Gå til innhold

Kristopher Schaus "De syv dødssynder" - viktig debatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva synes dere om det nye programmet til Kristopher Schau, "De syv dødssynder"? Jeg tenker da på budskapet som formidles, ikke hvordan serien er som TV-underholdning. Er det riktig å prøve å skape en debatt om kristendommens såkalte dødssynder og troen om et fysisk helvete?

 

Kommer tilbake med mine tanker, vil bare ikke styre diskusjonen i en bestemt retning ved å la førsteposten inneholde mine meninger (som i manges øyne kan være svært kontroversielle).

 

 

Jeg synes det er drittkult.... er så morro med folk som faktisk tør å gjøre så sprøe ting, men personlig ville jeg aldri gjort det da:P

Lenke til kommentar
Gud er ikke en ond kar som er mot homofile og alt som skaper glede i livet.

 

Hvordan kan du gjøre deg sikre tanker på vegne av et fenomen som du foruten historier og tanker ikke kan observere? Selv mener jeg at det ettertrykkelig kommer frem at homofil er synd og at homofile skal bøte med livet, men det er vel kanskje en utdatert og billig bibel jeg har i hylla mi?

 

Argumentet om at Gud må eksistere fordi det finnes onde og gode sider i verden. Du sier at Gud skaper glede for oss, hvorfor gjør han da ikke noe med smerte og elendighet?

 

Du vil vel ikke avfeie at dette virker noe rart, vil du vel?

Endret av AKF
Lenke til kommentar
Gud er ikke en ond kar som er mot homofile og alt som skaper glede i livet.

 

Hvordan kan du gjøre deg sikre tanker på vegne av et fenomen som du foruten historier og tanker ikke kan observere? Selv mener jeg at det ettertrykkelig kommer frem at homofil er synd og at homofile skal bøte med livet, men det er vel kanskje en utdatert og billig bibel jeg har i hylla mi?

 

Argumentet om at Gud må eksistere fordi det finnes onde og gode sider i verden. Du sier at Gud skaper glede for oss, hvorfor gjør han da ikke noe med smerte og elendighet?

 

Du vil vel ikke avfeie at dette virker noe rart, vil du vel?

 

Homofili er synd ifølge Bibelen. Det er også synd å ikke gi mat til fattige som trenger det - det er synd å stjele osv... Og vi gjør det hele tiden. Selv om jeg ikke lever som homofil så er ikke jeg en hårsbredd nærmere å fortjene Guds tilgivelse og nåde enn homofile eller andre mennesker. Vi skal alle bøte med livet for det vi gjør her nede av synd og urett. Den eneste veien er å innse at man ikke klarer dette selv og at man trenger Jesus i livet sitt - Han levde nemlig det rene livet og Han er veien, sannheten og livet - og han gir nåde og tilgivelse UFORTJENT. Han kaller oss til å vende oss om fra livet vi lever for oss selv her nede og istedet leve for ham.

 

Gud har i Bibelen åpenbart seg selv for oss, men Gud var ikke - Han ER. I går - i dag - i fremtiden.

 

Jesus sier: "Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." Gud er skaperen av det gode, men i den samme "billige" bibelen din kan du også lese om en ond makt i verden som kommer for å stjele din livsglede, drepe håpet og ødelegge livet ditt - hvis han får spillerom.

 

Jeg har i mitt liv ikke alltid hatt det godt - mange oppturer og nedturer, men gleden som jeg har fått i hjertet mitt er der til tross for at omstendighetene rundt meg kan være triste. Gud har ikke lovet et perfekt liv uten motgang og sorg - han har lovet å være med den hver dag og det er det som gir varig glede.

