Gå til innhold

PC eller MAC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac=Pc

Eneste forskjell er OS'et men selv det kan byttes.

 

Men til svaret, nei ikke foreløpig. Til nå tilbys 4 kjerner kun til Mac Pro serien som er meget dyrt, samt at de bruker det Xeon prosesorene og ikke quad core.

 

Jeg anbefaler et åpent system basert på enten windows/linux til et mye billigere penge og bedre ytelse.

 

Tilpass Mac Pro-maskinen med utgangspunkt i konfigurasjonsforslaget:

 

To 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon-prosessorer («Woodcrest»)

 

1 GB hukommelse (fullbufret DDR2 ECC DIMM på 667 MHz)

 

NVIDIA GeForce 7300 GT-grafikkort med 256 MB hukommelse

 

250 GB Serial ATA-harddisk på 3 Gb/s og 7200 rpm1

 

16x to-lags SuperDrive-stasjon

 

NOK 21,790.00 *

(NOK 17,432.00 ekskl. mva.)

 

Altså meget dyrt og dårlig ytelse, bl.a meget sugen grafikk og lite minne.

Skjønner hvorfor de klarer å tjene på lettlurte designfreaker.

 

edit:

 

Jeg valgte kun standard konfigurasjon, var ikke mulig å kun velge 1 quad prosessor.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar

Mac (altså OSX) er da ikke overpriset, da det enkelt og greit fungerer, og ikke klikker halvparten av tiden. (og ja, jeg vet det motsier det meste jeg prøve å si i min første post i denne tråden), men når forstå-seg-påere som kun er opptatt av grafikk-kort og ikke hvordan maskinen faktisk fungerer kommer med tåpelige påstander, svarer jeg.

 

Jeg synes fokuset i debatten er feil, da maskinene ikke er viktig, men operativsystemene. Der trekker jeg mer utav OSX og dets enkelthet enn av Windows.

Lenke til kommentar
Jeg synes fokuset i debatten er feil, da maskinene ikke er viktig, men operativsystemene.

Dette skurret veeeeldig. Maskinvare er jo essensielt i forhold til hva du driver med. Heavy redigering av grafikk, spilling, serveroppsett etc. krever kanskje god hardware, men det er mindre viktig hvilket OS du har, siden gode programmer finnes på begge OS. Windows har et fortrinn med sitt nærmere monopol i forhold til spill, men ellers er jo OSene ganske like i reel funksjonalitet og stabilitet.

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar
Jeg synes fokuset i debatten er feil, da maskinene ikke er viktig, men operativsystemene.

Dette skurret veeeeldig. Maskinvare er jo essensielt i forhold til hva du driver med. Heavy redigering av grafikk, spilling, serveroppsett etc. krever kanskje god hardware, men det er mindre viktig hvilket OS du har, siden gode programmer finnes på begge OS. Windows har et fortrinn med sitt nærmere monopol i forhold til spill, men ellers er jo OSene ganske like i reel funksjonalitet og stabilitet.

Det jeg mente var at OS-ene er en viktigere forskjell enn maskinene, da maskinvaren er ganske lik i øyeblikket (foruten at Mac henger litt etter på grafikk-fronten). For meg virker det som om OSX utnytter maskinvaren bedre enn Windows, i form av kjappere maskiner på tilsvarende maskinvare.

 

Jeg testet en Macbook mot en PC med samme specs. Macen slo den på ytelse.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at OS-ene er en viktigere forskjell enn maskinene, da maskinvaren er ganske lik i øyeblikket (foruten at Mac henger litt etter på grafikk-fronten). For meg virker det som om OSX utnytter maskinvaren bedre enn Windows, i form av kjappere maskiner på tilsvarende maskinvare.

 

Jeg testet en Macbook mot en PC med samme specs. Macen slo den på ytelse.

Men dette blir *veldig* spekulativt. Å sammenligne OS mot OS i ytelse må jo være utrolig vanskelig, da det kommer ann på hvordan du tester. Et program som er bedre satt sammen til Mac enn Windows, vil jo yte bedre på Mac, men det trenger ikke overhodet si noe om kvalitetene til OSet sådann.

 

Og selvsagt så kan du for samme pengene du ga for en Mac, kjøpe en kraftigere PC som utvilsomt uansett vil gi bedre ytelse. Når Apple knytter OSet sitt til bestemt hardware satt sammen av dem selv så blir det også en faktor du må ta med når du betrakter OSet i sin helhet.

Lenke til kommentar

Det er en vanskelig diskusjon dere begir dere inn på, jeg har personlig erfaring fra begge verdner.

 

Har siden 1992 bygget maskiner for andre og meg selv samt benytte både Dell og andre ferdig produkter i stasjonær og bærbar form og kan vel ikke si at det ene er bedre enn det andre.

 

Kjøpte min første mac i fjor etter å ha vært med som beta tester for vista en god periode, kjøpte for 3 uker siden min andre mac og det er ingen vei tilbake for meg.

 

Bruker maskinene til bildebehandling og standard dokumet behandling samt litt web design og spill av og til. Erfaringen min sier at jeg kan starte opp min macbook pro og la den være på 2 -3 mnd uten en eneste reboot, dette har jeg aldri klart med min Dell maskin, men igjen en subjektiv vurdering.

 

Jeg bestilte min mac pro for 7 uker siden og leveringstiden på 4 uker ville drept meg når jeg holdt på med pc, men av en eller annen grunn så er det noe annet med mac. La i går inn leopard på begge maskinen med clean install og i løpet av 3 timer var begge maskine satt opp med office og aperture og annet snaks, noe som også fint kan gjøres med en windows pc.

 

Photoshop ble en eller annen gang lagd for mac, men hoppet over på pc som utgangspunkt, nå er de tilbake på mac sterkere enn noen gang ekstrem respons, men har ikke testet dette i windows, igjen subjektivt

 

Velg maskin ut fra hva du selv føler, vil du skille deg litt ut så er en mac med windows et godt alternativ hvis du er avhengig av dette miljøet. Har ennå ikke selv funnet noen begrensninger i osx platformen for det jeg holder på med, og heller ikke for de bedriftene jeg har jobbet i.

 

Et lianli kabinett med en intel prosessor innvendig er et vakkert syn for meg, men en mac har så mye mer å by på for meg, det er helheten miljøet og noen av de snaksne mulighetene, designet og stabiliteten.

 

Hilsen en tidligere pc entusiast, som ikke vil se seg tilbake før noe drastisk skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...