Gå til innhold

Vårrengjøring på Mir og ISS


mbst

Anbefalte innlegg

Hva gjør de på romstasjonen når vårrengjøringen er på trappene?

(Vel, ok, trapper gjør vel liten nytte i verdensrommet, men dere forstår nok problemstillingen tenker jeg)

 

Firmaer og statlige institusjoner ansetter jo som regel eget vaskepersonell, eller leier inn dette.

 

Men i og med at det er relativt dyrt å sende folk opp i rommet, virker det litt rart å sende Gerd og Igor ut i rommet med dampstøvsugeren.

 

 

Hva gjør de så?

 

Mange forskere har jo ofte problemer med å takle enklere utfordringer, de er distré, og svever (i dette tilfellet bokstavelig talt) rundt i sin egen lille verden.

Det er ikke engang sikkert de ville ha ønsket å vaske hvis de visste hvordan det gjøres.

 

Men det må vel gjøres? Masse hudceller, skitt, lort osv som svever rundt inni der.. hmm.

 

Riktignok kan luftinnsug med filtre sikkert gjøre underverker, særlig i 0-g-miljøer, men en gang i blant er man trengt tatt nødt til å få rensket ordentlig opp?

Særlig på romstasjoner, som i praksis er et eneste stort laboratorie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neeei, er det så vanskelig å gjette seg til! Man tar bare å åpner en av lukene, knuser en rute eller sprenger et hull i skiten. Da skal jeg garantere at vårrengjøringen er fort unnagjort ;-) Såklart man røsker med seg litt ledninger og rask, men litt "lufting" skader ikke...

 

Litt creepy egentlig; at MIR ble truffet av romskrot når det var astronauter på stasjonen. Et trykkfall er vel kanskje det en astronaut frykter mest? Uansett så tror jeg pulsen hos dem var ganske høy da de hørt lufta sige ut av stasjonen... Servicemodulen ble jo som kjent aldri fixa. MIR har til og med opplevd brann! Brann sprer seg jo som kjent *litt* raskt i et miljø hvor lufta består av 100% oksygen. Når det kommer til søppelet: Vel, hvis man ser bort bra at astronautene driter ut maten igjen, så er det vel ikke urealistisk at de tar med seg emballasjen ned igjen? Det ville vært idioti å pælme det ut i verdensrommet!

Lenke til kommentar
Tja, den nye romstasjonen er det jo ISS som står for ...

 

Tenke før du skriver? Hva mener du egentlig med denne setningen?

 

Ikke hørt om ISS? :rofl:

 

ISS = International Space Station, dette er navnet på den nye romstasjonen. Setningen din gir ikke spesielt god mening - ta en kikk på hva du skrev.

Lenke til kommentar
Tja, den nye romstasjonen er det jo ISS som står for ...

 

Hmmm.. hva mener du egentlig med det..?

 

ISS = International Space Station.

Enkelt og greit.

 

Ble ikke MIR styrta i havet, da? Eller har jeg bæsja nå?

 

Nei det har du ikke, du har rett. (Uten å ønske å utbrodere dette videre legger jeg for min egen verdighets skyld til at jeg visste dette fra før.)

 

:)

 

Her er en artikkel som omhandler søppel og skrot og hva man gjør med sånt på ISS. Og jepp, MIR ble pælma i havet.

 

Takker! :)

 

(...)

Når det kommer til søppelet: Vel, hvis man ser bort fra at astronautene ------ ut maten igjen, så er det vel ikke urealistisk at de tar med seg emballasjen ned igjen? Det ville vært idioti å pælme det ut i verdensrommet!

 

Takker for fint svar. :)

 

Fint at dere overså de mer eller mindre lettsindige ordvalgene i førsteposten. For den ble skrevet med et ekstremt stort og skjevt smil om munnen. Men den var allikevel ment seriøst. :)

 

Tilbake til topic - det avfallet jeg egentlig siktet til er "lo" fra klær (men alle tekstilene er sikkert av materialer som ikke loer), hår og hudceller osv.

Altså avfall man strengt tatt ikke ganske enkelt bare kan plukke opp og ta med hjem..

Lenke til kommentar
Tja, den nye romstasjonen er det jo ISS som står for ...

 

Tenke før du skriver? Hva mener du egentlig med denne setningen?

 

Ikke hørt om ISS? :rofl:

 

ISS = International Space Station, dette er navnet på den nye romstasjonen. Setningen din gir ikke spesielt god mening - ta en kikk på hva du skrev.

 

BAH! Vaskedamene på skolen din eer helt sikkert ISS vaskedamer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...