Gå til innhold

utvide hjemmenettverk med speedtouch og airport extreme


madcat

Anbefalte innlegg

hei

 

 

her er saken:

 

jeg har en speedtouch stående i 3. etasje i huset der kabelen kommer ut av veggen, og rommet mitt er i første hvor signal er veldig svakt og detter ut hele tiden. Har funnet ut at det er pga et vannrør, men nok om det.

 

Det jeg nå har prøvd i 1 uke og ikke får til er å bruke min airport extreme til å videresende signaler fra den trådløse speedtouch 780 WLT. Får det ikke til.

 

Noen som har gjort dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

 

 

her er saken:

 

jeg har en speedtouch stående i 3. etasje i huset der kabelen kommer ut av veggen, og rommet mitt er i første hvor signal er veldig svakt og detter ut hele tiden. Har funnet ut at det er pga et vannrør, men nok om det.

 

Det jeg nå har prøvd i 1 uke og ikke får til er å bruke min airport extreme til å videresende signaler fra den trådløse speedtouch 780 WLT. Får det ikke til.

 

Noen som har gjort dette før?

 

Jeg har drivi mye med Speedtouch...

-og en ting jeg har lært er at den er yperlig å gjøre trådløs repeater-funksjon med.

 

Det er lett å bli litt blind på at det skal være en repeater (det du kaller videresender) som skal gjøre jobben med å repitere signalet, men slik behøver det ikke være.

 

Jeg anbefaler at du bruker WDS-funksjonen i din 780wlt isdeted. (WDS = Wireless Distribution System)

 

Gør følgende:

 

Gå in i din airport extreme og sett dene til rein AP (accesspoint) med en IP-adresse som kan nåes fra 10.0.0.x - nettet.

f.eks 10.0.0.200 Hvis du har kryptering på din 780wlt så sett samme kryptering i din airport extreme. Også nettverksnavnet bør være likt som din speedtouch"

Velg også den mest fornuftige kanalen.

Tips: høye kanaler er gjerne minst støyutsatt, men når litt kortere enn lave kanaler.

Uansett så styr unna naboenes trådløse nett med minst EN kanal.

f.eks: Hvis naboen sender på kanal 6 så kan du velge kanal 4 eller 8 eller noen som er ennå lengre unna.

 

I din spedtouch klikker du på linken som er lik navnet på det trådløse nettet ditt. altså "privatxxxx"

klikk på "configure" øverst til høyre på siden.

klikk så på "configure WDS" nederst på siden.

klikk "scann for accesspoints" Du vil eter litt få en liste over AP's i din nærhet.

Her vil du også se kanalvalget til netverkene i din nærhet. så da kan du eventuelt justere kanalen på din airport extreme for å styre unna disse.

Huk av forran nettverksnavnet som matcher din airport extreme og klikk "apply"

Gå deretter inn på konfigureringen igjen og sett kanalvalg til manuell og velg den samme kanalen som airport extreme.

 

Du skal nå kunne nå IP-adressen til både speedtouch 780 og airport extreme.

 

Håper dette var forklaring nok Hilsen Speedtouch-fan.

Lenke til kommentar
hei

 

 

her er saken:

 

jeg har en speedtouch stående i 3. etasje i huset der kabelen kommer ut av veggen, og rommet mitt er i første hvor signal er veldig svakt og detter ut hele tiden. Har funnet ut at det er pga et vannrør, men nok om det.

 

Det jeg nå har prøvd i 1 uke og ikke får til er å bruke min airport extreme til å videresende signaler fra den trådløse speedtouch 780 WLT. Får det ikke til.

 

Noen som har gjort dette før?

 

Jeg har drivi mye med Speedtouch...

-og en ting jeg har lært er at den er yperlig å gjøre trådløs repeater-funksjon med.

 

Det er lett å bli litt blind på at det skal være en repeater (det du kaller videresender) som skal gjøre jobben med å repitere signalet, men slik behøver det ikke være.