Lenke til kommentar
Homofili er synd ifølge Bibelen. Det er også synd å ikke gi mat til fattige som trenger det - det er synd å stjele osv... Og vi gjør det hele tiden. Selv om jeg ikke lever som homofil så er ikke jeg en hårsbredd nærmere å fortjene Guds tilgivelse og nåde enn homofile eller andre mennesker. Vi skal alle bøte med livet for det vi gjør her nede av synd og urett. Den eneste veien er å innse at man ikke klarer dette selv og at man trenger Jesus i livet sitt - Han levde nemlig det rene livet og Han er veien, sannheten og livet - og han gir nåde og tilgivelse UFORTJENT. Han kaller oss til å vende oss om fra livet vi lever for oss selv her nede og istedet leve for ham.

 

Gud har i Bibelen åpenbart seg selv for oss, men Gud var ikke - Han ER. I går - i dag - i fremtiden.

 

Jesus sier: "Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." Gud er skaperen av det gode, men i den samme "billige" bibelen din kan du også lese om en ond makt i verden som kommer for å stjele din livsglede, drepe håpet og ødelegge livet ditt - hvis han får spillerom.

 

Jeg har i mitt liv ikke alltid hatt det godt - mange oppturer og nedturer, men gleden som jeg har fått i hjertet mitt er der til tross for at omstendighetene rundt meg kan være triste. Gud har ikke lovet et perfekt liv uten motgang og sorg - han har lovet å være med den hver dag og det er det som gir varig glede.

 

Tja, for de (lettlurte og godtroende) som fortsatt tror på eventyr så finnes de vel trøst i dette, men det finnes ingen bevis, ingen indisier og totalt fravær av substans i det som de monoteistiske religionene hevder. Å påstå at noe sitat: "ER" fordrer bevis. Og da mener jeg ikke selvinduserte halusinasjoner som tolkes til 'kommuniksajon' med det supernaturlige.

 

Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis ikke finnes, og jo mer en finner ut om hvordan ting henger sammen, jo mindre blir den allerede infinitesimale muligheten for en slik eksistens.

 

Det menneskelige sinn derimot, er meget virkelig og den menneskelige psyke er i stand til enorme selvbedrag. Det har f.eks vært påvist at 'religiøse opplevelser' fint kan induseres av testsubjektet og via tilføring av kjemikalier.

 

Hva er å anse som best.

-Å oppføre seg, være medmenneskelig og yte sitt beste i samfunnet uten noen annen årsak enn at det er noe en føler er riktig.

-Eller å gjøre det fordi en ellers havner i helvete?

 

Kan en så anta at noen av de som gjør dette av frykt for å havne i helvete ikke har andre grunner for sin filantropi enn nettopp dette?

Om en må skremme en gruppering for at de skal gjøre noe godt så stiller jeg meg i utgangspunktet skeptisk til medlemmene i den gruppen.

 

Uansett, Schau får bare holde på, det er grei underholdning og belyser det banale og totalt idiotiske som all monoteisme representerer.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Den eneste veien er å innse at man ikke klarer dette selv og at man trenger Jesus i livet sitt - Han levde nemlig det rene livet og Han er veien, sannheten og livet - og han gir nåde og tilgivelse UFORTJENT. Han kaller oss til å vende oss om fra livet vi lever for oss selv her nede og istedet leve for ham.

 

Gud har i Bibelen åpenbart seg selv for oss, men Gud var ikke - Han ER. I går - i dag - i fremtiden.

 

Jesus ga ikke livet sitt; det ble fratatt ham av jødene fordi han brøt guds lover.

Åh... Ironien er overveldene.

 

At "gud er her i dag" er en fullstendig grunnløs antagelse.

De jødiske, muslimske, hinduistiske og åsatroende sitter også og vet at Jahve, Allah, Brahman og Odin er med dem.

Og det vittige er at deres bønner er like effektive som de kristnes bønner -- og at alle bønner er mindre effektive enn handling.

 

Videre: Ingen trenger Jesus i livet sitt.

I alle fall ikke oppegående mentalt stabile mennesker.

