Gå til innhold

Hvilke 120mm vifter er best?


Nautique

Anbefalte innlegg

Hei, hadde tenkt til å handle noen nye 120mm vifter. Har sett på MIST sine, men har også hørt at de ikke flytter mye luft.

Så da er mitt spørsmål, hvilke kabinett vifter flytter mest luft, er stillest og har best pris.

 

Egentlig er spørsmålet: Hvilken 120mm vifte er den UltImAtE kabinett vifta?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, hadde tenkt til å handle noen nye 120mm vifter. Har sett på MIST sine, men har også hørt at de ikke flytter mye luft.

Så da er mitt spørsmål, hvilke kabinett vifter flytter mest luft, er stillest og har best pris.

 

Egentlig er spørsmålet: Hvilken 120mm vifte er den UltImAtE kabinett vifta?

 

Takker for alle svar :)

 

Det er generelt stor sammenheng mellom turtall og støy, og turtall og evnen til å flytte luft.

 

Vifter har en lei tendens til å bruke vesentlig mer etter en periodes bruk. Hvis du har planer om å kjøre skikkelig lavt turtall, som under 1200rpm, så vil motoren få mye å si, da enkelte lager mega irriterende klikke lyder.

 

Sist jeg testa en mist vifte fikk jeg en vifte som tilsvarte en Nexus. Papst viftene opplever jeg som overpriset. Jeg har prøvd tre forskjellige vifter ved 1700-1800rpm, og kan ikke si jeg opplever noen vesentlig forskjell.

 

En liten link:

http://www.silentpcreview.com/article739-page1.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En liten link til:

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

 

"An effective choice for a case fan, but the questions raised about its pressure make us hesitate to recommend it for use on a heatsink."

 

Noctua vifter er fine med mindre der er en motstand i veien... da er Nexus tingen.

 

Vurderer selv denne 120 mm fra silenX. Ser ut til å flytte en del luft med lite støy... Om praksis og teori stemmer overens her er en annen sak. Erfaringer anyone?

 

EDIT: Ser at Microplex sier den støyer mer enn produsenten sier den gjør (bombe), så er det noen som vet hvor mye den støyer sånn cirka?

Endret av Trancton
Lenke til kommentar

Har forsøkt diverse vifter opp gjenom årene, og foretrekker Pabst sine vifter. Relativt rimelige, og holder hva de lover.

Når kvaliteten i tillegg er på topp, er valget lett. Dette er industrikvalitet du normalt finner i proffutstyr.

 

Ulempen er at de også ser ut som proffvifter. Ingen fancy farger(bare svart), lys, og store ord. Bare funksjon.

Lenke til kommentar

Eg har ei 120 mm Revoltec-vifte av denne typen her. Eg har hatt ho i fire-fem månadar no, og opplever ho som veldig stillegåande. Eg brukar ho til å kjøle ned harddisken min og opplevde eit temperaturfall på rundt 10°C, så eg har inntrykk av at ho flyt ein del luft. Eg har ei anna 120 mm vifte i botnen av kabinettet (Nexus), og denne bråkar som eit uvér i forhold til Revoltec-en.

 

Så etter mine erfaringar kan eg absolutt anbefale Revoltec. :)

Lenke til kommentar
vel, den er ikke så stille, men Delta viftene (den med dobbelsida vifte® ) flytter mest luft, MEN DEN BRÅKER SOM ET JETFLY! :p

 

De testa jo delta her for en del år siden. La ved en film der den vesle vifta på 120mm fikk et teppe til å flagre. Effektive saker! Men som sagt så bråker den som to jetfly...

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=F...amp;mcat=15s351 link til godvifta.

Lenke til kommentar
Eg har ei 120 mm Revoltec-vifte av denne typen her. Eg har hatt ho i fire-fem månadar no, og opplever ho som veldig stillegåande. Eg brukar ho til å kjøle ned harddisken min og opplevde eit temperaturfall på rundt 10°C, så eg har inntrykk av at ho flyt ein del luft. Eg har ei anna 120 mm vifte i botnen av kabinettet (Nexus), og denne bråkar som eit uvér i forhold til Revoltec-en.

 

Så etter mine erfaringar kan eg absolutt anbefale Revoltec. :)

 

Jeg har også hatt en del Revoltec vifter de siste årene og har bare positive erfaringer med de. Støysvake og flytter mye luft! Akkurat nå har jeg 2 av disse og en Volar CPU kjøler, MCE mitt har aldri vært mer lydløst og kjølig! Anbefales!!

