Gå til innhold

Siv. Ing Datateknikk NTNU


Anbefalte innlegg

Hej

 

Lurte på om noen av dere som går på dette studiumet kunne gi meg en omtrentlig pekepinn på hva jeg må rekne med å betale årlig med tanke på bo opphold, bøker og annet matriell, osv? Det er vel heller ikke gratis å gå på NTNU (forelesninger, eksamner)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve skolegangen er 'gratis', bortsett fra semesteravgiften på ca 300 elns i halvåret (== semesteret).

 

Bøker får man kjøpt brukt hvis man gidder, ellers ligger det vel på en 2000kr i semesteret, sånn gjennomsnittlig. Litt avhengig av fagvalg og hvilke endringer som skjer i fagene.

 

Bosted, derimot, er litt verre å beregne. Er du fornøyd med å bo på Moholt Studentby, slipper du unna med ca 2000kr i måneden, inkludert strøm og 10|100Mbit. Det kommer veldig an på hva du får og hva du vil sette som minstekrav.

Lenke til kommentar

Du får 8000,- i støtte fra Lånekassa i måneden og det er det du har - hvis du da ikke jobber i tillegg. Den gang jeg gikk på NTH/NTNU klarte jeg meg greit nok på det jeg fikk fra Lånekassa.

 

NTNU er gratis å gå på som alle andre offentlige høgskoler og universitet.

 

Tomle (ikke datateknikk, men siv.ing elektronikk..)

Lenke til kommentar

Ok, takk for raske svar! Er det å anbefale å jobbe et år i forveien? Regner med å tene oppunder 200 000 netto etter skatt, vil jeg få stipend da? Tener jo ingenting i utdanningsperioden, vil lønn i foregående være gjeldende, og vil denne bli regnet som formue da den vil bli stående på konto?

Lenke til kommentar
Ok, takk for raske svar! Er det å anbefale å jobbe et år i forveien? Regner med å tene oppunder 200 000 netto etter skatt, vil jeg få stipend da? Tener jo ingenting i utdanningsperioden, vil lønn i foregående være gjeldende, og vil denne bli regnet som formue da den vil bli stående på konto?

 

Du vil fortsatt få fullt stipend og lån. Det som koster er "det ved siden av skolen" :D:D:D

 

Jeg har vel ett forbruk på 10-12k i mnd. ++ når jeg får ekstra lønn.

Lenke til kommentar

Går du på datateknikk Sirhartg?

 

Vel jeg klarer meg ikke på lånet og stipendet, jeg tjener ca 3k i mnd etter skatt ved siden av og da kan jeg gå på fylla og kjøpe hardware som det passer seg.

 

Men vet endel som klarer seg kun på lån, stipend, men de har det ikke romselig økonomisk.

 

Du kan tjene opptil 250k i det året du starter på studiene uten og miste stipend. Du kan vel ha ca 190k i formue på konto for og ikke få nedsatt stipend, men sjekk på lånekassen for og være sikker.

 

Man kan maks tjene 100k pr år under fulltis studie(hvis du studerer hele lignings året) uten og få nedsatt stipend.

 

Når du spør om du bør jobbe fulltid et år før du starter vil jeg si kanskje. Er greit med de ekstra pengene, men man kommer FORT ut av studie vanene og det er ikke bra selv om man trur det skal gå greit. Jeg hadde 3 år etter vgs med loffing før jeg starta her oppe og jeg angrer, strøk i matte1 fordi jeg ikke gadd/klarte og dra meg på forelesniger og være aktiv.

 

Lykke til med ditt valg, men vil anbefale en liten bi jobb ved siden av studiene da du har god tid til det, og er greit og få kobla av fra kun skole med noe annet som er "tvunget". Godt for hodet og få tømt seg på litt meningsløst inntektsdrivende arbeid ;-)

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg klarer meg fint på stipend+lån, det kommer helt an på hva man er vant til av pengeforbruk.

 

Det er ikke 8000 i måneden lenger, men ca 6500. I begynnelsen av semesteret derimot er utbetalingen ca 17000, så det jevner seg ut.

 

Ca-priser for leie av privat hybel: 2500-3000+ pluss strøm, avhengig av avstand til sentrum og gløshaugen (og standard)

Om du vil bo i studentbyer (trangt men sosialt), koster det ca 1700 på Moholt Studentby, mener jeg å huske. Du kan også flytte inn på Singsaker Studenterhjem, men der koster det 3644,- / mnd (inkl. mat)

 

Jeg vil anbefale deg å leie et hus sammen med noen venner, da har du herlig frihet i forhold til studentbyene, du har ikke noen 'strenge' felles gjøremål, du trenger ikke ta så mye hensyn til andre beboere, du kan dele masse utgifter (f.eks. mat) og ikke minst har du plass til å ha vorschpiel!

Så bestiller du NGT Delta-linje (2mbit/640kbit) og oppgir studentnr ditt ved NTNU, så får du det for 450,-/mnd hvis du binder deg for to år.

 

Edit: Link til studentby-portalen: http://www.studby.ntnu.no/

 

Ønsker deg lykke til i Trondheim! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...