Jeg trenger i alle fall ikke fantasifigurer for å klare meg i det daglige eller i vanskelige tider. (Hva kaller du det når du har en venn du egentlig ikke kan snakke med og som du egentlig ikke har noen grunn til å tro på? Du føler at du kan snakke med ham? Vel -- Jeg vet om mennesker som er mer overbevist om at de snakker med gudene sine enn det du kan være, med den kunnskapen du besitter.)

 

De fleste i verden lever helt fint, uten noen Jesus.

Og de som virkelig har Jesus og tror på bibelen slik Jesus ønsket ser ut til å gi blanke i resten av verden og problemene i verden.

(Høyrevridde konservative kristne i USA og ellers i verden.)

Lenke til kommentar

Synes at programmet til Christoffer Schau er helt genialt. På tide at det er en som står å pisser på bålet mens de andre bare fordømmer og forteller alt som kommer til å skje. Men det som er det morsomme er at fyren bare knuser på og forteller, Alt er bra med meg. Og vi som er lei over å høre på alt pisset som kommer ut av kjeften til kristne folk over hva gale som kommer til å skje viss ditten dutten datten. Altså dere klarer sikkert å hjernevaske folk men det er på tide at dere får opp øynene.

Lenke til kommentar
Homofili er synd ifølge Bibelen. Det er også synd å ikke gi mat til fattige som trenger det - det er synd å stjele osv... Og vi gjør det hele tiden. Selv om jeg ikke lever som homofil så er ikke jeg en hårsbredd nærmere å fortjene Guds tilgivelse og nåde enn homofile eller andre mennesker. Vi skal alle bøte med livet for det vi gjør her nede av synd og urett. Den eneste veien er å innse at man ikke klarer dette selv og at man trenger Jesus i livet sitt - Han levde nemlig det rene livet og Han er veien, sannheten og livet - og han gir nåde og tilgivelse UFORTJENT. Han kaller oss til å vende oss om fra livet vi lever for oss selv her nede og istedet leve for ham.

 

Gud har i Bibelen åpenbart seg selv for oss, men Gud var ikke - Han ER. I går - i dag - i fremtiden.

 

Jesus sier: "Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod." Gud er skaperen av det gode, men i den samme "billige" bibelen din kan du også lese om en ond makt i verden som kommer for å stjele din livsglede, drepe håpet og ødelegge livet ditt - hvis han får spillerom.

 

Jeg har i mitt liv ikke alltid hatt det godt - mange oppturer og nedturer, men gleden som jeg har fått i hjertet mitt er der til tross for at omstendighetene rundt meg kan være triste. Gud har ikke lovet et perfekt liv uten motgang og sorg - han har lovet å være med den hver dag og det er det som gir varig glede.

 

Tja, for de (lettlurte og godtroende) som fortsatt tror på eventyr så finnes de vel trøst i dette, men det finnes ingen bevis, ingen indisier og totalt fravær av substans i det som de monoteistiske religionene hevder. Å påstå at noe sitat: "ER" fordrer bevis. Og da mener jeg ikke selvinduserte halusinasjoner som tolkes til 'kommuniksajon' med det supernaturlige.

 

Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis ikke finnes, og jo mer en finner ut om hvordan ting henger sammen, jo mindre blir den allerede infinitesimale muligheten for en slik eksistens.

 

Det menneskelige sinn derimot, er meget virkelig og den menneskelige psyke er i stand til enorme selvbedrag. Det har f.eks vært påvist at 'religiøse opplevelser' fint kan induseres av testsubjektet og via tilføring av kjemikalier.

 

Hva er å anse som best.

-Å oppføre seg, være medmenneskelig og yte sitt beste i samfunnet uten noen annen årsak enn at det er noe en føler er riktig.

-Eller å gjøre det fordi en ellers havner i helvete?

 

Kan en så anta at noen av de som gjør dette av frykt for å havne i helvete ikke har andre grunner for sin filantropi enn nettopp dette?

