Gå til innhold

Gikk over til LCD-skjerm - får nå vondt i øynene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte også en 22" LCD-skjerm for en stund siden. Første tiden ble jeg kvalm og dårlig etter å ha spilt en stund. Nå har jeg skrudd ned lysstyrken og vent meg til dette og har ikke de store problemene lenger.

Tåler likevel ikke de lange øktene jeg kunne ha med min gamle, kjære 21" CRT. Kanskje er det alderen som tynger?

 

Jeg føler egentlig at hele flatskjermsrevolusjonen er en gedigen bløff. Greit nok ting ble smalere og lettere, men ikke eff om bildekvaliteten har blitt bedre.

 

To venner av meg kjøpte ganske nylig hver sin tv. Den ene kjøpte en Sony 32" CRT til 5000 kroner på restlageret til den lokale elkjøpbutikken, den andre kjøpte seg en 42" LCD til 26 000 fra hifi-centeret.

 

Gjett en jævla gang hvem som fikk det beste bildet? Merk at begge har digital tuner via parabol.

 

Sortnivå i forhold til CRT = Elendig. Innsynsvinkel i forhold til CRT = elendig, bildestabilitet i forhold til CRT = elendig, bildekvalitet pr krone i forhold til CRT = Virkelig elendig.

 

Må vi vente på OLED før vi får flatskjermer som ikke suger spiker fra veggen i forhold til TV'er lansert for fire-fem år siden?

 

Ser liksom ikke fordelen med flatskjerm om man har plass nok, og ser heller ikke hvorfor de skal slutte å lage crtskjermer bare fordi de andre veier mindre

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt en 32" 100Hz Digital WS CRT TV i stua med Natural Motionchip og mange andre bildekvalitets egenskaper.

 

Jeg kommer nok ikke til å se en LCD TV i nærheten på en stund. Min CRT er 5 år gammel og kostet 15k den gang på tilbud.

 

Men på kontoret har min Dell 2405 virkelig gitt øynene mine en annen hverdag. Jeg er ikke lenger svimmel og kvalm etter en hel dag foran skjermen. Selv om jeg selvf. er sliten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt klart forskjeller, men man må nesten ha i bakhodet hva de er. Ingen er perfekt. Har også et 32" WS i samme prisklasse (Sony WEGA) og sortnivå er jo strengt talt hva en ønsker det skal være. Nye CRT skjermer for 5 år siden var knallgode, peak! Har lekt meg litt i mørket, og svært enkelt å få skjermen så sort som man kan tenke seg - praktisk talt mangel på lys, eneste som røper er mild summing og en anelse lys kant på bildet grunnet jordmagnetisme antar jeg (bildet påvirkes av jorden, måtte rotere bildet når jeg flyttet). Med kontrast der og da som praktisk talt blender en blir jeg litt imponert :) LCD/plasma har ikke sjanse.

 

Men å se Lost, Heroes, Sanctuary etc. i HDTV på projektoren var UTROLIG stort. TV skjermen har ikke sjanse i livet, oppløsningen og skarpheten er rett og slett ikke der. Til og med fargene var bedre (LCD kan være veldig gode på skarpe og friske, sterke farger).

 

LED LCD skjermer er ute, hvordan er disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...