Gå til innhold

Trenger Hjelp Til å Klokke Q6600


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er klar over at d sikkert er 100 slike poster fra før av, men jeg trenger litt hjelp uansett.

 

Jeg har Q6600 Prosesoren, og er egentlig godt fornøyd, men jeg leste i "Intell Duel" på hardware.no at de hadde klokket den prosessoren til 3.6 ghz uten problemer. Jeg er ganske ny på klokking, og har foreløpig bare brukt nTune til og klokke den, men der stopper den på 2.7ghz. Jeg har vannkjølt CPU og kjører på 25 grader nesten uansett stress. Jeg kjører Windows Vista Ultimate (vet ikke om det spiller noe rolle), og har 2 gig ddr2 ram (800mhz). Skjermkort er 7900GT. Hovedkortet er XFX nForce 650i Ultra.

 

Jeg er litt redd for å endre ting i BIOS, uten å hvite nøyaktig hva jeg driver med, så hvis noen kunne gitt meg en liten guide eller tips om program jeg kan bruke hadde det vert kjempeflott.

 

Vedlagt er et screenshot av systemet mitt etter en kjapp nTune optimalisering.

post-126696-1194311760_thumb.jpg

Endret av Finntroll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Du skal ikke være redd for å gjøre noe feil i bios. Det er en smal sak å rette opp igjen vist noe skulle gå galt å PC-en ikke starter opp.

 

Jeg skal prøve så godt jeg kan med å si hva du skal stille på.

 

Først må du finne frem manualen er du snill. Det er lettere for deg å finne de forskjellige tingene jeg snakker om med å bruke manaualen.

 

Here we go:

 

Først og fremst må du sette minne til 1:1 slik at at fsb på cpu og frekvens på minne har 1:1 forhold til hverandre.

 

Så finner du frem FSB (Front Side Bus) Denne stiller du på litt og litt (10-15 mhz av gangen) med testing mellom hver endring.

 

! Du burde komme et stykke uten at du behøver å stille på vCore (Det er først da det begynner å bli risikabelt...

 

Begynner den altså å bli ustabill, må du øke vCore (Volten til CPU)

Øk denne et hakk av gangen med testing mellom hver endring.

 

 

Med denne oppskriften burde du komme et stykke. Jeg i mitt tillfelle har kommet helt til 3.3 med stock kjøling med dette.

 

 

Gjenstår bare å si lykke til ;) Å jeg forventer en raport :p

Lenke til kommentar

Tusen takk, tror den lille guiden din kan hjelpe meg, var litt redd for å rote i BIOS, men skal prøve meg fram nå. Gir dere tilbakemelding/rapport så snart jeg ser resultater.

 

Bare lurte, hva er stock kjøling? Og en ting til, når jeg har satt minne til 1:1, kan jeg ikke endre fsb i nTune?

Endret av Finntroll
Lenke til kommentar

Jeg Satt minne greien til 1:1, men maskinen min låser seg beyond repair hver gang jeg når en FSB clock på 320 Mhz/FSB frekvens på 1280 Mhz/ CPU clock på 2880 mhz.

 

jeg har prøvd dette i både bios og i nTune, men greier ikke å bryte den 320 FSB muren. Jeg har prøvd å hoppe over 320 til videre hakk og, men d fungerte heller ikke. Jeg vet at temp ikke er problemet, den passerer så vidt 35 under tungt stress, så vet ikke hva d kan være, kansje noen instillinger i bios burde vert endret eller noe.

 

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

Du har nvidia brikkesett på hovedkortet så det er ikke behov for divider. Bare å sette minnet til unlinked og taste inn hastigheten.

 

Tror mye av forklaringen på det dårlige resultatet ligger mest sannsynlig i at 650i brikkesettet ikke egner seg til å klokke Quad-core. Har selv et Asus P5N32-E SLI PLUS og får ca samme resultat.

 

Du kan lese mer HER og HER.

 

Nyeste bios kan da være en god start!

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Arween, ja jeg har økt både volten på cpu og fsb, og prøvd mange kombinasjoner, men maskinen låser seg alltid når jeg prøver å passere 2.8ghz.

 

Heisann80, instillingene mine var på 1:1 linked, men jeg skal endre d til unlinked å prøve igjen. noe forslag til hva slags hastighet jeg skal prøve å taste inn? Eventuelt andre ting jeg bør fikse i bios? Skal også prøve å last ned nyeste bios.

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar

Tast inn hastigheten minnet ditt er spesifisert til og sett anbefalt spenning. 800MHz, spenning ? Vet ikke hvilke brikker det er snakk om. Så utelukker du mer eller mindre minne problemer

 

Har heller ikke kjennskap til bios på det kortet. Men du kan jo se litt i de testene jeg lenket til. I ene blir det foreslått fysiske modisikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...