Om en må skremme en gruppering for at de skal gjøre noe godt så stiller jeg meg i utgangspunktet skeptisk til medlemmene i den gruppen.

 

Uansett, Schau får bare holde på, det er grei underholdning og belyser det banale og totalt idiotiske som all monoteisme representerer.

 

"Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis ikke finnes" Ja, her bygger vi jo under med en massiv bevismengde. Jeg kan jo like gjerne si: "Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis finnes." Vice - Versa.

 

Det som er sannheten er vel at jo mer man finner ut jo mer mener mange forskere at man ikke kommer utenom en overnaturlig kraft fordi f.eks. sjansen for at vi er her og at jorda er som den er er mildt sagt forsvinnende liten. Noe/noen må ha styrt det. Andre mener annet - enige vil de aldri bli.

 

Det er da ikke snakk om å skremme noen til å gjøre godt - Gud sier at vi skal følge Ham, og det å gjøre godt mot andre vil være frukter av det.

 

Nå vet ikke jeg hva slags religiøse opplevelser du sikter til - men jeg har opplevd at Gud er der når man søker Ham. Han taler til meg i hjertet mitt og jeg har sett at han kan hjelpe fysisk og tydelig. F.eks. gjennom helbredelse.

Lenke til kommentar
Jesus ga ikke livet sitt; det ble fratatt ham av jødene fordi han brøt guds lover.

Åh... Ironien er overveldene.

 

At "gud er her i dag" er en fullstendig grunnløs antagelse.

De jødiske, muslimske, hinduistiske og åsatroende sitter også og vet at Jahve, Allah, Brahman og Odin er med dem.

Og det vittige er at deres bønner er like effektive som de kristnes bønner -- og at alle bønner er mindre effektive enn handling.

 

Videre: Ingen trenger Jesus i livet sitt.

I alle fall ikke oppegående mentalt stabile mennesker.

Jeg trenger i alle fall ikke fantasifigurer for å klare meg i det daglige eller i vanskelige tider. (Hva kaller du det når du har en venn du egentlig ikke kan snakke med og som du egentlig ikke har noen grunn til å tro på? Du føler at du kan snakke med ham? Vel -- Jeg vet om mennesker som er mer overbevist om at de snakker med gudene sine enn det du kan være, med den kunnskapen du besitter.)

 

De fleste i verden lever helt fint, uten noen Jesus.

Og de som virkelig har Jesus og tror på bibelen slik Jesus ønsket ser ut til å gi blanke i resten av verden og problemene i verden.

(Høyrevridde konservative kristne i USA og ellers i verden.)

 

Jo, hvis du leser Bibelen så ser du at han gjorde nettopp det.

 

Jeg skjønner jo gjennom det du skriver at du har lite erfaring med bønn - og kanskje Gud også? Noe de fleste som debatterer her har - mangel på kunnskap før ofte til bastante holdninger. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen bønnekjempe, men jeg VET at Gud svarer på bønn. Både i mitt eget liv og andres.

 

Og jo, alle vil før eller siden trenge Jesus. Jeg synes det er en nokså rar måte du skriver på her, og jeg vil jo tro mye av det bunner i nysgjerrighet også - og det er helt fint det. Jeg opplever hver dag at jeg kan be til Jesus og at han er der for meg på forskjellige måter - og jeg er meget stabil - i egne øyne ihvertfall :D

 

Nå vet jeg ikke helt hvilke kristne du sikter etter og hva slags handlinger - men Bibelen selv sier hva slags frukter de som følger ham vil bære - og blant dem omtanke og kjærlighet til andre sentrale.

 

Jeg kunne jo slengt mer ved på bålet her, men tror ikke det kommer noe godt ut av slike nettdiskusjoner i lengda - det ender bare opp med ordkløyveri. Hvis du er interessert i Gud/Jesus og hele pakka så hvorfor ikke ta turen på et møte - trenger jo ikke gjøre annet enn å være der og se hva gærningene holder på med ;)

Lenke til kommentar
"Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis ikke finnes" Ja, her bygger vi jo under med en massiv bevismengde. Jeg kan jo like gjerne si: "Alt vi vet og all logikk tilsier at enhver form for supernaturlig eksistens i praksis finnes." Vice - Versa.

