Gå til innhold

Starte case mod verksted?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor en slik tråd ville passet inn, men jeg legger den her da det er her jeg føler den passer best.

 

Har noen tenkt på mulighetene for å starte et modde-verksted? Jeg ser mange her som jobber på soverommet/kjøkkenet/stua/kjelleren osv. Hva om man hadde hatt et lite lokale i nærmiljøet hvor man hadde hatt grunnleggende utstyr for casemodding/bygging. Slik som plateknekker, dremler, driller, sager, freser osv. Jeg vet ikke hvor dere ligger sånn rent aldersmessig, selv er jeg 25 og begynner kanskje i noens øyne å bli for gammel til å drive med dette. Men jeg syns det er kjempemorsomt.

Man kunne kanskje fått litt støtte hvis man hadde lagt det opp som en fritidsklubb-aktig sak.

 

Noen forslag eller innspill?

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel kanskje ein bra tanke, men det er ein del som har foreldre eller besteforeldre som har ein slags form for verkstad som dei kan bruke.

 

Personleg har eg tilgang på ein liten snikkarverkstad med og utstyr, og ein kjellar som har vorte brukt til bilmekking som egnar seg til arbeiding med metall.

Lenke til kommentar

Dere ute på bygdene (ikke negativt ment, selv bygdegutt), men vi som bor i byer har ofte ikke samme mulighetene. Ta for eksempel meg og en kompis som har lyst å begynne et prosjekt nå. Vi har et sted å jobbe, det er terrassen min der man bare kan drive med småting, ikke dremel eller noe, heller ikke lakking, sånn er det for veldig mange som bor i større byer ;) Husker da jeg bodde på landet. Hadde så mye plass å skru på, sikkert større plass enn det jeg bor på nå....

Lenke til kommentar
Dere ute på bygdene (ikke negativt ment, selv bygdegutt), men vi som bor i byer har ofte ikke samme mulighetene. Ta for eksempel meg og en kompis som har lyst å begynne et prosjekt nå. Vi har et sted å jobbe, det er terrassen min der man bare kan drive med småting, ikke dremel eller noe, heller ikke lakking, sånn er det for veldig mange som bor i større byer ;) Husker da jeg bodde på landet. Hadde så mye plass å skru på, sikkert større plass enn det jeg bor på nå....

 

Jeg bor i byen, jeg har tilgang på verktøy verd mange titals milioner av kroner, inkludert diverse cnc og datastyrte maskiner, stor plass til å jobbe på og en ny lakkboks som kosta noen milioner. Bor ikke i sentrum da, men 10 min med buss så er jeg midt i sentrum av byen.

 

Men om noen ville være villig til å invistere masse penger for å skaffe et lokale og verktøy så hadde det vert kjempefint, men det er ingen fortjenste på det, så det bilr av egene lommer.

 

Men om du er 25år og har en jobb, så er det ingen problem å få tak i noe småvektøy som trengs til å lage orntelige bra kabinetter som du han ha i kjelleren eller noe, til en billig penge.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Nei det er jo det som er planen. Å lage et lite privat verksted i kjelleren. Men jeg tenkte som nevnt på å gjøre litt ungdomsklubb utav det. Evt. snakke med en skole om å få bruke sløyden (Jeg har ikke hatt sløyd på 10 år så jeg er litt usikker på hva som fins av maskiner i en gjennomsnittlig sløydsal :) )

 

-C-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Husker dette ble tatt opp før men er ikke helt sikker på hvordan det gikk. Selv så har jeg alt av utstyr jeg trenger hos gamlingene :)

 

Jeg prøvde og dra igang på Gjøvik/Toten område for en tid tilbake.

Flere som liker iden og ønsket og delta, men for store reise avstander er et stort problem, ingen i nærområdet her som har meldt seg enda desvere.

 

Jeg har selv tilgang til alt som finnes av produksjons utstyr, men hadde vært artig og samlet en gjeng som kan ha det litt artig sammen dele erfaring, verktøy og komponenter kanskje!

 

Hvor i landet holder du til ChristianW, eventuelt andre intreserte?

Lenke til kommentar
Men tror du interessen blandt ungdom er stor da?

Jeg tror det, hvertfall på forumet :)

 

Holder til i Trondheim selv. Trondheim er ganske så stort og kompakt, så det vil sannsynligvis være enkelt å få med seg mye folk, hvis interessen er der da selvfølgelig.

 

-C-

Syns tønsberg høres kult ut jeg :), hehe.

Det kan vel bli en evig krangel om hvor det skal være, men jeg holder til ved Tønsberg hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvor en slik tråd ville passet inn, men jeg legger den her da det er her jeg føler den passer best.

 

Har noen tenkt på mulighetene for å starte et modde-verksted? Jeg ser mange her som jobber på soverommet/kjøkkenet/stua/kjelleren osv. Hva om man hadde hatt et lite lokale i nærmiljøet hvor man hadde hatt grunnleggende utstyr for casemodding/bygging. Slik som plateknekker, dremler, driller, sager, freser osv. Jeg vet ikke hvor dere ligger sånn rent aldersmessig, selv er jeg 25 og begynner kanskje i noens øyne å bli for gammel til å drive med dette. Men jeg syns det er kjempemorsomt.

Man kunne kanskje fått litt støtte hvis man hadde lagt det opp som en fritidsklubb-aktig sak.

 

Noen forslag eller innspill?

 

-C-

 

 

Skulle tro at det tar noen timer å mekke et kabinett... altså en del hundrelapper koster 300-1000 for et nytt fett kabinett så.. vet ikke jeg

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med fett. Hvis du mener med ferdig vindu, masse lys, alienhoder, masse vifter etc. etc. etc. så er ikke det fett. Det er masseprodusert plast-skrap. Og da inkluderer jeg alienware-kabinettene, og alle klonene.

 

Og litt av poenget var ikke å kjøpe seg et nytt. Det var modding for moddingens del. Jeg har lodda flere LCD-display, selv om jeg kunne kjøpt ferdiglagde for noen få kroner ekstra. Det er liksom ikke poenget...

 

Og en god case-mod tar vel alt mellom en dag og et år? :)

 

-C-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg vet ikke hvor dere ligger sånn rent aldersmessig, selv er jeg 25 og begynner kanskje i noens øyne å bli for gammel til å drive med dette. Men jeg syns det er kjempemorsomt.

-C-

 

Feiler det deg noe???? :tease:

 

Eg er 37, og slettest ikkje for gammel til å gå løs på ett nytt kabinett med en dremel :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...