Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan leietaker holde husleie igjen ved mangler?


tha78

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på hvor mye av full husleie en leietaker kan holde igjen ved feil og mangler når huseier ikke tar ansvar og utbedrer feilen?. I dette tilfellet: oversvømmelser på bad og vaskerom i ny og ne.

 

Husleieloven sier: § 2-15 Rett til å holde leie tilbake. Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

 

Hvordan skal jeg tolke denne??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært oppi lignende dilemma. Husverten løy meg midt i ansiktet på visningen å fortalte skrønehistorier om tilstanden til leiligheten. Enda jeg spurte om alt på visning.

 

Jeg ba han utbedre feilene , vist ikke kom jeg til å holde tilbake husleie. Han ga aldri etter og jeg begynte og holde tilbake husleie. Han sendte meg et brev å refererte til husleiekontrakten, jeg sendte brev tilbake og refererte over selve loven som gjelder under leie av hus/leilighet. Jeg hadde rett heletiden , husverten har ansvar for at ting skal være i orden, å han har også ansvar for å ikke lyve full folk som kommer på visning bare for å få goder.

 

Jeg holdte tilbake 4 mnds husleie, og han sendte brev om oppsigelse av leiligheten. Greit nok , for jeg nektet virkelig å bo under en som fra første stund løy

Lenke til kommentar

Enkelt forklart kan leietaker holde tilbake den andel av leien som mangelen utgjør, altså ikke hele leien.

 

VIl også gjøre obs på at hvis det ikke kan regnes som en mangel, vil tilbakeholdelsen være et mislighold av husleien. Eneste måten å sikre seg her 100% på er å sette pengene inn på en depositumskonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...