 

Det som er sannheten er vel at jo mer man finner ut jo mer mener mange forskere at man ikke kommer utenom en overnaturlig kraft fordi f.eks. sjansen for at vi er her og at jorda er som den er er mildt sagt forsvinnende liten. Noe/noen må ha styrt det. Andre mener annet - enige vil de aldri bli.

 

Det er da ikke snakk om å skremme noen til å gjøre godt - Gud sier at vi skal følge Ham, og det å gjøre godt mot andre vil være frukter av det.

 

Nå vet ikke jeg hva slags religiøse opplevelser du sikter til - men jeg har opplevd at Gud er der når man søker Ham. Han taler til meg i hjertet mitt og jeg har sett at han kan hjelpe fysisk og tydelig. F.eks. gjennom helbredelse.

 

Du kan jo bruke siteringsfunksjonen, men det er kanskje noe du har like anstrengt forhold til som vitenskapelige metoder for verifisering og forskning. Argumentet ditt er ikke bare en skikelig logisk rød sild samt en selvmotsigende utsagn av en stråmann, men viser også at du ikke har annet å komme med enn bronsealdermyter ;)

 

Om du skulle finne på å dukke hodet ned i en fysikkbok, lære deg en smule om biologi, kjemi og astrofysikk - det er ikke så himla vanskelig å sette seg litt inn i dette - så vil du kanskje ha et bedre grunnlag for argumentasjon. Du får ha meg unnskyldt for at jeg trodde du hadde et snev av perspektiv, det hender jo tilogmed teister har dette selv om de fleste er ignorante og velger å forbli det. Av de "forskerne" du refererer til er nok omtrent alle heller lugubre varianter av typen Kent Hovind som har fått seg en eller annen trubadurdoktorgrad for å øke sin egen kredibilitet. Jeg har fortsatt tilgode å lese en eneste artikkel i noen av bladene jeg abonnerer på eller kjøper regelmessig som tar for seg dette. Denne uttalelsen viser bare hvor lite oppdatert du er. Antallet som hevder det ligger "noe" bak som er supernaturlig i det vitenskapelige miljøet vil jeg anslå til å være ca 3%~5% på verdensbasis og disse er igjen tilhengere av mange ulike religioner så om en skal argumentere ut fra autoritet så sitter en igjen med heller dystre tall for underbyggelsen av den påstanden. For å fortsette med argumentasjon ut fra autoritet kan en jo se på NAS. USA er kjent for å være meget religiøst, men av de høyest utdannede og mest vellykkede vitenskapsmenn og kvinner fant en i 1998 bare ca 7% som tror på en eller annen gud, alt fra deister til teister. Blant biologer og astrofysikere var tallet, ikke overraskende, absolutt lavest.

 

Helbredelse, bønn - alt dette er tilbakevist, argumentene dine er, igjen, totalt ugyldige da de er subjektive og ikke objektive. Om dette er noe du anser for å være vitenskapelig holdbart reflekterer det også på uttalelsen jeg kommenterte over.

 

Les en annen bok enn bibelen, fortrinnsvis en som tar for seg menneskets psyke og streifer innom fenomenet kognitiv dissonans, deretter kan du jo prøve deg på Spinoza, Hume og Carl Sagan, det er absolutt interessant lesing uansett hor en kommer fra rent livssynsmessig :)

 

Tenk kritisk og still heller spørsmål enn å ta den enkle veien det er å tilskrive alt du ikke forstår til en eller annen gud ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som et spennende programkonsept, og om man ikke liker det, ja, da får man bare bytte kanal.

 

Nå vet ikke jeg hva slags religiøse opplevelser du sikter til - men jeg har opplevd at Gud er der når man søker Ham. Han taler til meg i hjertet mitt og jeg har sett at han kan hjelpe fysisk og tydelig. F.eks. gjennom helbredelse.

Morsomt at andre har opplevd akkurat det samme bare med en annen gud.

Lenke til kommentar

Totally off topic:

 

Har en venn i Canada som har en sønn som synes det er morsomt å skjære seg opp med barberblad og ødelegge seg seg selv. Vedkommende har nettopp kommet hjem etter 4 uker på sykehus etter siste "stunt".... Men hva f.? Med forbilder som Schau er jo det helt naturlig det....

 

Selvskading har ingenting med forbilder å gjøre min venn. Det har en sykdom, eller syndrom om du vil, som er mest kjent som ADHD (de bokstavbarna vet du). ADHD er også veldig forbundet med OCD (tvang) Torette syndrom og autisme (De to sist nevnte spenner over hele registret) pluss en rekke andre "merkelige" syndrom, forskning på dette er på barne stadiet enda, men det kommer seg.

 

Så å tilskrive figurer på TV som forbilder for de som driver med selv skading er dessverre å forenkle en meget komplisert diagnose, da hadde jo kuren vært å slå av TV'n, ikke sant? Så enkelt er det dessverre ikke... Har selv en ste datter som driver med og har drevet med selv skading og jeg skulle faktisk ønske det var så enkelt som du her beskriver..... For de som kjenner seg igjen på dette (ADHD, ADD, OCD, 2rette osv) vil jeg anbefale dere å gjøre som vi gjorde, vi tok henne av melk og gluten. (LES: Det er utrolig mye melk og gluten i mat, alt for mye...) Det hjalp en hel masse og vi valgte å prøve dette fremfor tunge medikamenter som leger dessverre og alt for lettvint slenger om seg da de ikke har tid til ordentlig oppfølgning....

 

Vel, nok om dette.

 

On topic;

Vi trenger en debatt på kristendom/religion her i landet, det er sikkert!! De har fremdeles alt for stor makt og blir omhandlet med alt for stor respekt. På tide at noen tar dette opp selv om jeg ikke er helt sikker på om kristopher schau er rette mann til den jobben, blir for mye "moro" preget av det.... (Personlig syntes jeg ikke noe om den formen for humor, blir for morsom-morsomt for meg ihvertfall.... Skjønner hvor det bærer hen lenge før han faktisk gjør det...)

 

At de religiøse føler seg krenket er jo bare å forvente, de MÅ jo tviholde på sin "respekt" for å beholde den og da må de jo ut og "krenkes" fra tid til annen.....

 

 

 

Til cybervision_

 

Det har vært mange som deg her inne, som kommer og slenger om seg med ting de ikke har bevis på eller på noen måte kan dokumentere og felles for de fleste av dem er at de til slutt føler seg krenket (Les: de har ingenting å argumentere med!) og sier farvel og adjø med noen avskjeds ord som stort sett høres ut som de kommer fra en furten dritt unge, ala "Jeg visste det, ingen vil tro meg og nå gidder jeg ikke å skrive her inne mer, så det så!"

 

Hvis du ikke er åpen for debatt er det bedre du innser det og lar være å komme med sånne "alle trenger jesus" tull, det blir bare så utrolig dumt da de fleste her inne aldri har tenkt tanken engang. Hold deg heller til det du vet og TENK igjennom hva du svarer på! LES innleggene her inne og TENK selv litt utenfor boksen du idag tenker i, en boks som er styrt av andre for hva du bør/skal tenke! Tenk litt over det, det er mange her inne som virkelig KAN bevise og dokumentere det de sier og ikke baserer seg på synsing eller bibel sitater som så alt for mange religiøse gjør, FØR de blir sure fordi ingen tror dem her inne..... :ermm:

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo gjennom det du skriver at du har lite erfaring med bønn - og kanskje Gud også? Noe de fleste som debatterer her har - mangel på kunnskap før ofte til bastante holdninger. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen bønnekjempe, men jeg VET at Gud svarer på bønn. Både i mitt eget liv og andres.

 

Bønner blir besvart.

 

Prinsippet er "Ja", "Nei", og "Kanskje". La oss si at jeg ber til Gud om å få en lønnsøkning.

1. Jeg får faktisk en lønnsøkning neste dag, bønnen ble besvart med et "ja".

2. Jeg får ingen lønnsøkning i det heletatt. Bønnen ble besvart med et "nei".

3. Jeg får ingen umiddelbar lønnsøkning, men kanskje det skjer i fremtiden? Bønnen ble besvart med et "kanskje"

 

Dette beviser i praksis at bønner alltid vil bli besvart, men den gangen det du ba om faktisk skjer, er jeg dessverre nødt til å fortelle deg at dette vil være helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo gjennom det du skriver at du har lite erfaring med bønn - og kanskje Gud også? Noe de fleste som debatterer her har - mangel på kunnskap før ofte til bastante holdninger. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen bønnekjempe, men jeg VET at Gud svarer på bønn. Både i mitt eget liv og andres.

 

Bønner blir besvart.

 

Prinsippet er "Ja", "Nei", og "Kanskje". La oss si at jeg ber til Gud om å få en lønnsøkning.

1. Jeg får faktisk en lønnsøkning neste dag, bønnen ble besvart med et "ja".

2. Jeg får ingen lønnsøkning i det heletatt. Bønnen ble besvart med et "nei".

3. Jeg får ingen umiddelbar lønnsøkning, men kanskje det skjer i fremtiden? Bønnen ble besvart med et "kanskje"

 

Dette beviser i praksis at bønner alltid vil bli besvart, men den gangen det du ba om faktisk skjer, er jeg dessverre nødt til å fortelle deg at dette vil være helt tilfeldig.

 

 

De hadde et digert forsøk på dette i USA for en tid tilbake, der de forsket på det med bønn og for de som tror på at bønn hjelper kan jeg dessverre si at det ble BEVIST at det ikke hjalp i det hele tatt!! Pasientene ble IKKE det spor bedre av at en hel menighet ba for dem hver eneste dag. Dette ble så klart gjort så videnskapelig som mulig på oppdrag fra KIRKEN, så å hevde at dette ikke var reelt holder ikke. (Halvparten av pasientene som ble bedt for visste ingenting, mens den andre visste at de ble bedt for, dette for placebo effekten skulle måles... Men etter hva jeg husker hjalp ikke placebo effenkten heller....)

 

Så bønn hjelper ikke det grann dessverre, samme hva dere som ber tror! At det tilfeldigvis nå og da slår til er også helt naturlig, men det gjør det uten bønn også :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Det er gjort flere eksperimenter på dette hvorav ingen viser noe annet enn normale tilfeller av placeboeffekt i både kontrollgruppen og de som blir bedt for.

Om noe så var det i ett av forsøkene påvist en økning i komplikasjoner for gruppen det ble bedt for kontra kontrollgruppen.

 

Kilde: Referat fra kildematerialet brukt bl.a i C. Hitchens "God is not great", kan fremskaffes om nødvendig, men har det ikke foran meg her :)

Lenke til kommentar
Drit fett program! Lo meg ihjel da jeg så på det. For meg er budskapet til dette programmet at kristendommen ikke er en naturlig del av mennesket. Folk har i (alle) tider pult, drivet med hor, homofili, alkohol og alle de andre dødssyndene. Presten som i den ene timen holder tale om homofili er veien til helvete, som neste time holder på på bakrommet med korgutten er ikke ny. Det er ikke rart at kristne hater dette programmet da det avdekker sannheten om kristendommens historie som er fylt med alle de syv dødssyndene :!: hehe

 

