Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fra Cat.5 til fiber.


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ett lan med en del personer her hjemme.

Men mellom switchene vil jeg ha fiber

 

Jeg tengte slik at jeg kjøper to slike og stikker i port 1 på svitsjene. Dlink Media Converter

 

Og bruker denne kablen mellom. CC Fiberoptical Cable 50 micron SC/SC 10m

 

Eller kjøpe to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC

 

og legge fiber mellom.

 

Jeg synes riktig nok disse løsningene er dårlige. Jeg har 3000.- og bruke på utstyr til dette. Så jeg er åpen for forslag.

 

Se nett tegning som vedlegg.

 

Takk for svar.

post-104956-1194288149_thumb.jpg

Endret av christophermp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm hva med en stor switch? det vil bli ca like dyrt og gi en mye større kapasitet

 

ser mange her liker hp, så f.eks. (kjapt forslag) http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...8-80325718.html med 22 gbitporter.

 

Switchene har utrolig mye å si for hvordan nettverket oppfører seg under load. Eneste med forslaget mitt er at det er litt over budsjett og trolig overkill til tusen.

 

Hvor mange skal du egentlig ha på lanet? og noe poeng å ha stor avstand mellom hvor folk sitter? cat5e holder vel teoretisk innenfor 100m :/

 

Edit: og btw du sender ikke folk gjennom en spillserver og så en brannmur på vei til internett. La spillserveren stå for seg selv.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Jeg skal ha ett lan med en del personer her hjemme.

Men mellom switchene vil jeg ha fiber

 

Jeg tengte slik at jeg kjøper to slike og stikker i port 1 på svitsjene. Dlink Media Converter

 

Og bruker denne kablen mellom. CC Fiberoptical Cable 50 micron SC/SC 10m

 

Eller kjøpe to slike CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC

 

og legge fiber mellom.

 

Jeg synes riktig nok disse løsningene er dårlige. Jeg har 3000.- og bruke på utstyr til dette. Så jeg er åpen for forslag.

 

Se nett tegning som vedlegg.

 

Takk for svar.

 

 

Hva er visten med fiber når det er snakk om 10-50 meter???

 

Hvor mange er det som skal bruke dette nettet samtidig? Det vil jo ikke gå så mye raskere med fiber som med cat5e eller cat6.

kabler,konvertere, husk også at disse er mye mer omfintlige for støv/vridning enn vanlig TP.

 

mvh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, den switchen som du foreslo først har kun 100Mbit overføringshastighet, ikke mer enn 100Mbit på uplink heller mao. Så du skal altså ha et LAN, med rundt 10 PC-er, skal kjøre fiber mellom switchene, og en converter til brannmuren? Da må du ha 2 porter til fiber på den ene switchen, og plutselig er du oppe i mer penger. Som de andre her, vil anbefale å kjøpe 2 gode Gbit switcher fra 3Com eller lignende, for bedriftsbruk. Cisco er aller best men koster flesk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...