MirusMentis Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Fatter skaffet seg kamera på slutten av 80 tallet, nylig fant vi fram igjen en del av tapene og fikk hjelp til å spille de over på dvd. Nå har jeg 2 dvd`r med det som var brukbart. Jeg vil gjerne klippe litt og redigere dette, (kanskje også lage en meny) da det nå bærer preg av å være direkte kopiert fra taper og div scener henger ikke sammen da noe er spilt over osv.. Noen som har no peiling på dette? -Hvilken programvare trenger jeg. -Hva er fremgangsmåten? Jeg klarer å få det over på pc i vob filer, men må vel ha avi for å kunne redigere? Endret 28. oktober 2007 av Pjukern
asoeli Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Du ønsker vel den ferdigredigerte filmen tilbake på DVD, og da bør du ha et program som kan gjøre alt ferdig, med redigering, teksting, meny og brenning. Jeg kan anbefale Magix movie Edit Pro, der kan en trekke VOB-filer direkte inn uten konvertering til AVI. Programmet er greit å lære seg, har utrolig mange muligheter, til en rimelig pris (snaut 500 kr)
MirusMentis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Du ønsker vel den ferdigredigerte filmen tilbake på DVD, og da bør du ha et program som kan gjøre alt ferdig, med redigering, teksting, meny og brenning. Jeg kan anbefale Magix movie Edit Pro, der kan en trekke VOB-filer direkte inn uten konvertering til AVI. Programmet er greit å lære seg, har utrolig mange muligheter, til en rimelig pris (snaut 500 kr) Takk for svar! Ja tilbake på dvd er kjekt, men jeg vil gjerne ha en avi kopi av hvert klipp på pc`n også. Skal se om jeg finner en demo av programmet du nevner. edit: gikk vist ikke ann å laste det ned for test, da blir det fort litt uaktuelt å betale 400kr for å se om man kanskje får brukt det.. ( har testet adobe premiere pro og elements, begeg to tryner på maskinen min etter noen få minutter, skyldes sikkert vista) Endret 28. oktober 2007 av Pjukern
2Olav Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Liten vits i å lagre videoene som AVI-filer da de er MPEG2. Du får ikke bedre kvalitet enn orginalen. Lagre VOB-filene på PC-en, rename dem til MPG, og du kan sikkert redigere dem i WindowsMoviemaker. Det beste er jo selvsagt om du kjøper et redigeringsprogram, og du får da mange flere muligheter i tillegg til å brenne DVD-plater.
MirusMentis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 Liten vits i å lagre videoene som AVI-filer da de er MPEG2. Du får ikke bedre kvalitet enn orginalen. Lagre VOB-filene på PC-en, rename dem til MPG, og du kan sikkert redigere dem i WindowsMoviemaker. Det beste er jo selvsagt om du kjøper et redigeringsprogram, og du får da mange flere muligheter i tillegg til å brenne DVD-plater. Så vob er mpeg? Nå sitter jeg med autogordianknot og lager xvid av vob filene. Valgte 100% kvalitet, men da blir en .vob fil på 1gb til en avi fil på ca 2gb.. er det riktig?
2Olav Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 DVD bruker MPEG2, ja. Så det er bare å endre filtype. AVI er nesten fem ganger så stor fil som MPEG2, så AVI-filen din burde vært på nesten 5Gb.
MirusMentis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Skrevet 28. oktober 2007 Kommer med en liten oppdatering. Har sittet med TMPGEncDVDAuthor i "hele" kveld, og det var akkurat det programmet jeg letet etter.. En kjapp guide for de som evt måtte søke opp emnet: - steg 1, start: Importere alle vob filene fra dvd`n (Add file i menyen steg 1.) - steg 2, source: | Se igjennom filene og velg startpunkt for hvert kapittel (flagget i menyen til venstre) - steg 3, meny:, Det finnes mange templates, bare velg et du liker å endre teksten slik du vil ha den. - steg 4, simulation: Du kan simulere dvd`n for å sjekke at alle linker i meny er slik de skal være. - steg 5, output: Her velger du hvor du ska lagre resultatet, og om du skal brenne det til en dvd med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå