar

Teknisk sett varer kan de skyte opp et fartøy i retning av ISS hver dag. Det som begrenser oppsskytingsvinduene er det såkalte Beta Angle Cutoff som har med solvinkelen og gjøre. Fra og med 14. desember til og med 29 desember er vinkelen for høy for oppskytinger da komponenter på romfergen vil kunne bli varmere enn tillatt.

 

Oppskytingsvinduet åpner igjen 30. desember og varer da ut til midten av mai. Derfor er det ganske store marginer i forhold til oppskytingsvinduene. Raptor nevner 14. februar som en mulig dato, men jeg ser ingenting i veien for at NASA velger å skyte opp Atlantis før den tid, gjerne i midten/sent i januar, dersom reparasjonene tillater det. Muligheten er fortsatt at 10. januar blir oppskytingsdatoen, men jeg henger meg på og vil si at oppskyting mellom 10. januar og 14. februar en gang er mer sannsynlig.

 

Forsinkelser utover 10. januar vil uten tvil forskyve hele manifestet og det blir spennende å se hva det vil ha å si for planleggingen for resten av 2008.

Lenke til kommentar

10. januar er nå uaktuell som oppskytingsdato for STS-122. Et møte med romferge-ledelsen og ingeniører i går la frem to mulige reparasjonsplaner. Plan A er å fjerne den ytre delen av feed-through tilkoblingen fra tanken, teste denne ved Marshall Space Flight Centre i Huntsville og deretter lodde koblingen sammen igjen for å sørge for at det er kontakt mellom pluggene. Denne reparasjonen kan gjøres med Atlantis ute på utskytingsrampen. Ingeniørene antar at en slik reparasjon kan være ferdig til rundt 25. januar, med en oppskytingsdato i begynnelsen av februar. Denne løsningen er støttet av ledelsen i romfergeprogrammet.

 

Løsning B er litt mer tidkrevende og går ut på å rulle Atlantis tilbake til monteringsbygningen (VAB) for å demontere hele koblingen. Dette krever at teknikere går inn i selve tanken, noe som krever arbeidsforhold de bare kan få til i VAB. Deretter vil koblingen bli sendt for testing og deretter installert igjen. I mellomtiden vil Atlantis derimot bli koblet fra tanken og startrakettene for så å bli koblet sammen med ET-126, den andre tanken som for tiden er på KSC. Denne tanken skal i utgangspunktet benyttes på STS-123, men kan altså nå benyttes på STS-122. En tidsplan for denne løsningen er ikke utarbeidet enda, men det antas at Atlantis kan være klar til oppskyting i slutten av februar/tidlig mars.

 

Dan Tani, som for øyeblikket er ombord på ISS, fikk en litt annen jul enn ventet på flere måter. For det første skulle han i utgangspunktet vært hjemme til jul, siden han skulle være med STS-122 hjem, noe som var planlagt til dagene rett før jul. Nå er som kjent ferden utsatt og Tani må nå feire jul ombord på ISS.

 

En litt tristere nyhet er at den 90 år gamle moren hans, Rose Tani, døde 20. desember etter at bilen hennes ble meid ned av et 30 vogners godstog da hun kjørte forbi en skolebuss over en planovergang. Dan hadde et veldig nært forhold til moren sin og mottok nyheten under en videokonferanse med en flylege og sin kone. Tani har ingen mulighet til å komme seg hjem til familien før STS-122 kommer, noe som må være veldig tungt. Han fikk tilbud om å kunne se begravelsen via satelittoverføring, men avslo fordi han ikke ville gjøre seg selv til noe midtpunkt, men heller ville begravelsen skulle handle om moren hans. Isteden spilte han inn en beskjed på video som ble avspilt i begravelsen og han fikk et familiemedlem til å filme seremonien så han kan se den selv når han kommer hjem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

STS-122 har nå en NET på 24. januar, men denne er garantert å flyttes ihvertfall til 2. februar. En ny LH2 feed-through kobling er ankommet KSC og teknikerne driver nå å lodder kontaktene sammen istedet for standard oppsett som enkelt forklart har vært nesten som en avansert stikkontakt. Loddingen skal sørge for at det hele tiden er kontakt med koblingene da det ser ut til at ECO-sensorfeilene har kommet av at det har vært dårlig kontakt. Dette arbeidet blir også gjort på ET-126 som skal brukes på Endeavours neste ferd, STS-123. Denne ferden skulle egentlig bli skutt opp 14. februar, men NET er nå 28. februar, men for hver dag STS-122 utsettes utover 24. januar flyttes STS-123 en dag da dette er den tiden de trenger for å klargjøre oppskytingsrampen.

 

Samtidig foregår nå testing av koblingen som opprinnelig satt på ET-125 ved Marshall Space Flight Center i Huntsville, Alabama. Så langt er ikke testingen ferdig og det vites ikke om det er funnet feil på koblingen.

 

Om 2. februar blir oppskytingsdatoen kommer an på om lederne for romfergeprogrammet ser det nødvendig med en ny tanking test, lik den som ble utført i midten av desember. Hvis en slik test utføres blir datoen etter all sannsynlighet 8. februar.

Lenke til kommentar

Setter inn en oppdatering fra KSC:

 

Mission: STS-122 - 24th International Space Station Flight - Columbus Module

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Launch Pad 39A

Launch Date: Under Review

Crew: Frick, Poindexter, Schlegel, Eyharts, Love, Melvin, Walheim

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

Shuttle Program managers requested Thursday that flight control teams

and ground operations teams protect for a Jan. 24 launch date. As

work progresses, that date will be modified as required. Other launch

opportunities could come between Jan. 24 and the first week of

February.

 

At Launch Pad 39A, preparations began for modifications to the engine

cutoff (ECO) sensors. New external connectors and feed-through

assemblies will arrive at KSC Jan. 5-6. Change out is expected to be

completed by Jan. 10. Testing of the faulty ECO sensor continues at

Marshall Space Flight Center with cryo testing planned next week.

 

Troubleshooting on the ascent thrust vector control (ATVC) was

performed Jan. 3, and the ATVC will be removed, replaced, and then

retested over the weekend.

 

 

I tillegg til arbeidet med å feilsøke ECO sensorene så benytter de anledningen til å bytte ut en ATVC boks (Ascent Thrust Vector Control) Det er en elektronikkboks som er med på å kontrollere retningen på startrakettene. De hadde litt problemer med den ene boksen etter tankingtesten 18. desember.

 

Om 2. februar blir oppskytingsdatoen kommer an på om lederne for romfergeprogrammet ser det nødvendig med en ny tanking test, lik den som ble utført i midten av desember. Hvis en slik test utføres blir datoen etter all sannsynlighet 8. februar.

Jeg blir overasket hvis de ikke ønsker en ny tanking test. Så tipper at 8. februar blir den nye datoen, hvis alt går etter planen vel og merke... :)

 

 

Edit:

 

07pd3662-m.jpg

Bilde fra demonteringen av den gamle feed-through kontakten. Alle plasten er for å sørge for at det ikke kommer noe dritt inn i tanken.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

I dag har det vært et møte i det såkalte PRCB, eller Program Requirements Control Board. I enkle trekk er dette øverste myndighet i forhold til romfergen. Ingenting blir gjort uten godkjenning herifra. Det består blant annet av ledelsen for romfergeprogrammet pluss ingeniører tilknyttet romfergen.

 

Den nye oppskytingsdatoen for STS-122 er satt til 7. februar. Dette er en kollbøtte fra de tidligere omtalte datoene, 2. februar og 8. februar, Dette er i hovedsak for å samkjøre med et russisk Progress-forsyningsfartøy som nå skytes opp den 5. februar. Romfergen kan ikke dokke til romstasjonen mens et Progress-fartøy er i gang med det samme.

 

Det blir absolutt ingen tanking test, enda dette var ganske sikkert før. Grunnen er at en tank kun kan gå gjennom 13 såkalte Cryo Cycles. Det vil si at å fylle opp tanken er 1 cycle. fylle av igjen er en ny, i tillegg regnes det som 1 cycle hvis tanken settes under trykket den skal være i under oppskytingen, noe som gjøres få minutter før lift-off. Antall tankinger er begrenset pga isolasjonsskummet som kan sprekke opp etter gjentatte tankinger hvor tanken først trekker seg sammen av kulden i hydrogenet og oksygenet (under -200) for så å utvide seg igjen når den tømmes. Skumplasten kan da enten slå sprekker eller løsne fra tanken og falle av under oppskyting. Det er allerede funnet små sprekker i isolasjonen og ingeniørene vil ikke ta sjansen på en ny test for ikke å forverre situasjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er en ny oppdatering:

 

 

Mission: STS-122 - 24th International Space Station Flight - Columbus laboratory

Vehicle: Atlantis (OV-104)

Location: Launch Pad 39A

Launch Date: Targeting Feb. 7

Crew: Frick, Poindexter, Schlegel, Eyharts, Love, Melvin, Walheim

Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles

 

Launch Pad 39A

- Engine cutoff (ECO) sensor external feedthrough connector

installation is complete

- Aft ECO instrumentation wiring removal and retest was completed

- All sensors have been tested successfully

- ECO sensor feedthrough foaming work on the external J-Box and solid

rocket booster PAL ramp continues through the weekend

- Annual slidewire basket pad evacuation system maintenance and

checkout continues through the weekend

- Solid rocket booster hydraulic retesting was completed Monday

- Liquid oxygen storage tank pressurization and relief valve testing

was successfully completed Tuesday

 

 

Alt ser foreløpig bra ut for en oppskytning 7. febraur. NASA nå erstattet kontakten inn i den eksterne tanken, som lagde trøbbel for ECO-sensorene. Kommer tilbake med flere bilder og oppdateringer utover uken...

 

Edit:

08pd0065-m.jpg

Her er braketten med feed-through kontakten.

 

08pd0072-m.jpg

Her er prosessen med å legge på isolasjonsskum i full gang etter at feed-through kontakten har blitt byttet.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Tester utført på den gamle Feed Through-koblingen ved Marshall Space Flight Center i Huntsville, Alabama, har indikert problemer med koblingen. Da koblingen ble utsatt for flytende hydrogen fant man dårlig kontakt med minst to av sensorene. Tydeligvis er det her feilen var hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er hovedsakelig siste finish som nå utføres på Atlantis. Skumplast er blitt sprayet på den eksterne tanken der hvor de fjernet den opprinnelige plasten for å få ut komponentene de skulle fjerne, og den nye plasten blir nå finpusset til riktig form.

 

Rett før helgen ble det også holdt en såkalt Delta Flight Readiness Review (Delta FRR). Dette er en prosess hvor lederne fra de ulike programmene under romfergeprogrammet samles og oppsummerer status for alle systemer og det blir fastsatt oppskytingsdato og fartøyet blir offisielt sertifisert som klar for oppskyting og oppdraget STS-122/1E. Møtet ble holdt den 25. januar. Grunnen til at dette møtet ble kalt Delta FRR og ikke bare FRR, som er vanlig, er at denne tok opp forandringene etter ECO-problemene (Delta=forandring på NASA-lingo).

 

Det ser for øyeblikket bra ut for en oppskyting klokken 20.45 norsk tid, 7. februar. Mannskapet ankommer KSC 1. februar.

 

For en mer grundig gjennomgang av hva som skjedde og ble vedtatt under Delta FRR vil jeg anbefale dere å gå inn på nasaspaceflight.com, der blir det skrevet en rekke detaljerte artikler om denne prosessen i dagene frem mot oppskyting.

 

Jeg vil også benytte anledningen til å si at det i dag er 22 år siden romfergen Challenger gikk i oppløsning 73 sekunder etter start. Varm gass brant seg gjennom O-ringene mellom segmentene i en av startrakettene og dette brant hull på den eksterne tanken. Hele mannskapet på 7 omkom.

 

Mannskapet på Challenger, STS-51-L:

 

CDR: Francis "Dick" Scobee

PLT: Mike Smith

MS: Ellison Onizuka

MS: Judy Resnik

MS: Ron McNair

PS: Greg Jarvis

PS: Teacher in Space: Christa McAuliffe

 

CDR: Commander PLT: Pilot MS: Mission Specialist PS: Payload Specialist

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Ja, ser ut som alt begynner å bli klart for å starte nedtellingen den 4. februar. 9 dager til oppskytning nå...

 

Forberedelsene på Atlantis frem mot oppskytningen er nå helt standard. Den eksterne tanken er nesten helt klar som kimmern123 sa. De jobber nå med de samme modifikasjonene på ET-126. Dette er den neste tanken som skal være med Endeavour opp på STS-123 som er planlagt i begynnelsen av mars allerede.

 

La oss håpe at været holder seg bra i Florida! :thumbup:

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

For en stund siden ble det oppdaget at en slange som fører kald freon ut i radiatorene i lasteromsdørene var vridd og hadde fått en knekk, litt som en hageslange du bøyer på. Dette kan føre til at freonen blir blokkert og ikke kommer gjennom hele systemet og får kjølt ned romfergen. Dette er spesielt viktig under tilbakevendingen da freon blir sendt rundt i romfergens systemer for å sørge for kjøling under returen. I bane blir varmen strålt vekk av radiator-paneler på innsiden av lasteromsdørene.

 

I dag ble lasteromsdørene åpnet på Atlantis og det ble oppdaget en liten knekk på en av slangene. Vel og merke var det i mindre grad enn på Discovery. Det er ikke blitt avgjort om dette skal repareres eller om det er greit å fly med denne feilen.

 

NASA SpaceFlight.com har skrevet en grundig og bra artikkel om problemet, for de som er interessert.

Lenke til kommentar

Jan. 30, 2008

 

RELEASE: 08-029

 

NASA GIVES 'GO' FOR SPACE SHUTTLE LAUNCH

 

WASHINGTON - NASA senior managers completed a review Wednesday of

space shuttle Atlantis' readiness for flight. Pending closure of an

issue with a shuttle radiator hose, the STS-122 mission will launch

Feb. 7 at 2:45 p.m. EST.

 

During an inspection of Atlantis Tuesday, one of four hoses that carry

Freon to the shuttle radiators in the payload bay was found bent and

not properly retracted in its storage box. The others were fully

retracted into their storage boxes, as expected. Teams are continuing

to gather data and assess any potential forward work. Managers will

convene Saturday to further review and analyze what, if any,

remaining work is required before launch.

 

During the 11-day mission, Commander Steve Frick and his six crewmates

will install the European Space Agency's new Columbus laboratory on

the International Space Station. Columbus will expand the research

facilities of the station and provide scientists around the world

with the ability to conduct a variety of life, physical and materials

science experiments. The mission will include three spacewalks,

delivery of a new crew member to the station and the return of

another astronaut after nearly four months aboard the complex.

 

Atlantis' launch date was announced at the conclusion of Wednesday's

executive-level Flight Readiness Review. The one-day video

teleconference meeting was led from NASA Headquarters in Washington.

Top NASA and contractor managers assessed any risks associated with

the mission and determined whether the shuttle's equipment, support

systems and procedures are ready for flight. The first

executive-level Flight Readiness Review for STS-122 was held Nov. 30.

 

 

The STS-122 mission was delayed in December 2007 after failures

occurred in a fuel sensor system while Atlantis' external fuel tank

was being filled. A tanking, or fueling, test on Dec. 18, 2007,

revealed that open circuits in the external tank's feed through

connector were the most likely cause of false readings in the system

during launch attempts on Dec. 6 and Dec. 9. A modified connector was

designed with pins and sockets soldered together. Both the original

and modified connector configurations were subjected to testing that

verified that the new design corrects the open circuits found in the

original connector.

 

The sensor system is one of several that protect the shuttle's main

engines by triggering their shut down if fuel runs unexpectedly low.

NASA's current Launch Commit Criteria require that three of the four

engine cutoff, or ECO, sensors function properly before liftoff from

the Kennedy Space Center in Florida.

 

Joining Commander Frick on STS-122 will be pilot Alan Poindexter and

mission specialists Leland Melvin, Rex Walheim, Stanley Love and

European Space Agency astronauts Hans Schlegel and Leopold Eyharts.

Eyharts will replace current station crew member Dan Tani, who has

lived on the outpost since October. Eyharts will return to Earth on

shuttle Endeavour's STS-123 mission, currently targeted for launch on

March 11, 2008.

 

For more information about the STS-122 mission, including images and

interviews with the crew, visit:

 

http://www.nasa.gov/shuttle

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Da er nedtellingen i gang igjen for T-0 på torsdag!

 

20:45 norsk tid på torsdag er planlagt tidspunkt.

 

 

Slangen til radiatoren ble lagt forsiktig på plass mens de lukket lasteromdøren. Den er klarert av NASA for dette oppdraget. Nå er det bare å krysse fingrene å håpe at ECO-sensorene oppfører seg pent.

 

Værvarslet er for torsdagen kun 40% sjans for bra nok vær grunnet en kladfront, men på fredag og lørsdag ser det mye bedre ut med 80% sjans for bra vær!

 

Edit:

Bilde av slangen som det har vært trøbbel med, samt prosessen med å lukke lasteromsdørene:

 

08pd0116-m.jpg

Her ser vi slangen (flex-hose) rett til venstre for hodet til teknikkeren på bildet

 

08pd0118-m.jpg

Prosessen med å lukke lasteromsdørene uten at slangen kommer i klem. Hele operasjonen ble fullført uten problemer. Ved siden av slangen ser vi blandt annet OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) og ESA sitt Columbus laberatorium

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-122 mannskapet har nå kommet til Kenedy Space Center, og er klare for oppskytningen. Fra venstre er oppdrag spessialist Stanley Love, Hans Schlegel, Rex Walheim og Leland Melvin, pilot Alan Poindexter og kommandør Steve Frick. Forran står Leopold Eyharts som skal være igjen på romstasjonen.

 

08pd0133-m.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Virkelig fått interessen for dette. Blir moro å se på torsdag.

 

Det finnes vel ikke noe alternativ Nasa-TV med litt bedre kvalitet? Noen TV-kanaler?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Generelt sett er det dårlig med slikt her i Norge. Det hender CNN sender noe, men da er det isåfall kun de siste minuttene før oppskytingen og til ca 2 minutter inn i oppskytingen. Så landingen på STS-120 på CNN og det var en litt annen opplevelse med skikkelig bilde.

 

Ellers finnes det NASA-TV streams som har høyere bitrate enn den på nasa.gov

 

Yahoo tror jeg har en ganske bra en, du finner også en bra feed på space multimedia (bare søk i google)

På NASA SpaceFlight har de en forumtråd hvor du finner mange linker til feeds med god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...