 

Jeg anbefaler at du bruker WDS-funksjonen i din 780wlt isdeted. (WDS = Wireless Distribution System)

 

Gør følgende:

 

Gå in i din airport extreme og sett dene til rein AP (accesspoint) med en IP-adresse som kan nåes fra 10.0.0.x - nettet.

f.eks 10.0.0.200 Hvis du har kryptering på din 780wlt så sett samme kryptering i din airport extreme. Også nettverksnavnet bør være likt som din speedtouch"

Velg også den mest fornuftige kanalen.

Tips: høye kanaler er gjerne minst støyutsatt, men når litt kortere enn lave kanaler.

Uansett så styr unna naboenes trådløse nett med minst EN kanal.

f.eks: Hvis naboen sender på kanal 6 så kan du velge kanal 4 eller 8 eller noen som er ennå lengre unna.

 

I din spedtouch klikker du på linken som er lik navnet på det trådløse nettet ditt. altså "privatxxxx"

klikk på "configure" øverst til høyre på siden.

klikk så på "configure WDS" nederst på siden.

klikk "scann for accesspoints" Du vil eter litt få en liste over AP's i din nærhet.

Her vil du også se kanalvalget til netverkene i din nærhet. så da kan du eventuelt justere kanalen på din airport extreme for å styre unna disse.

Huk av forran nettverksnavnet som matcher din airport extreme og klikk "apply"

Gå deretter inn på konfigureringen igjen og sett kanalvalg til manuell og velg den samme kanalen som airport extreme.

 

Du skal nå kunne nå IP-adressen til både speedtouch 780 og airport extreme.

 

Håper dette var forklaring nok Hilsen Speedtouch-fan.

 

Jeg har nå funnet airport extreme med wds gjennom speedtouch, men jeg hoppet over første trinnet med å konfigurer AE, så nå prøver jeg å stille inn denne ip, og nå spør den om en mac adresse ( WDS hoved ) hva er den , hvor finner jeg det?

Lenke til kommentar
I hvilken boks får du spørsmål om dette?

 

høres ut som om du prøver å konfe AE som repeater eler WDS.

I det jeg forklarer så skal WDS-funksjone ligge på Speedtouchn og ikke på AE...

-så derfor skal AE stå i vanlig Accesspoint (og ikke i repeater-modus)

 

 

det husker jeg ikke...men det var i airport extreme settings...

 

 

det ser ut at min internett fra speedtouch er pppoe, ...

 

testet forbindelse fra ae i går til nettverket. jeg klarte å finne mitt hovednettverk, men klarte ikke å koble til internet. kjørte en diagnostikk med ae og det står at det var trøbbel med tildeling av ip adresse...

 

ps: har også gått inn på speedtouc og funnet ut ip og ruteradresse, men da jeg sjekket ip og ruter adresse fra min pc ( macbook ) så er adressen annerledes..og ruteradressen og.

 

så spørsmålet er også om jeg skal bry med om denne forskjellen og heller bruke den andresse jeg finner med macen og taste det inn i ae? eller bruke den ip adressen om speedtouch viser? ( håper nå jeg ikke har blandet feil sammen, men mener at det viste to forskjellige adresser )

 

mener nå at airport extreme står i bromodus, burde den ikke bare ta imot ip fra speedtouc?

Endret av madcat
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne, men jeg prøver....

Du skriver at AE nå står i Bromodus.....

Jeg må igjen presisere at hvis du vil prøve den løsningen jeg skisserer i denne tråden så må AE stå i AP-modus.

Hvis du har mulighet så kan du sette fast IP-på AE eller så kan den også stå til DHCP (Dynamisk IP)

-Da er det Speedtouch som vil tildele den en IP.

 

Uansett. det er ikke noe annet en MAC-adresser som trengs for å gjøre slike WDS-koblinger eller Bridge-koblinger.

 

Og... en Bromodus (bridge) , når vi snakker om trådløst, vil si en "punkt til punkt kobling" hvor klineter ikke har tilgang.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne, men jeg prøver....

Du skriver at AE nå står i Bromodus.....

Jeg må igjen presisere at hvis du vil prøve den løsningen jeg skisserer i denne tråden så må AE stå i AP-modus.

Hvis du har mulighet så kan du sette fast IP-på AE eller så kan den også stå til DHCP (Dynamisk IP)

-Da er det Speedtouch som vil tildele den en IP.