Helt enig! Har ikke sett programmet selv, men synes at Schaus inngangsvinkel er kjempebra. Ser også at mange blir sinte av det - og provokasjon er en del av meningen med å sende slikt. Dette er offentlig mobbing av religion og når man blir provosert så føyer man seg rett i rekken av de utdritne. I den tiden vi lever i bør religion kritiseres på alle tenkelige måter, det hele er oppspinn som kan forklares på uttallige andre måter. Kristne sier gjerne at man kan ikke bevise at det ikke finnes noen gud, greit, men bevisbyrden for at det finnes noen gud ligger fortsatt hos dem. Så lenge ikke noen gud kan bevises kan vi like gjerne tro på The Flying Spaghetti Monster - eller en kan si man fikk et kall av Fetter Anton og hevder derfor at så lenge man følger hans fotspor vil livet fylles opp av hell og lykke i all tid. Derfor mener jeg at det er dødfødt å kritisere et program som gjør gjøn med religion - uansett hvilke virkemidler man benytter seg av. Det gjelder å få opp øynene og dermed er all mobbingen like støtende som en pose smågodt.

 

Vi trenger flere Kristoffer Schau. Gjennom gjøn og karikering finnes det ingen grenser for hvor barnslig man kan latterliggjøre kristendommen. Det bør defor ikke legges flere hinder i løypa, andre enn den naturlige (og akk så morsomme) kritikken fra surmagede kristne mennesker som lever livet i en dyp åndelig søvn.

Endret av Nicolai Grøndahl
Lenke til kommentar
Til cybervision_

 

Det har vært mange som deg her inne, som kommer og slenger om seg med ting de ikke har bevis på eller på noen måte kan dokumentere og felles for de fleste av dem er at de til slutt føler seg krenket (Les: de har ingenting å argumentere med!) og sier farvel og adjø med noen avskjeds ord som stort sett høres ut som de kommer fra en furten dritt unge, ala "Jeg visste det, ingen vil tro meg og nå gidder jeg ikke å skrive her inne mer, så det så!"

 

Hvis du ikke er åpen for debatt er det bedre du innser det og lar være å komme med sånne "alle trenger jesus" tull, det blir bare så utrolig dumt da de fleste her inne aldri har tenkt tanken engang. Hold deg heller til det du vet og TENK igjennom hva du svarer på! LES innleggene her inne og TENK selv litt utenfor boksen du idag tenker i, en boks som er styrt av andre for hva du bør/skal tenke! Tenk litt over det, det er mange her inne som virkelig KAN bevise og dokumentere det de sier og ikke baserer seg på synsing eller bibel sitater som så alt for mange religiøse gjør, FØR de blir sure fordi ingen tror dem her inne..... :ermm:

 

Jeg har da aldri sagt at jeg har noe "bevis" - jeg har bare sagt litt om hva jeg mener og har opplevd. Like lite er Jalla og andres svar her noen hakk bedre. Det blir jo bare å ramse opp navn på mennesker som mener noe annet enn de jeg har lest litt fra. Selv om de har forsket og styrt så vet vel de ikke spesielt mer enn vi andre.

 

F.eks. Jalla som mener jeg må lese mer fysikk - det er jo en helt tåpelig påstand - jeg tror jo på en som har skapt det fysiske rundt oss. Om 1 eller 98% av vitenskapsmennene i hans blader tror på Gud er da for meg revnende likegyldig da de havner i gruppen: "Mennesker som snakker om Gud uten erfaring med ham"

 

Åpent sinn: Jeg har ikke alltid vært sterk i min tro - jeg har hatt mange spørsmål jeg har slitt med og lurt på. Gud har da vist seg for meg i mitt hjerte og jeg har fått min tro gjennom å stole på ham.

 

Kan du si at du har gitt ham en sjanse der du har med åpent sinn og hjerte invitert ham inn i livet ditt? For det må da være en grunn til at dere diskuterer her selv om dere er overbeviste om at livet er uten noen større mening og at mennesket er det fremste vesen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...