Gå til innhold

SATA eller IDE Harddisker - Hva er forskjellen? Om noen...


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere og skal bl a kjoepe nytt hovedkort med ny ekstra harddisk. Fra tidligere har jeg to IDE disker (en 300gb og en 250gb - begge ca 3 aar gamle) - det er i hvertfall det som staar i systembeskrivelsen under kontrollpanelet.

Men saa ble jeg litt i tvil da siden det nye hovedkortet maa stoette mine to IDE disker. I hovedkort spesifikasjoner staar det ofte SATA/IDD HDD - 6/0.

Betyr det at hovedkortet ikke stoetter mine to harddisker?

Hva er evt forskjellen paa IDE og SATA?

 

eDit

Stoetter Asus P5K IDE?

Og er PATA og IDE det samme?

Se linker

http://www.overclock3d.net/gfx/articles/20...9150516431l.jpg

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cp...5_motherboard/3

 

Takk

Endret av maypenray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av siste generasjons hovedkort kommer med bare en IDE kontakt. Det er da mulig å ha to enheter, enten disker eller CD/DVD. Før var det vanlig med to kontakter, som da støttet 4 enheter.

SATA er en ny type tilkobling som erstatter den gamle IDE. Den mest fremtredende forskjellen er kabelen, SATA er en liten og tynn kabel, IDE (PATA) er stor og bred.

 

Det er faktisk slik at både SATA og PATA er IDE, men det er vanlig å mene PATA når man sier IDE.

Hvis du trenger flere PATA tilkoblinger så får du kjøpt PCI kontrollerkort.

Lenke til kommentar
Mange av siste generasjons hovedkort kommer med bare en IDE kontakt. Det er da mulig å ha to enheter, enten disker eller CD/DVD. Før var det vanlig med to kontakter, som da støttet 4 enheter.

SATA er en ny type tilkobling som erstatter den gamle IDE. Den mest fremtredende forskjellen er kabelen, SATA er en liten og tynn kabel, IDE (PATA) er stor og bred.

 

Det er faktisk slik at både SATA og PATA er IDE, men det er vanlig å mene PATA når man sier IDE.

Hvis du trenger flere PATA tilkoblinger så får du kjøpt PCI kontrollerkort.

 

Takk Haarek for en meget god forklaring.

 

1) Om jeg kjoeper ett hk i dag med kun 1 PATA vil det med andre ord si at jeg kan bruke mine to gamle harddisker uten problem - men derimot ikke DVD brenneren min som ogsaa er PATA?

2) Noen tips om et godt PCI kontrollerkort? Dette kortet vil jo da naturlig nok ta opp en PCI port paa hovedkortet - betyr det at hvis jeg kjopere et hk med kun en PATA konakt, boer jeg da passe paa at hk kommer med flere PCI porter? Dagens skjermkortet bruker vel ogsaa PCI?

4) Vet du om noen gode hovedkort basert paa P35 som har 2 (dvs 4) PATA (IDE) tilkoblinger?

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...