 

Uansett. det er ikke noe annet en MAC-adresser som trengs for å gjøre slike WDS-koblinger eller Bridge-koblinger.

 

Og... en Bromodus (bridge) , når vi snakker om trådløst, vil si en "punkt til punkt kobling" hvor klineter ikke har tilgang.

 

 

Ok, har slått av bromodus, men det står ikke noe sted AP modus.

 

Det nærmeste jeg kommer til det du sier er å velge dhcp eller pppoe..

 

Når jeg skal skrive ip, hvor finner jeg ut hvilken ip som skal stå der? eller skal jeg bare finne på en?

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne, men jeg prøver....

Du skriver at AE nå står i Bromodus.....

Jeg må igjen presisere at hvis du vil prøve den løsningen jeg skisserer i denne tråden så må AE stå i AP-modus.

Hvis du har mulighet så kan du sette fast IP-på AE eller så kan den også stå til DHCP (Dynamisk IP)

-Da er det Speedtouch som vil tildele den en IP.

 

Uansett. det er ikke noe annet en MAC-adresser som trengs for å gjøre slike WDS-koblinger eller Bridge-koblinger.

 

Og... en Bromodus (bridge) , når vi snakker om trådløst, vil si en "punkt til punkt kobling" hvor klineter ikke har tilgang.

 

 

Ok, har slått av bromodus, men det står ikke noe sted AP modus.

 

Det nærmeste jeg kommer til det du sier er å velge dhcp eller pppoe..

 

Når jeg skal skrive ip, hvor finner jeg ut hvilken ip som skal stå der? eller skal jeg bare finne på en?

 

OK, bare velg DHCP.

Hvis du kan skrive IP så skriv 10.0.0.200

Da får du tak i den fra samme nettet som Speedtouch.

 

Men ut i fra det du skriver (at den har PPPoE-valg og greier) så lurer jeg vel litt på om AE er en ruter.... hvis den har egen WAN-port (noe jeg regner med) så bør du i tillegg slå av DHCP-serveren i AE.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne, men jeg prøver....

Du skriver at AE nå står i Bromodus.....

Jeg må igjen presisere at hvis du vil prøve den løsningen jeg skisserer i denne tråden så må AE stå i AP-modus.

Hvis du har mulighet så kan du sette fast IP-på AE eller så kan den også stå til DHCP (Dynamisk IP)

-Da er det Speedtouch som vil tildele den en IP.

 

Uansett. det er ikke noe annet en MAC-adresser som trengs for å gjøre slike WDS-koblinger eller Bridge-koblinger.

 

Og... en Bromodus (bridge) , når vi snakker om trådløst, vil si en "punkt til punkt kobling" hvor klineter ikke har tilgang.

 

 

Ok, har slått av bromodus, men det står ikke noe sted AP modus.

 

Det nærmeste jeg kommer til det du sier er å velge dhcp eller pppoe..

 

Når jeg skal skrive ip, hvor finner jeg ut hvilken ip som skal stå der? eller skal jeg bare finne på en?

 

OK, bare velg DHCP.

Hvis du kan skrive IP så skriv 10.0.0.200

Da får du tak i den fra samme nettet som Speedtouch.

 

Men ut i fra det du skriver (at den har PPPoE-valg og greier) så lurer jeg vel litt på om AE er en ruter.... hvis den har egen WAN-port (noe jeg regner med) så bør du i tillegg slå av DHCP-serveren i AE.

 

Fikk det ikke til, etter en ukes prøvelse og en oppbygget frustrasjon, ringte jeg til telenor ekspert og der fikk jeg vite at airporten extreme klarer ikke å videreformidle internett trådløst. Må ha kabel i wan porten. Får vel bare selge den AE.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

OK

 

Det er vel heller usikert at "experten" hos Telenor skjønte at du prøvde å repitere med Speedtouch'n og ikke AE, men OK....

 

Hvis du nå kjøper en repeater og skal benytte denne og ikke speedtouch så pass på at du kjøper en universalrepeater som ikke trenger et accesspoint av samme fabrikat for å virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...