Gå til innhold

Hjemmekontor og husleie


SaJo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med at jeg skal flytte til en annen del av landet, vil jeg få behov for å ha hjemmekontor.

Arbeidet mitt er av en slik art at jeg er omtrent halve tiden ute hos kunder, og resterende på kontoret.

Arbeidsgiver ønsker at jeg fortsetter og jobbe for de også etter at jeg har flyttet, og en god løsning da er at jeg har hjemmekontor den tiden jeg ikke jobber hos kunder.

 

Arbeidsgiver dekker utgifter til utstyr (printer, scanner, fax og alt kontorutstyr).

I tillegg ønsker arbeidsgiver å betale "husleie" for kontoret, satt ut ifra hva de måtte betale for å leie et kontor i et kontorfellesskap.

 

Spørsmålet er: Hvordan er skattereglene rundt dette? Jeg ønsker selvfølgelig å beholde husleien skattefritt, dersom det er mulig.

Hjemmekontoret blir et rom i min eide (ene)bolig. Rommet vil kun bli brukt som hjemmekontor.

 

Det hadde vært flott om noen som kan noe om dette kan gi meg noen tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom husleie og areal er under 50% av den totale boenheten så er det skattefritt.

Og du er helt sikker på at det gjelder når man leier ut til firma også?

Jeg lurte på det samme.

Jeg kan ikke skille ut hjemmekontoret som en egen boenhet, man må bruke samme inngang som resten av huset.

 

Derimot så er det jo folk som leier ut et soverom i leiligheten sin til studenter f.eks. Regner med det er skattefritt?

Spørsmålet er da om det er andre regler som gjelder siden jeg leier ut til min egen arbeidsgiver.

 

Noen som har gjort dette selv, eller som kjenner reglene?

Hvor kan jeg forhøre meg om dette? Bør jeg ta kontakt med likningskontoret i kommunen jeg flytter til, eller er det uklokt?

Lenke til kommentar

Håper dette kan hjelpe.

 

Fra Sticos:

 

Ved utbetaling av godtgjørelse til dekning av arbeidstakers utgifter ved kontorhold i hjemmet må det for det første tas stilling til om dette er leieinntekt for arbeidstakeren eller en utgiftsgodtgjørelse. Om hvilke tilfeller som skal behandles som utleie av hjemmekontor, se stikkord BOLIG KONTOR HJEMMEKONTOR UTLEIE. Om kontorgodtgjørelsen blir å anse som en utgiftsgodtgjørelse må det tas stilling om den er trekk- og avgiftsfri eller om den er trekk- og avgiftspliktig.

 

Om godtgjørelsen gjelder kontor som oppfyller vilkårene til hjemmekontor (se siste avsnitt) og ikke overstiger de satsene som gjelder for fradrag for hjemmekontor (se nest siste avsnitt), vil godtgjørelsen være trekk- og avgiftsfri og skal innberettes under lønnsart 460 Kontorgodtgjørelse (trekkfri). Om godtgjørelsen gjelder kontor som ikke oppfyller vilkårene til hjemmekontor og/eller overstiger de satsene som gjelder for fradrag for hjemmekontor, vil godtgjørelsen være trekk- og avgiftspliktig i sin helhet og skal da innberettes under lønnsart 461 Kontorgodtgjørelse (trekkpliktig).

 

 

 

 

Fritakslignet bolig

 

Reglene om prosentligning er opphevet fra og med 2005 og erstattet av regler om fritaksligning. I Skatteloven Kapittel 7 samt Skattedirektoratets skatteforskrift Kapittel 7 er det tatt inn nye særregler om inntekt fra egen bolig eller fritidsbolig samt regler om skattefri fordel ved bruk av egen bolig eller fritidsbolig. De tilfellene som tidligere medførte prosentligning blir skattefri etter de nye reglene. Se også stikkordet FRITAKSLIGNING EGEN BOLIG FRITIDSEIENDOM UTLEIE FRITIDSBOLIG.

 

 

 

 

I de tilfeller skattyter har hjemmekontor i fritakslignet bolig, herunder andelshavers leilighet i boligselskap, gis det standardfradrag med kr 1 500 pr år for de kostnader som knytter seg til den del av eiendommen som brukes til hjemmekontor mv., jf. LigningsABC 2006 side 185, pkt. 2.1 og Forskrift om takseringsregler for 2006 § 1-3-26. I stedet for standardfradrag kan eieren kreve fradrag for faktiske kostnader knyttet til ervervsdelen av boligen (hjemmekontoret). For lønnstakere inngår kostnadene i minstefradraget.

 

 

 

 

Med hjemmekontor menes eget/egne rom i hjemmet som utelukkende benyttes i eierens/ektefellens inntektserverv, f.eks. arbeidsrom i lønnet erverv, legekontor, frisørsalong, lager mv. Kombinert bruk av et rom i boligen til arbeidsrom og f.eks. stue eller soverom, kommer ikke under reglene for hjemmekontor. Slik kombinert bruk gir ikke rett til fradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...