Lenke til kommentar

Jeg har 2stk Papst vifter som har stått og gått 24/7 i 4 år nå.. og er veldig fornøyd med dem. De går riktignok på noe lavere spenning, for å redusere støy.. rundt 6-7 volt tror jeg.

 

Men ellers bruker jeg mist sine 12x12cm på 16,5db og de er passe stille og fine på 12v

Lenke til kommentar
En liten link til:

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

 

"An effective choice for a case fan, but the questions raised about its pressure make us hesitate to recommend it for use on a heatsink."

 

Noctua vifter er fine med mindre der er en motstand i veien... da er Nexus tingen.

 

Støttes, egen erfaring med 2 stk Noctua og et stk Scythe S-Flex (På kjøler), er at dette sammen med Nexus er "top of the bread". Har 3 stk Nexus på en annen maskin, 2 80 og 1 120.

 

Papst var bra en gang i tiden, men har langt fra fulgt med i timen og må vurderes som svært "mainstream" etter min mening.

Lenke til kommentar

Der jeg har kun behov for å flytte lite luft, slik som foran i kabinettet går jeg stort sett for Nexus Real Silent. Helt greie vifter, men som sagt, flytter lite luft.

 

I bakkant har jeg ofte brukt denne her fra Papst:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=4...amp;mcat=15s351

 

Den støyer noe på full guffe, men er veldig stillegående hvis den får mindre spenning. Den fungerer også bra på lav spenning uten å brumme. Utmerket med en enkel fan-controller eller sånn billig viftestyring fra Zalman.

Lenke til kommentar

Ok, da kan jeg egentlig bare velge mellom MIST, Papst, Nexus eller en Recoltec vifte, mmh, da kan dere få lov til å begrunne hvilken vifte som er best og hvorfor.. Jeg overklokker en del så det hadde vært fint om de flytta litt luft, og jeg har heller ikke viftestyring.

Så alternativet blir å kjøre de på full guffe 24/7 :)

Lenke til kommentar
Ok, da kan jeg egentlig bare velge mellom MIST, Papst, Nexus eller en Recoltec vifte, mmh, da kan dere få lov til å begrunne hvilken vifte som er best og hvorfor..

Eg er som sagt sjølv godt nøgd med Revoltec, sidan eg har ei slik som går på full fres og er veldig stille. MIST og Papst har eg ingen erfaringar med, men Nexus ville eg personleg ikkje råde deg til å kjøpe. Eg har ein 120mm Nexus i botnen av kabinettet mitt (fulgte med då eg kjøpte det), og den bråkar som berre fy når ho går på full fres (har viftestyring på ho, heldigvis).

 

Eg ser andre har gode erfaringar med Nexus, og eg skal ikkje nødvendigvis døme ut frå eitt enkelt eksemplar av vifte - men her i huset så var Revoltec vs. Nexus som natt og dag...

Lenke til kommentar

Hvilken Nexus vifte var det du hadde da? På bedre merker er vel støy lik turtall, derfor må man bestemme seg på hvilket turtall du vil ha (evt. bruke viftestyring) og finne en passende vifte.

 

Scythe S-FLEX viftene er ganskje brae også. Har bestilt en til min Termalright Ultra120 eXtreme på 1200rpm.

 

Her har eg rankert noen vifter etter støy:

Scythe S-FLEX 1600rpm

Yate Loon D12SL-12 1350rpm

Scythe S-FLEX 1200rpm (Bestilt til TRUE)

Noctua 120mm Fan NF-S12-1200 1200rpm (Bestilt til bak/top ut på P182, Har hørt en)

Nexus Real Silent 1000rpm (Bestilt til 2x front på P182, Har en)

Scythe S-FLEX 800rpm (Bestilt til det nederste kammeret på P182)

Noctua 120mm Fan NF-S12-800 800rpm

 

Yate Loon produserer en del Nexus vifter og dei er favorisert i overklokkingmiljø. (Eg er ikkje så kjent med Yate Loon, men dei har en del modeller med høgre rpm som igjen bråker en del)

 

Som sakt så sliter Noctua litt med motstand så dei er greit å ha der det er lite motstand/åpninger.

 

Vis du sier hvilket kabinett du har og litt om hvor mye støy du vil ha, kan vi nok hjelpe deg med et oppsett :)

Endret av Zoxc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...